Pileskafter...???

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Tungere spidser => lavere spine eller....

Indlæg af JonJagd » 7. feb 2009, 15:38

Er du højrehåndsskytte så vil en pil der er for blød(eller for tung en spids) medføre at spidsen af pilen sidder til højre i skiven og nocken til venstre. Er skaftet for stift eller spidsen for let vil pilen sidde mod venstre i skiven og nocken mod højre.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Brugeravatar
switchback
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Indlæg af switchback » 10. feb 2009, 12:30

I artiklen som Adock har lavet om tuning "Tuning longbows and Recurves" advarer han netop mod at bruge hældningen. Han anbefaler bare shaft planing, men anfører utrykkeligt, at det er grupperingen og placering man skal kigge på, ikke "hældningen" af pilene.

Det er iøvrigt en fremragende artikel, som giver gode anvisninger på tuningen af langbuen.

Min udfordring blev "løst" med lidt tungere spidser (145) , men i særdeleshed ved at følge artiklen her på siden om instinktiv skydning. Skiftede f.eks. fra 3 under til 1 over/2 under og det gav andet, ensartet slip. Også grebet om buen, som jeg tror, var skyld i de sidelæns bevægelser.

Nu er det pludseligt sjovt at skyde efter en tennis bold på ukendte afstande, for ind imellem rammer jeg faktisk (-:, trods det, at judopointsene kun vejer 125 grains.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 14. feb 2009, 18:53

Har du et link til Adcocks artikel?
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Brugeravatar
switchback
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Indlæg af switchback » 22. feb 2009, 15:18

Fandt den ved at Google på tuning longbow.

http://bowmaker.net/tuning.htm

Henkel

Indlæg af Henkel » 23. feb 2009, 08:31

For at finde den rette spine til dig og DIN bue, kan du prøve med et skaft der er lidt for langt, og til den bløde side.

Eksempelvis 45-50 pund til en bue på 50 pund ( ved fiberbuer og fastfligth 50-60)

Monter derefter den spids du ønsker at benytte f.eks 125 grain

Hvis skaftet knækker i skiven er det meget for blødt; tag et nyt, 1 tomme kortere.

Hvis du herefter får et udslag med nocken til venstre (højrehånds-skytter) så kort skaftet med en cm. ad gangen til det sidder lige i skiven.

Hvis skaftet bliver for kort; start forfra med et stivere skaft.

Ikke alt skivemateriale kan bruges, det skal være foam .

Hvis skaftet herefter sidder lige , men nocken hælder ned;.. hæv nockpunktet på strengen.

Nocken hælder op;.. sænk nockpunktet

Start på 7meters afstand og arbejd dig gradvist tilbage så langt som din form og dine ambitioner tillader.
Da de færreste af os skyder som maskiner, må du være tilfreds med et passende gennemsnit af korrekte visninger, og husk at alt har betydning for visningen, træklængde , stengdæmpere, greb, ect.

Et barskaft fortæller sandheden om din form og dit setup, resten er op til dig.

Dette er den metode jeg benyttede da jeg vandt Lejrejagten sidste år med min taksbue bygget af Jon Jagd.

>>-----------------> Torben

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 14. mar 2009, 13:20

Når det kommer til test af pileskafter og matching af spine til buen og ens skydestil så kender jeg ikke nogen der har meget mere praktisk erfaring end Torben. Så Torbens anvisninger ovenfor er resultatet af MANGE praktiske forsøg ;-)
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

poul-erik

Indlæg af poul-erik » 16. mar 2009, 21:13

Har med stor interesse læst de mange indslag.Jeg er ikke så belæst vedr fysiske love og det er mine pile nok heller ikke.Men mine mange forsøg viser at en lettere spids gør pilen mere stiv,og så må jeg jo bare sortere lidt efter vægten,nogle bruger jeg og andre kan sælges/byttes.En anden ting er at strengehøjden er meget afgørende for pileflugten,men det er jo en anden historie eller???

Henkel

Indlæg af Henkel » 17. mar 2009, 07:09

hvis du sætter streng-højden der hvor buen lyder bedst ( mest lydløs) kan du tune resten på pilen, når du har fundet DIN pil ( spine, længde, vægt, spidsvægt) så ved du hvad du skal bestille. der er ingen grund til at have 2.sortering pile i koggeret, det vil bare vildlede den fine computer du har mellem ørerne og øge din egenspredning. Mvh. Torben

Besvar