Hvordan bygger man pile?

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
Jung

Hvordan bygger man pile?

Indlæg af Jung » 1. jan 2005, 19:17

Jeg vil gerne vide hvordan man overhovedet bygger pile fra begyndelsen?

Hilsen Jung

nightshade
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af nightshade » 3. jan 2005, 22:18

sådan rigtigt fra begyndelsen ? ellers hop et par punkter frem

1. find et godt lige træ uden knaster birk er udmærket men fyr og bøg plus en masse andre kan bruges. prøv at undgå de mørke træsorter da deres træ er tungt.
2. skær nogle stykker af træet i pilelægde plus 20-30 cm
3. flæk træet i firkantede pinde 1,2 cm X 1,2 eller deromkring.
4. hæng pindene til tørre (lodret) i et par uger ved stuetemperatur
5. spænd en høvl op med bunden i vejret og træk pindene henover med hjørnerne nedaf (pas på fingrene) hvis høvlen er rigtigt indstillet kan du med lidt øvelse få rimeligt runde skafter med en diameter på ca 8-10 mm
6. gør pilene lige ved at lægge den ene ende mod et bord og holde den anden mens en hård genstand trækkes henover de steder der "buler op"
rul skaftet på et bord for at finde skæve stykker marker med blyant og gentag tryk processen
7. monter nocker/skær nocker i skafterne. og afkort skafterne til din træklængde plus 5-10 cm. og monter spidser.
8. skyd alle pilene mod en skive på 5-10 m afstand.
9. de pile der er for bløde vil pege mod venstre dem kan du afkorte lidt måske 1 cm ad gangen indtil de sidder lige. dem der er for hårde kan gøres tyndere / blødere med fint sandpapir.
10. når du har en stak pile med den stivhed (spine) du skal bruge monteres fanerne det er nemmest med et faneapperat og lim men i gamle dage dyppede man nock enden i trætjære og trykkede fanerne i tjæren hvorefter man viklede en tynd tråd igennem fanerne. der er vist et billede et sted på siderne her.

hmm jeg får skrevet en del nu hvor jeg har fri. hvis du vil lidt nemmere omkring det her så køb nogle skafter der passer til din trækvægt/træklængde feks hos linå eller hos baldur. så er det bare at skære nocker eller købe nogle færdige og lime det hele sammen.

http://www.linaa.dk/islinaa/dansk/default.asp

Besvar