pilepilepile-hjælp!

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
futte86
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af futte86 » 16. aug 2002, 23:10

Ok det gør jeg...
v.h. Magnus

futte86

Indlæg af futte86 » 19. aug 2002, 22:34

Fra finger-spids til bryst er der 75cm...
Danske tommer(750mm / 25mm)=30 tommer, det ville sige 31 tommer...
Tak for det...

Hilsen futte...

Ps. hvad for nogle fjer bruger du til faner??
Gæs- eller svane-fjer?
Vi har gæs, men får først gode fjer når de skal slagtes....
v.h. Magnus

Martin
Geografisk sted: Kvistgård

Indlæg af Martin » 21. aug 2002, 18:52

Hej Magnus,

Det er lige meget hvilke fjer du bruger af gæs eller svane. Begge er fine til formålet.

Hilsen

Martin

futte86

Indlæg af futte86 » 22. aug 2002, 14:00

Hej martin:

Jeg har været inde på Linå´s hjemme side og synes at det er nogle fair tilbud de har til buefremsilling....
Så er det jeg spørg om det bedst kan betale sig at købe sin ejen fan-maskine og derefter købe faner, spidser og nocks... alså selv frem stilling af pile...???
Eller man kunne også købe færdig lavet pile, men jeg tvivler på at kvaliteten er god...
Har du prøvet at købe sådan en pil hos Linaa...... Er der nogen der har forstand på det og hvilken af de to muligheder skal jeg tag også både økonomisk og kvalitet´s mæssig...

Mvh. futte
v.h. Magnus

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 22. aug 2002, 20:17

Hvis det er noget man forventer at arbejde med et stykke tid fremover så vil jeg foreslå at man køber et faneapparat. Man kan få et udemærket et for et par hundrede kroner (billigere hos firmaerne i England og Tyskland). Med det bliver det meget nemmere at lave pile. Klampen (den klemme der holder fjeren) kan desuden bruges som holder for fjeren, når man sliber ribben ned på fjer man selv har fundet eller skaffet.

Med dette apparat kan man altså forholdsvis nemt lave sig nogle pile, der er mindst lige så gode, som dem man kan købe. Man vil desuden komme ned på en meget mere rimelig pris pr. pil end hvis man køber dem færdige. Men hvis man er mere bueskytte end gør det selv-typen så har jeg set noget der lignede udemærkede træpile hos http://www.raptorarchery.com og http://www.bogensport-bodnik.de/

Jon

Olaf
Geografisk sted: Tommerup

Indlæg af Olaf » 23. aug 2002, 11:35

Lige et sted mere at købe pile og materialer til at lave pile af, jeg har endu ikke prøvet at handle med dem, men de har et stort udvalg i fyretræs skafter da de selv fremstiller dem.

http://www.tas-factoryshop.ch

Olaf

munk
Geografisk sted: Nordøstfyn

pile

Indlæg af munk » 12. feb 2003, 13:15

Jeg har hørt et ordsprog :

''En god pil er bedre end en god bue,,

Det skulle slå vigtigheden af pilenes kvalitet fast.
Munk
Det fynske buemagerlaug
www.buemagerlauget.dk

munk
Geografisk sted: Nordøstfyn

Indlæg af munk » 25. apr 2003, 07:05

Hvilken lim er bedst at lime koniske jernspidser fast med ?
Munk
Det fynske buemagerlaug
www.buemagerlauget.dk

Olaf
Geografisk sted: Tommerup

Indlæg af Olaf » 25. apr 2003, 13:56

Jeg plejer at bruge blå araldit to komponent lim, og så er det også en god ide at avfedte spidserne indvendig før pålimningen.

Olaf

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 25. apr 2003, 16:55

En anden mulighed er hurtigtørrende araldit. Det er små tuber som er praktiske at have med rundt.

En tredje er "varmelim" i stænger. Det er er en lille stang lim, som bruges i en"limpistol" hvor limen varmes op og derved bliver flydende. Det betyder, at limen også kan påføres vha. en lighter. Limen og ligteren er også nemt at have med i f.eks. et pilekogger.

I øvrigt kan spidserne affedtes med sprit.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

ulvirak
Geografisk sted: København

pile

Indlæg af ulvirak » 28. apr 2003, 08:50

HEJ ALLE.
NU HAR JEG I LANG TID BYGGET PILE EFTER "EUROPÆISKE " FORESKRIFTER, MEN SÅ SKULLE JEG LIGE PRØVE ST LAVE ET PAR INDIANERPILE MED NOCKEN FORMET SÅ DU KAN HOLDE FAST I DEN MED PINCETGREB ( IØVRIGT EFTER JIMM HAMM´S BESKRIVELSER) JEG MÅ SIGE AT DET GIVER EN BEHAGLIGERE MÅDE AT SKYDE PÅ, KNAP SÅ ANSTRENGENDE SYNES JEG, OG JEG SYNES OGSÅ ET MERE PRÆCIST SKUD, KAN DET PASSE???

JØRGEN :?: :idea:

Gæst

Indlæg af Gæst » 19. jun 2003, 13:09

Jeg kan absolut fraråde brugen af smeltelim - min erfaring er, at det ikke holder - spidsen ryger af også selv om jeg forinden havde renset både skaft og pil med acetone.
brug tokomponentlimen !!!

Besvar