pilepilepile-hjælp!

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
marie
Geografisk sted: Værløse

Indlæg af marie » 14. jun 2002, 14:16

Da jeg efterhånden har indset, at pile er en temmelig essentiel del af en buskyttes udstyr :wink:, ville jeg høre om nogen kunne give mig tips til hvordan man finder ud af, hvilken slags pile man skal have, hvordan man bestemmer stivhed, længde osv. og om det bedst kan betale sig at købe dem (hvis ja, hvor?) eller at lave dem selv?
Jeg har en traditionel langbue, elm og hickory, 46 pund trækstyrke, men jeg ved ikke hvilken træklængde. der står 28 på buen, men det afhænger vel af bueskytten også, da jeg som regel ikke trækker buen helt op til øret (for så begynder jeg at ryste - den er lidt for kraftig for mig utrænet).

Andante
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Andante » 15. jun 2002, 12:35

<font size=-1>[ Denne Besked blev editeret af: Andante den 2002-06-18 13:28 ]</font>

OleS-J
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af OleS-J » 15. jun 2002, 20:10

Hvis du vil spare penge (men ikke tid og fornøjelse) kan du købe dine pile i ethvert byggefirma.
Du skal udsøge dig de bedste og mest ret-årede 8mm rundstokke/fyrretræ.
Giv dig god tid og søg de bedste ud, de fås som regel i længder a' 310 cm, hvilket skulle give 4 - 5 pile pr rundstok.
En tommelfingerregel er at jo tættere og tyndere årerne er, des stivere og tungere er pilen.
Eksperimenter dig frem til den spine, du skal bruge til din bue og skydestil og med lidt øvelse kan du ret hurtigt mærke på en pil, når du bøjer den, om den har den rette spine.
Ellers kan du nemt lave din egen spine-tester, "Primitive Archer" har en artikel om emnet, og i "Langbuen" af Bøhn, Jahn og Meyer
(Oslo 1938) er der en god tegning af en spine-tester.
Hvis du vil give dine pile en større spine, kan du varme dem op i en pudseklods (beskrevet i "Langbuer og pile af træ" af Sigurd Hansen) ved at spænde dem fast i en boremaskine sat op i en holder (a la Leth) og gnide pudseklodsen frem og tilbage over den roterende pil. Det både hærder og gør pilen glat. Giver du så dine pile en gang linolie (koldpresset se'fø'li) behøver du ikke gøre mere ved dem, de holder indtil næste gang, du rammer stenen.
Husk blot, at olien skal hærde i ca 14 dage, før du limer faner på.
Jeg har brugt pile af rundstok i snart 10 år, og min erfaring er, at de er mindst lige så gode og solide som en hvilken som helst anden type træpile, blot man gør sig den ulejlighed at vælge dem ud i byggemarkedet.
Skulle du så få lyst til at tage skridtet fuldt ud, kan du gå dig nogle ture langs en fjord mellem August og Oktober og samle svanefjer som du så laver dine egne faner af, de er uovertrufne, og imprægneret fra naturens hånd af, så næste gang du er ude og skyde i regnvejr vil du opleve, at dine faner ikke er klasket helt sammen.
Go' fornøjelse
Ole

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 15. jun 2002, 20:59

Hej Ole

Hvordan klarer du betalingen til Robin Sport? Jeg har et par gange betalt med VISA hos dem, men er blevet lidt betænkelig fordi det er en helt banal email man sender afsted med sit kortnr. i. Det bliver altså ikke krypteret, hvad det for det meste bliver ved disse her kortbetalingsformularer man normalt betaler igennem på nettet.

Jon

<font size=-1>[ Denne Besked blev editeret af: JonJagd den 2002-06-15 21:05 ]</font>

Gæst

Indlæg af Gæst » 17. jun 2002, 13:08

Spine værdi
Jeg er selv lidt usikker på valg af pilenes spine-værdi.
Det er lidt ligesom og spørge en kok om "hvor lang tiden stegen skal have"…til den er færdig.
Hvor meget spine…til den flyver rigtig

Den bedste "tommelfingerregel" jeg har fundet er i "The Traditional Bowyer's Bible" Volume Three.
(bestil den evt. på http://www.bibliotek.dk)
Under en artikel om "wooden arrows" giver Gabriela Cosgrove følgende "opskrift"

Frit oversat

Start med en spine svarende til din buevægt ved 28 tommer.

