Årets smukkeste pil til Vejen Langbuetræf

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Årets smukkeste pil til Vejen Langbuetræf

Indlægaf JonJagd » 3. jul 2017, 21:44

Jeg havde tre pile med i år til konkurrencen om årets smukkeste pil til Vejen Langbuetræf. Fælles for dem alle var at skafterne var lavet af Morten Holten af skud (grene) fra kornel. De var derfor ret rå og naturlige og meget flotte synes jeg.

Det mest seriøse bud til konkurrencen var en pil med svingfjer fra en musvåge og en flintespids. Både fjer og faner var beviklet på med sener. Den kunne gøre det ud for en pil fra de tidligste rensdyrjægere, der trængte ind i Danmark, efter at isen trak sig tilbage for første for ca. 13.000 år siden. Den fik i sidste ender stemmer nok til at vinde konkurrencen :D

De to andre pile havde fået fjer fra halen af en bronzekalkun, hvorfor de var mere indianer-inspirerede. Til gengæld stak det lidt af med spidserne, da den ene var en flot håndsmedet brynjebrydende middelalderspids og den anden en moderne men traditionelt udsende jagtspids, der godt nok var beviklet på med sener. De var resultatet af hvad jeg lige havde i skufferne, og selv om jeg syntes, at de var flotte, så var der indrømmet lidt fusionskøkken over dem. Jeg er derfor glad for, at det var flintespidsen der vandt.
Vedhæftede filer
P1010713.JPG
De tre spidser.
P1010726.JPG
Årets smukkeste pil
P1010721.JPG
Årets smukkeste pil
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Tilbage til "Pilemagerens værksted - Debat, spørgsmål og svar"