Buer til far og søn

Her kan man efterlyse buer, pile og andet og tilbyde sine egne ting i bytte eller til salg.
Besvar
Brugeravatar
switchback
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Buer til far og søn

Indlæg af switchback » 18. nov 2008, 22:07

Er på udkig efter 2 buer:

En til en dreng på 9, normalbygget, træk ca 18-20 lbs

En bue jeg kan træne med med henblik på at består bueprøven. Trækker 65 pund med compound og 28½ tomme.

Det skal være langbuer af træ og må gerne være incl pile mv.

Håber, at nogle har sådanne buer eller et godt bud på hvor de kan købes. Har erfaret, at de mange steder i UK ikke sender dem og hvis de gør koster det spidsen af en atomubåd.

T&S

Hrafn
Geografisk sted: Karlebo

Buer til far og søn

Indlæg af Hrafn » 19. nov 2008, 13:00

Prøv BodensportBodnik.de som har et par gode muligheder eller hvad jeg vil anbefale en Falco Trophy longbow fra Estland (forhandles af langbue.dk og hh-archery.dk).
Sønnen kan, hvis det skal være en langbue nok få mere ud af en recurve når trækket er under 20#.
Har du prøvet at trække en 65# langbue eller recurve? hvis ikke så vil jeg anbefale at du prøver inden bestilling for ikke at få en aha oplevelse og spilde penge.
Mht. jagt så vær opmærksom på joule krav til mekaniske spidser - de 40 joule kan hurtigt fås med langbuen men det kræver en god ryg og overarm for at komme op over 70 joule med langbuen da den alt andet lige er langsommere.

God prøvning og søgning
Hrafn

Brugeravatar
switchback
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Buer til far og søn

Indlæg af switchback » 25. nov 2008, 13:53

Tak for svaret, Hrafn

Har købt en bue til den største af drengene- mig selv! Det blev en 55# Merlin og den er da lidt lækker.

Nu skal der leges lidt med at finde de rette pile, træ, alu eller carbon!

Drengene skal til gengæld have en hjemmelavet af asketræ, vi fælder træet i weekenden og anvender den her på siden beskrevne fremgangsmåde. Håber, at de kan være færdige inden jul. Men, hvad skal jeg bruge som streng på askebuerne? Kan man få i længder og selv lave dem i passende længde?

Fisker
Geografisk sted: Rynkeby, Fyn

Buer til far og søn

Indlæg af Fisker » 26. nov 2008, 01:16

Hej

det kommer nok til at knibe med at nå det til jul, træet skal jo tørre først. fugtigheden skal helst ned på 8-10%, specielt når det er hvidt træ. hvis du saver det groft ud og så placere det i et vart rum med god luft cirkulation tror jeg godt det kan nå at tørre på 7-21 dage. og selve det at lave buen kan gøres på en dag eller to (hvis du er hurtig og ved hvad du gør). når du tørre træet så husk at det skal ligge ned, ikke stå op, ellers vil det blive skævt.

ang. streng er der nok en anden der bedre kan råde :-)

og så er det bare at komme igang med at fælde et træ eller to (vær forudseende og fæld et ekstra så det kan nå at tørre til den næste bue :wink: )

mvh.

Benjamin
"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake." - W.C. Fields

Hrafn
Geografisk sted: Karlebo

Buer til far og søn

Indlæg af Hrafn » 26. nov 2008, 10:00

switchback - tillykke med buen, et godt valg i den dyre ende :wink:
Held og lykke med snedkeriet og ikke mindst søgning i skoven efter et lige og knastfrit stykke træ.

Strenge - askebuen kan du give en dacron streng eller en hør streng. Hvis du bygger buen efter et fast tomme(engelsk) mål kan du købe færdiglavede dacron strenge.

Har du mod på at bruge lidt tid kan du selv lave strengene - se evt. langbue.dk eller søg på flemish string (flamsk streng). Du kan bruge
- vokset hør tråd eller dacron
- et strengebord (flemish string board)
- lidt finger færdighed
- nock punktet binder du af en stump beviklingstråd
........og du har en ny buestreng.
Søg ellers lidt rundt her på bueogpil der er masser af gode ideer/henvisninger.

Besvar