Fløjt !

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
Brugeravatar
Sløjdlæreren
Geografisk sted: Sønderup V Aars
Kontakt:

Fløjt !

Indlæg af Sløjdlæreren » 18. apr 2005, 16:50

Jeg har købt en såkaldt fløjtepilespids hos Linaa, men den vil ikke fløjte.

Er der nogen af jer der har erfaringer med disse spidser? Gør jeg noget galt eller fungerer Lo.... ikke?

Og er der nogen der ved hvor man jeg kan finde mere om historiske fløjtende pile ? Bøger, hjemmesider eller andet?

Fløjtende hilsner fra jeppe garly

OleS-J
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af OleS-J » 18. apr 2005, 19:24

Hej Jeppe

Hvad angår de små fløjtespidser, har jeg kun skudt med en én gang og det var ikke særligt imponerende.
I Sigurd Hansens bog "Langbuer og pileaf træ" er der en beskrivelse af en enkel fløjtespids lavet af en bordtennisbold. Jeg har brugt samme koncept men med det indre fra et "Kinderæg" (snuppede nogle fra datteren). Det virkede nogenlunde, men der skal eksperimenteres med hullernes størrelse, placering og form. Jeg har ligeledes drejet en fløjtespids af træ, en kopi af en kinesisk fløjtespids, men har ikke haft lejlighed til at afprøve den (en villahave i et tæt bebygget område er ikke det mest velegnede).
I "Journal of the Society of Archer Antiquaries" vol 40 1997 er der en artikel af Ragnar Insulander om fløjtende pile, hvis jeg kan finde ud af det scanner jeg den og sender den ind.
Ellers har førnævnte selskab en hjemmeside med mange udmærkede artikler, bl.a hvis jeg husker korrekt, også en om fløjtende pile. Når jeg finder den, lægger jeg et link her på siden. Men ellers start med Sigurd Hansens bog, den er et "must" på mange områder.
Go' fornøjelse
Ole
PS har lige fundet den, det er

www.student.utwente.nl/~sagi/artikel/whistle/

Brugeravatar
Sløjdlæreren
Geografisk sted: Sønderup V Aars
Kontakt:

Indlæg af Sløjdlæreren » 18. apr 2005, 22:31

Ups. Jeg har Sigurd´s bog, men jeg havde fuldstændigt overset det med fløjtepilen. Jeg har også set på linket, nu er der noget at arbejde videre med. Tak for det.

Venlig hilsen Jeppe Garly

Ask
Geografisk sted: Nord Norge

Fløtepile

Indlæg af Ask » 20. feb 2007, 18:54

Svenska Bågjägarforbundets tidskrift BågJägaren nr 2/97 har en artikkel om fløjtepile, lavet en kopi av den pil. [/img]
Legger ved bilder av pilen og en skisse 8)
Vedhæftede filer
Skisse pil 0121.jpg
en enkel skisse
Skisse pil 0121.jpg (15.49 KiB) Vist 5315 gange
Whistling Arrow21.jpg
Ferdig pil den har ikke styrefjeder
Whistling Arrow21.jpg (23.63 KiB) Vist 5315 gange

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Fløtepile

Indlæg af JonJagd » 20. feb 2007, 19:44

Billedet Skisse pil 0121.jpg er blevet gjort mindre.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar