Runde feltspidser

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
greatdane

Runde feltspidser

Indlæg af greatdane » 7. jan 2006, 16:24

Da der er 1/64 del jyde i mig, må jeg erkende at jeg vil strække mig langt for at slippe for at købe færdige foam skiver. Jeg kan få alle de halmballer jeg vil have, men er klar over deres holdbarhed eller mangel på samme - derfor tænkte jeg om nogen havde forsøgt sig med at runde deres feltspidser, så de ikke er så dybdegående ? For at bibeholde vægte feks. 125 grains, kan man jo blot købe 140-160 grains spidser og runde dem i drejebænken.

Mvh. Lars
lars@reloadersnest.com

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Runde feltspidser

Indlæg af JonJagd » 8. jan 2006, 18:37

De går helt klart ikke så langt i hvis du f.eks. gør dem helt flade ude på enden. I hvert fald ikke på en skive af ethafoam, men formentlig heller ikke på en halmballe. Så det er et forsøg værd.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

frank

Indlæg af frank » 9. jan 2006, 16:01

i min helt personlige degeneration mod mere og mere primitivt udstyr (som osse er superbilligt) er jeg nået til pileskafter af hassel med en blunt skåret direkte af vandriset eller pålimet. Jeg går efter en vægt på mindst 30 gr. for at tilnærme mig vægten på mine pile med stålod (broadheads)
Jeg skyder hjemme i baghaven mod foam, og når jeg ellers rammer skiven, opstår der hen ad vejen en del ødelæggelse.
Jeg mener at man skal huske, at al kraften overføres til skiven ved anvendelse af mere eller mindre flade "spidser", og at det ødelægger nok så meget, selv om pilen ikke trænger så dybt ind. Der bliver jo tale om "chokvirkninger" på foamvævet omkring selve "skudsåret".
Bare et bidrag...
frank

greatdane

Indlæg af greatdane » 9. jan 2006, 17:11

Jeg ville ikke bruge foam med de rundede spidser (eller flade for den sags skyld) men derimod halm, da det kan give efter...Hvis der er en flade vil det knuse halmstråene - en runding vil presse stråene til side, men hvad ved en dum maskinarbejder om det :wink:

Er der slet ingen herinde der har eksperimenteret og tænkt alternativt ?

Mvh Lars

Besvar