Læg 5 pund til for hver tommer din træklængde er over 28 tommer. (For pile under 28 tommer træk 5 pund fra for hver tomme)
Læg 5 pund for tunge jagtspidser (over 110 grains)
Læg 5 pund til for ekstra hurtige recuvebuer
Læg 5 pund til hvis monteret med Fastflight string (mindst 5 pund)

Det gælder for center-shot buer og "næsten" center-shot buer, hvis man skal skyde omkring håndtaget skal man trække 5-10 pund fra resultater af regnestykket.

Jan

Olaf
Geografisk sted: Tommerup

Indlæg af Olaf » 17. jun 2002, 13:52

Jeg er enig med Jan i den metode han anvender. Spine verdien for en pil vil være meget individuel i forhold til den bue man har og den måde man skyder på, det vigtigste i første omgang er at man har pile der er ens både i spine,faner og spidser. Har man det er det god ide at skyde en tid til man har fundet sig en ensartet skydestil uden alt for mange udsving, derefter kan man begynde at eksperimentere med pile der passer precis til ens bue og skydestil.

Selv skyder jeg med en bue der er 50pund ved 27 tommer og mine pile er spine 40-45 med 100grain spids

Til marie vil jeg anbefale at starte med 40-45 spine pile og hvis du har en kort træklængde (66 CM.eller derunder)35-40 spine

En god hjemmeside der forklarer i detaljer hvordan man finder den rigtige pil er: http://www.bowmaker.net/tuning.htm

Jeg køber mit pileudstyr i tyskland her http://www.bogensport-bodnik.de
Man kan betale med visa kort eller per efterkrav.
Min erfaring er at i længden er det lige så biligt at købe spinede skafter som at bruge dem fra tømmerhandlen, da man aligevel frasorterer ca. 2/3 af rundstokkene, fordi de ikke passer i spine.

MVH. Olaf

marie

Indlæg af marie » 19. jul 2002, 10:54

Mange tusind tak... bare bliv ved med at komme med gode forslag, jeg lærer noget hele tiden. Og....
Nu ved jeg godt jeg lyder lidt dum, men "spine"?? Hvad er det?

Gæst

Indlæg af Gæst » 19. jul 2002, 13:34

Marie, spine er engelsk og betyder rygrad og er altså det du meget fornuftigt kalder pilens stivhed; så enkelt er det at komplicere det danske sprog med udenlandske fagudtryk....
Frank

marie

Indlæg af marie » 31. jul 2002, 00:04

tak igen... Nu skal jeg bare ud at måle og læse. Jeg skal bare lige have tid først.

futte86
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af futte86 » 7. aug 2002, 13:45

Jeg er mester til at lave pile spidser af flint...
v.h. Magnus

futte86

Indlæg af futte86 » 7. aug 2002, 13:47

Men nu har jeg lige mistet mit syn på det ene øje....snøft.... Så nu skal jeg gå med glas-øje...
Mvh. Magnus
v.h. Magnus

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 12. aug 2002, 10:05

Hej Magnus

Det var en barsk en, og det gør mig virkelig ondt at høre. Jeg håber ikke, at det forhindrer dig i at rode med dine spændende interesser.

Venlig Hilsen Jon

Martin
Geografisk sted: Kvistgård

Indlæg af Martin » 13. aug 2002, 09:03

Hej Magnus,
Jeg har som dig selv kun syn på et ene øje. Har også glasøje. Det er selvfølgelig enormt ærgeligt, men tro mig man lærer at leve med det. Hvis du har nogle spørgsmål, så er du meget velkommen til at kontakte mig.

Mange hilsner
Martin

futte86

Indlæg af futte86 » 16. aug 2002, 00:02

Hej Martin
Tak for din støtte...
Jeg ville gerne spørge hvilken længe din pile er.... 70cm 60cm eller 80cm
v.h. Magnus

Martin
Geografisk sted: Kvistgård

Indlæg af Martin » 16. aug 2002, 11:50

Pilene skal svare til din træklængde. Du kan måle den ved at samle dine hænder udstrakt frem for dig. Imellem dine hænder har du en tommestok. Den skal gå ind til dit bryst. Træklængden er så afstanden mellem dine fingerspidser og brystet. Jeg har selv målt min egen til 27 inch ca. 68,5 cm, så vidt jeg husker. Så laver jeg pilene på 28 inch.

Hilsen
Martin

Besvar