Atlat

Dette forum er tiltænkt oplæg, der omhandler andre træhåndværk end buebygning såsom kajak- eller kanobygning, knivmageri og andet.
Besvar
Brugeravatar
Sløjdlæreren
Geografisk sted: Sønderup V Aars
Kontakt:

Atlat

Indlæg af Sløjdlæreren » 2. feb 2006, 21:49

Hejsa.

Jeg har søgt lidt på nettet, men kunne ikke rigtigt finde noget brugbart. Jeg går lidt rundt og funderer over at lave en atlat, men jeg ville egentligt gerne have noget at gå lidt ud fra.
Skulle der være nogle af jer der ved hvor man kan finde noget materiale om atlater ville jeg blive meget glad.

Venlig hilsen Jeppe Garly

HLN
Geografisk sted: Tisvilde

Indlæg af HLN » 3. feb 2006, 07:09

Hej
Prøv at skrive atlatl i stedet for atlat i søgemaskinen, så kommer der mange flere hits
Vh Henrik

HLN
Geografisk sted: Tisvilde

Indlæg af HLN » 3. feb 2006, 07:33

Hej igen
Jeg kunne ikke lade være med at kigge videre. Det lader til at der i USA er foreninger der lige så højt op i atlatler som vi her går op i bue og pil. Man får helt lyst til at prøve. Sikke en masse forskellige designs på både kastebræt og pile/spyd.
Se f.eks. http://imageevent.com/margieandfrank/ng ... d1.zebra_s
Dette kryptiske link kommer ved at skrive atlatl i Google og så gå videre i listen af links.
Vh Henrik Lindberg
(en anden sløjdlærer)

Brugeravatar
Sløjdlæreren
Kontakt:

Indlæg af Sløjdlæreren » 3. feb 2006, 17:46

Tak for det Henrik. Det er utroligt hvor lidt der skal til en gang imellem :D

Jeg snakkede en gang med Vagn der er leder af Ertebølle centret, han fortalt at han på en god dag kunne kaste 125 meter med sådan et apparat :shock:

Det synes jeg er imponerende.

OleS-J
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af OleS-J » 3. feb 2006, 20:32

Hej Jeppe
Jeg har prøvet at lave Atlatl's i forskellige designs, men fælles for alle er at det er en lang pind med en lille krog i enden til at sætte ind i enden af darten (ikke pil, når det er en atlatl).
Der findes et utal af bøger og artikler om emnet, jeg har selv "The Atlatl" af Kris Tuomala og "Mit dem Pfeil, dem Bogen..." af Ulrich Stodiek og Harm Paulsen, titlen til trods handler den også om atlatl, eller kastetræ/spydkaster som det retteligt burde hedde (speerschleuder på tysk) og der er nogle ret flotte billeder i bogen.
Ellers prøv dette link:
www.thudscave.com/npaa/designs/index.htm
Der kan du nok også finde noget brugbart.
Go' fornøjelse
Ole

Brugeravatar
Sløjdlæreren
Kontakt:

Indlæg af Sløjdlæreren » 3. feb 2006, 23:34

Tak for det Ole. Det er en super god hjemmeside. Jeg blev specielt i godt humør over denne her. http://www.primitiveways.com/pt_qikfltch.html
det er en smart måde at bruge gaffa-tape på, men det er måske ikke lige så godt som rigtgie fjer, men det skal da prøves. :D

Jeg har lige nogle spørgsmål:

Hvilken træsort har du brugt til din dart ?(wauw, jeg taler allerede fagsprog) :wink:

Hvad har du brugt som spids?

Og sidst men ikke mindst. Hvor langt kunne du kaste? (den skulle jo komme :roll: )

Jeg er virkeligt blevet facineret af det her. Jeg kan næsten ikke vente til at komme i værkstedet i næste ugen.

Jeppe Garly

OleS-J
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af OleS-J » 4. feb 2006, 13:15

Hej Jeppe
Jeg har såmænd bare brugt alm rundstok af fyr, 10 mm og derover. De tykkere har jeg høvlet ned i den form, jeg ønskede, "barreled" som det hedder på fagsprog, dvs tøndeformet. Jeg har et par gange brugt hasselkæppe, men det kan være svært at finde dem i den rette længde (fra 2m og derover). Vi har et hasselhegn op til vores have, men et skud skal være mindst 3-4 år og have vokset frit, før det kan bruges.
Spidsen har dels været de samme som jeg bruger til mine pile, feltspidser også kaldet, dels nogle jeg lavede af aluminiums-"rundstokke", jeg købte i et byggemarked. De blev spændt op i drejebænken og skåret til, en proces du også vil kunne bruge til rundjern, hvis du har adgang til en metaldrejebænk. Men ellers har jeg også eksperimenteret med spidser af ben, horn og hårdt træ i forbindelse med et lille projekt vi havde i skolen (ja, jeg er også sløjdlærer!!), hvor emnet var jagt.
Jeg har ikke forsøgt mig med længdeskydning, det kniber med pladsen i et villakvarter, men 80 til 150 m lyder ikke urealistisk med en hjemmelavet atlatl, afhængig af vægt, længde og spine på darten (den er nemlig lige så vigtig her som ved bueskydning).
Jeg mener at have læst, at aboriginals i Australien snildt kommer op på 250 m og verdensrekorden ligger et stykke over det.
Go' fornøjelse
Ole
(endnu en sløjdlærer)

Brugeravatar
Sløjdlæreren
Kontakt:

Indlæg af Sløjdlæreren » 5. feb 2006, 00:57

OleS-J skrev:Jeg mener at have læst, at aboriginals i Australien snildt kommer op på 250 m og verdensrekorden ligger et stykke over det.
Go' fornøjelse
Ole
(endnu en sløjdlærer)
Wauw :shock: Det er sgu da noget ved.

Jeg kan slet forestille mig at kyle en pind 250 meter. Det er for vildt. :D

Tak for de gode råd Ole.

Brugeravatar
majoren
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af majoren » 3. feb 2007, 21:41

Selvom at der er lidt langt mellem postings i tråden, så syntes jeg at jeg ville vise en fuglepil fra Grønland. Måske skulle den egentlig hedde et fugle-spyd.

De tre knoglepåsætninger på pilen skulle gerne fange fuglen hvis man nu ikke rammer fuglen med spidsen af pilen.

På det nederste billede er min far klar til at kaste.
Vedhæftede filer
far_m_fuglepil_small.jpg
far_m_fuglepil_small.jpg (6.27 KiB) Vist 18969 gange
gronlandsk_fuglepil_small.jpg
gronlandsk_fuglepil_small.jpg (6.55 KiB) Vist 18969 gange

Endelt
Geografisk sted: Dronninglund

Indlæg af Endelt » 4. feb 2007, 18:04

Fandt dette link for et stykke tid siden med tegninger og beskrivelser af atlatlér fra hele verden:

http://www.thudscave.com/npaa/designs/

Mvh/Peter E

Besvar