Håndsmedede knive og pilespidser

Dette forum er tiltænkt oplæg, der omhandler andre træhåndværk end buebygning såsom kajak- eller kanobygning, knivmageri og andet.
Besvar
Simon
Geografisk sted: Århus

Håndsmedede knive og pilespidser

Indlæg af Simon » 20. maj 2003, 23:56

Hej alle!

Er der andre end mig, der interesserer sig for at smede knive og pilespidser? Jeg har adgang til sløjdlokalet på en skole om aftenen og her er en ambolt, esse og basalt værktøj. Jeg vil gerne dele erfaringer med andre der synes det er spændende at arbejde med de ting.

For eksempel er jeg interesseret i metoder til formning af dølle på pilespidser, og hærdningstemperaturer på samme.

Håber nogen er interesserede,

mvh. Simon

OleS-J
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af OleS-J » 25. maj 2003, 17:55

Hej Simon
Jeg har prøvet det et par gange, uden dog at kunne kalde mig ekspert, men lidt kan jeg da hjælpe med.
Først råstoffet. Vil du smede i stål er gamle file og bilfjedre aldeles udmærkede, det er 1.kl stål.
Du skal først smede selve spidsen, og derefter skal du udhamre det stykke, du skal bruge til dølle med pennen (den skarpe ende af smedehammeren) så det har form som en vifte. Derefter bukker du viften rundt, enten over en dorn på størrelse med det indre af døllen eller over en speciel lille ambolt med en rille, hvor du kan bukke døllen nede i. Det sværeste er at få døllen tynd nok og få siderne af viften til at passe sammen. Du kan evt esse-smede siderne, men det kræver borax.
Så skal du pudse og file spidsen og for at kunne det skal du "normalisere" stålet, dvs gøre det blødt. Varm spidsen op så den bliver lys kirsebærrød og køl den af langsomt, bedst i en stålspand fyldt hårdt op med træspån og med tætsluttende låg.
Når du har filet skal du hærde og igen varmer du op til kirsebærrød og dypper spidsen i olie (lin- spild- el lign, det er et spørgsmål om trosretning) selv brugte jeg linolie og det fungerer udmærket. Nu er spidsen hærdet, men den skal også anløbes dvs gøres "sej", ellers sprænger den første gang du rammer en sten. Puds spidsen, så du kan se stålets farve og varm den op igen, til den bliver blå, det går meget hurtigt i en esse og varmen løber, kom hurtigt spidsen i vand, puds den igen igen og den er færdig. Evt kan du udsmykke den med ætsninger.
Er du i tvivl om farver temp. m.m. kan du købe et farvekort, hvor de er markeret sammen med hærdetemp. for de forskellige slags stål. Og husk at hærdning skal foregå i et mørkt lokale, ellers kan du ikke se farverne.
Har du brug for yderligere hjælp må du gerne kontakte mig på e-mail: tennaogole@mail.tele.dk.

Ellers er her et par tlf-numre på smede, jeg har mødt i årenes løb. Jeg ved ikke om de er aktuelle endnu, da det er nogle år siden, jeg sidst var i kontakt med nogen af dem.

Jan Henrik Werling tlf 8654 0416
Poul Kristensen tlf 7516 9393 Poul er smed i "ULL", hvor jeg selv er medlem.
Bjarne Boddum 7458 2477 Bjarne er pensioneret lærer og har været leder af historisk værksted på Haderslev Museum. Han har lavet flere spidser til mig og kan det der med døller.
Og så de "proffe":
Smed Åge Frederiksen tlf 5544 3194 Jeg har også nogle af hans spidser og han er dygtig.
Bøssemager Bjørn Andreasen. Sidst kendte adresse Stormøllevej 40, Køge
Go' fornøjelse
Ole

Besvar