Kajak

Dette forum er tiltænkt oplæg, der omhandler andre træhåndværk end buebygning såsom kajak- eller kanobygning, knivmageri og andet.
Besvar
Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Kajak

Indlæg af JonJagd » 5. maj 2003, 18:28

Efter at en livlig debat om kajakker lige pludselig er opstået i tråden "Du ved du er ramt af en gal buemager når.." opretter jeg her en tråd dedikeret til bygningen af kajakker.

Jeg vil starte med at vise et billede som Frank har sendt ind af en kajak han selv har bygget. Et flot stykke arbejde må jeg sige. Den kan ses på følgende billede:

Billede
Klik på billedet for at se en bedre version

Den ligner meget nogen jeg så på en lille gåtur på Christianhavn i søndags. Der var bla. nogen der var ved at bygge dem, og det så ikke så frygtelig kompliceret ud at bygge skelettet. Hvordan med syningen af lærredet?

Jon

Rumblebeast
Geografisk sted: Vancouver B.C

Indlæg af Rumblebeast » 7. maj 2003, 09:39

Jeg hr bygget min kajak i fyr og eg. Syningen er ikke svær - det tager bare tid og er hårdt for fingerne. .
Jeg kan klart anbefale alle at bygge en kajak. Det er hyggeligt arbejde og kan man bygge en bue kan man også bygge en kajak.
Iøvrigt har ham der styrer http://www.kajakbygning.dk givet mig gode råd vedr. maling af kajakken.
mvh Bjørn

Olaf
Geografisk sted: Tommerup

Indlæg af Olaf » 7. maj 2003, 12:39

Ja den kajak ser fin ud , det er sjovt jeg kender flere langbueskytter/buemagere der har lavet deres egen kajak og har da også tænkt på selv at lave en en gang så buer og kajaker må have noget med hinanden at gøre :)

Olaf

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 7. maj 2003, 20:19

De kajakker jeg så på Christianshavn så netop ud til at have et skelet af fyr og en ramme rundt om hullet (altså der hvor man sidder) af eg.

Jon

ulvirak
Geografisk sted: København

KAJAK

Indlæg af ulvirak » 8. maj 2003, 09:03

HEJ ALLE.
SJOVT NOK HVAD MAN KAN AFSTEDKOMME MED EN INDSKUDT SÆTNING,
DET GLÆDER MIG.
MEN ET KAJAKFORUM ER EN MÆGTIG GOD IDE´, SÅ VIL SELV MIN BEDRE HALVDEL MÅSKE BEGYNDE AT FORSTÅ MIN PERSONLIGE LIDENSKAB FOR BUER.
DET VAR SÅ LIDT ÆRGELIGT AT VI IKKE MØDTES DERUDE, DET KUNNE HAVE VÆRET LIDT SJOVT AT HILSE PÅ.
MEN IALTFALD, DER ER INGEN TVIVL MIT NÆSTE STORE PROJEKT BLIVER EN KAJAK, JEG SKAL ET SMUT TIL THULE HER I SOMMEREN, SÅ MÅ JEG LAVE LIDT RESEARCH, DET MED BUEFISKERI FRA KAJAK, ÅBNER ET HELT NYT PERSPEKTIV, GODT TÆNKT, DEN MÅ LIGE DYRKES LIDT, "MODERNE STENALDERESKIMOER", MED PC OG BUE, WOW.

JØRGEN

:P

ulvirak

kajak

Indlæg af ulvirak » 9. maj 2003, 07:22

Hej alle.
Det her med kajak, er jo en meget god trend, men kajaker er svære at sejle, selvom det absolut kan læres. Jeg søgte så lidt på kanoer, som jo for de balancesvage nok er lidt nemmere at håndtere, jeg tør væde en bue på at ca 50% af forumets deltagere har prøvet kanoferie eller weekend, nå men det ser heller ikke så svært ud at bygge sådan en, den jeg så på var meget simpel og uden de store vanskelige samlinger , den kan nok tilpasses en erfaren buebyggers behov for krummelurer o.l, http://www.kajakbygning.dk/.
Det kunne jo være at Jon skulle oprette en plads for slige aktiviteter på serveren, hvis der ellers er plads.
Jeg fik vist sat en gal tråd, hvad med denne http://infoguide.emu.dk/HitCounter.pub? ... o/kano.htm

Jørgen
:lol:
Senest rettet af ulvirak 15. maj 2003, 11:37, rettet i alt 1 gang.

Gæst

Indlæg af Gæst » 9. maj 2003, 13:09

Ja, det er rigtigt nok at kajakker kan være lidt levende og derfor sværere at sejle, men meget ligger i designet; lidt forenklet; jo bredere des nemmere, men samtidig osse langsommere. Kajakken på billedet er ret bred, ca 65 cm, men kan sejles af en hver. Jeg har brugt fyr til rællingslister og køl, men ellers alt fra jasmin over pil og bøg til elm og hvad jeg lige havde ved hånden. Jeg lavede et par enkelte svineklistninger, bla. da jeg satte en liste på kølen, uden på kajakhuden (kanvas) Her brugte jeg bare godt med super epoksy, men ellers kunne båden være konstrueret ala natura, for resten var dyvler og snedkerlim, der kunne være erstattet af sælblod eller harpiks mv
Frank

ulvirak

STRIP BUILDED KAJAK

Indlæg af ulvirak » 31. jul 2003, 15:10

HEJ ALLE.
ER DER NOGEN DER KAN HJÆLPE MED EN GOD TRÅD TIL STRIP BUILDED KAJAK, HVOR DER ARBEJDSTEGNINGER OG ANDRE GODE FIF.

JØRGEN

Rune J
Geografisk sted: Kbh N

kajak

Indlæg af Rune J » 1. aug 2004, 13:48

Hej Jørgen, det kan jeg. Jeg skal selv i gang med at bygge en havkajak i oregon pine. Kajakken er bygget af lister og vejer kun 17 kg! Opskriften findes i "kanotboken" af Björn etellerandet. Bare søg på titlen på bib. Her står også om bygning af kanoer og sejladsteknik i hårdt vejr mm. Du skal nok regne med mindst 160 timer til kajakken..
Hilsen Rune J

Besvar