Pile kogger

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
Morten
Geografisk sted: Fredericia

Pile kogger

Indlæg af Morten » 18. nov 2004, 11:43

Hvordan finder jeg ud af hvor stort mit kogger skal være ?
Og mine eventuelle pile ?
Der er ca. 77.5cm fra fingerspids til bryst.
Jeg kan jo lige så godt få lavet sådan et.
(Jeg går desværre hjemme de næste par uger og så havde jeg tænkt på om jeg ikke skulle kaste mig ud i det imens).
Jeg er forøvrigt vandt til at lave knivskeder så det kan vel ikke være så svært.

En god guide eller lign. er meget velkommen :D

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 18. nov 2004, 12:32

Hej Morten

Noget tyder på at den der med at måle fra bryst til fingerspids ikke er helt gyldig. Dy får næppe brug for en pil på 77,5 cm. med mindre du er 195 cm høj og har lange arme. Men det afhænger af skydestil. I starten skød jeg med pile på 29", men nu har jeg i mange år ikek brugt længere pile en 28".

Mht. til kogger så kan du jo se på den her artikel:

Opskrift på pilekogger af læder

Det er et Howard Hill kogger og er ret rummeligt. En anden opskrift på et godt og elegant kogger kan findes i E. Sigurd Hansens bog "Langbuer og pile af træ". Den minder mere om det læderarbejde man laver til knivskeder.

God fornøjelse.

Mvh Jon

Morten
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Morten » 18. nov 2004, 12:41

JonJagd skrev:Hej Morten

Noget tyder på at den der med at måle fra bryst til fingerspids ikke er helt gyldig. Du får næppe brug for en pil på 77,5 cm. med mindre du er 195 cm høj og har lange arme. Men det afhænger af skydestil. I starten skød jeg med pile på 29", men nu har jeg i mange år ikke brugt længere pile en 28".
Jeg er 190 høj og mine arme er lige nøgagtig så lange, at jeg kan nå om og klø mig i r_ _ _ n :lol:

Jeg tror jeg prøver at lave et efter dine henvisninger og med de 55 cm ,så skulle det jo passe meget godt.
Ellers laver jeg bare et andet, og tiden går jo godt når man sidder og fedter med læder arbejde.

nightshade
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af nightshade » 4. jan 2005, 19:31

jeg målte mit kogger op ved at lave et prøve kogger i noget stift vinyl gulvtæppe. mit kogger er 60 cm og pilene 75. så sidder mine faner over koggerkanten.

biojsn
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af biojsn » 5. jan 2005, 21:58

Det er under alle omstændigheder altid en god ide, og lave et mønster eller prøve-kopi i pap el. papir.....før man begynder og skære sit læder ud på må og få.
Når man har sine papirstykker kan man placere dem på læderet omhyggelig og derved optimere ens læderforbrug.

Besvar