Er dette et fossil?

Her kan man diskutere arkæologiske fund og historiske kilder relateret til buer og pile og brugen af disse i jagt og krig
Besvar
singular

Er dette et fossil?

Indlæg af singular » 26. jul 2008, 23:27

Ved ikke om dette er stedet på internettet at spørge om dette, men det var det mest relevante forum jeg kunne finde.
Fandt fornyeligt denne genstand i vandet da jeg var ude at sejle ved Gals klint (Helt Øst Fyn ved den gamle lillebælts bro). Jeg synes den så lidt speciel ud så tænkte om det kunne være et fossil af en art. Det er ikke lige de bedste billede, så jeg har tegnet nogle streger op på det andet billede for at markere lidt tydligere.
(P.s så er der flint på bagsiden, så det taler måske fra at dette skulle være et fossil af en art)
Billede

Her med optegnede streger:

Billede

Håber nogle kan hjælpe mig med at give et svar.
På forhånd tak

MvH Ansgar

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Er dette et fossil?

Indlæg af JonJagd » 28. jul 2008, 09:27

Hej Ansgar

Det ser interessant ud men jeg ved ikke så meget om det. Desuden beskæftiger arkæologi sig med kulturelle "aretfakter" og andre menneskelige efterladenskaber mens studiet af et fossil hører ind under den geologiske diciplin Palæontologi, som er studiet af livets historie på jorden, af fortidens dyr og planter, baseret på fossiler som evidens af deres eksistens i udgravninger. Men altså ikke arkæologiske udgravninger :-)
Der skelnes altså mellem kultur (arkæologi) og natur (geologi/palæontologi). I arkæologien benytter man sig dog ofte af andre dicipliners metoder (for ekempel geologisk information om jordlag) for at kunne sige mere om de kulturelle spor og f.eks. komme frem til en datering ud fra hvilket jordlag en bestemt genstand er fundet i.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

singular

Er dette et fossil?

Indlæg af singular » 28. jul 2008, 11:14

Okay, mange tak for svaret. Var ikke lige klar over det, inde for de forskellige områder. Jeg må så prøve at søge nogle andre steder, men blev da klogere hehe.

Hilsen Ansgar

KeldSkytte
Geografisk sted: Nordfyn
Kontakt:

Indlæg af KeldSkytte » 31. jul 2008, 15:11

Nu er det jo ikke verdens skarpeste fotos :wink: så det kan være lidt svært at se hvad det kunne være.

Du har ret i at flint og fossiler ofte hører sammen, da "aftrykket" af det døde dyr fremkommer ved at hulrummet i kalken hvor det fandt sin skæbne, udfyldes med mineraler der ender med at blive til flint.

Spørg evt. videre her http://www.fugleognatur.dk/

Kanon side med ofte meget hurtige svar.

Besvar