Brændende pile

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 19. jul 2002, 20:43

Er der nogle der har nogle gode bud på hvordan man nemt og billigt laver nogle brændende pile? Jeg har selv hørt om nogle metoder der bl.a. går ud på at lave et lille vindskjold udformet som et "kræmmerhus" af pap der limes ned over spidsen, som til gengæld er omviklet med brændbart stof, snor el. lign. Det synes jeg lyder som lidt mere arbejde end jeg gider bruge på noget der alligevel skal brænde.

Jeg har også hørt om en der brugte harpiks fra fyrretræ som brændstof. Det skulle efter sigende være næsten umuligt at blæse ud. Jeg fandt kun noget fra grantræer, og det brændte ganske vist udemærket, men blæste ud når jeg affyrede pilen.

Jon

Martin
Geografisk sted: Kvistgård

Indlæg af Martin » 20. jul 2002, 11:23

Hej Jon,

Jeg kom til at tænke på Gladiator!
I starten af filmen hvor de skal til at starte slaget.

Her havde de lavet en smal rende med et flydende stof. Jeg vil næsten formode at det var olie. Det kan være du kan få en god idéherfra hvis du har videoen.

Martin

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 20. jul 2002, 12:07

Hej Martin

Jeg har filmen, men jeg er desværre ikke blevet så frygtelig meget klogere af det. For mig ser det ud som om at de bruger renden med brændende olie som lighter til pilene. Pilene må derfor indeholde noget i sig selv. Det kan godt være at en eller anden form for klæbrig olie eller tjære er det der skal til.

Jeg har forsøgt mig med en stofomvikling på pilene med en tyk omvikling forrest og en lidt tyndere bagved og så blev herligheden dyppet i dieselolie.
Det var en blandet succes. I nogle af skudene holdt flammen hele vejen, i andre blæste det ud øjeblikkeligt. Det havde muligvis noget at gøre med at man skulle vente lidt indtil det havde fået fat længere inde i stoffet og ikke kun i det overfladiske stof og diesel, men det var svært at finde det magiske øjeblik. Der kunne nemlig også gå så lang tid at dieselolien brændte op.

Jon

<font size=-1>[ Denne Besked blev editeret af: JonJagd den 2002-07-20 12:09 ]</font>

Martin

Indlæg af Martin » 21. jul 2002, 12:44

Hej Jon,

Hvad med råolie. Det kunne måske holde, når pilen bliver skudt af!!!

Martin

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 21. jul 2002, 14:56

Mener du decideret råolie som det kommer fra havbunden?

Jeg kunne forestille mig at en tykkere olie eller måske tjære ville kunne gøre det.

Jon

Martin

Indlæg af Martin » 21. jul 2002, 16:33

Hej Jon,

Jeg tror tjære ville være det bedste bud på en brændende pil.

Det var jo, også den type der var tilgængelig på den tid. Du kunne evt. kontakte Flemming Alrune
på Historisk Arkæologisk Forsøgscenter ved Lejre. Deres tlf er 46480878.

Han må vide hvordan man lavede dem. Hans tlf nr hjemme (må det være) er 53681828 eller mobil 40445358.

Jeg snakkede engang med ham og han er meget flink.........

Råolie som den kommer fra havbunden bliver såvidt jeg husker blandet op, så den bliver mere tynd.

Martin

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 21. jul 2002, 16:37

Jeg melder tilbage så snart jeg har prøvet her i slutningen af næste uge.

Jon

Olaf
Geografisk sted: Tommerup

Indlæg af Olaf » 22. jul 2002, 08:32

Jeg har aldrig selv prøvet at lave brænende pile, men jeg ved nogle bruger finsk trætjære.

På film bruger de napalm, men det er lidt riskabelt at arbejde med.

MVH. Olaf

Martin

Indlæg af Martin » 22. jul 2002, 09:59

Ja, det lyder meget risikabelt. Men logisk nok. Kan man overhovedet få napalm her i DK? :smile: :cool:

Martin

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 22. jul 2002, 11:38

Man kan lave det selv. Det er vist noget med en blanding af husblas og benzin. Jeg kender dog ikke opskriften nærmere, men det skulle efter sigende ikke være særlig kompliceret. Mht. til risiko tror jeg ikke det er så risikabelt endda. Vi prøvede det da jeg var i Beredskabskorpset (det der førhen var Civilforsvaret), og det var ret uddramatisk. Det at man bruger det i film synes jeg også antyder, at det ikke kan være særlig farligt. MEN i hænderne på den uvidende og uøvede kan næsten alt, og ikke mindst noget der indebærer brændbare væsker, være livsfarligt, så jeg vil bestemt ikke opfordre til de helt vilde eksperimenter. Og det gælder jo ogå brændende pile, uanset hvordan de laves.

Jon

OleS-J
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af OleS-J » 22. jul 2002, 20:53

Til alle jer, der vil eksperimentere med brændende pile: Hold jer langt fra napalm, hjemmelavet såvel som "ægte". I det øjeblik, I antænder napalm begynder det at løbe og det går stærkt! Jeg gjorde tjeneste som sergent 7 år ved Ingeniørtropperne og har brugt napalm flere gange i forskellige forsøg, det er ikke legetøj!
I "Bueskydning" (medlemsblad for DBSF) nr 2 1996 er der en anvisning på hvorledes man kan lave en brændende pil, kort fortalt laver man et simpelt kræmmerhus af karton, bevikler pilen med bomuldsstrimler bundet sammen med tynd ståltråd,og presser kræmmerhuset ned over spidsen af pilen.
Til brandvæske anbefaler de lampeolie. Husk at gøre pilen længere end normalt - 25 - 50 cm.
Ellers prøv med blår. Det suger væske godt og brænder længe.
Held og lykke - og brænd nu ikke fingrene
Ole

marie
Geografisk sted: Værløse

Indlæg af marie » 2. aug 2002, 00:08

Jeg talte lige med nogle englændere, der så kulisserne til Gladiator (den første kampscene). Den blev optaget i England faktisk. De sagde, at før optagelserne havde der været nogen rundt og stikke pile ned i slagmarken sådan i forskellige vinkler med jorden. De havde dog ikke langt mærke til hvilken teknik, der blev brugt til brandpilene...

futte86
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af futte86 » 2. aug 2002, 00:18

Hej allesammen...

Jeg ved lige hvad i skal bruge hvis i skal lave (brændenepile) man tag simpelhen bare noget specielt tjære der hedder "beg" udtales (bej)... Man sætter det fast på pilen og der skal det tøre til det er fast og hårdt. Det kan godt være svært at tænde pilen men til gengæld er det næsten umuligt at puste ud.... Mvh. Magnus

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 2. aug 2002, 09:53

Jeg prøvede her i weekenden med at omvikle spidsen med stof og derefter sætte en lille kræmmerhusformet skærm af pap ned over spidsen. Det var meningen at den skulle fungere som vindskærm sådan som det er blevet foreslået tidligere i dette emne og som jeg i øvrigt også har set foreslået andetsteds. Brændstoffet var i vores tilfælde diesel.

Det var ikke en ubteinget succes og vi opnåede ikke konsistente resultater. Vi fik skudt 4 eller 5 gange, og der var måske 1 gang hvor der var flamme det meste af vejen. Vi skød mod en stak kvas og det var meningen at det skulle antændes til et bål på denne måde.
Der var en af pilene der fløj lige ind midt i bålet, og selv om det så ud til at være blevet slukket undervejs, så fik det alligvel fat efter et stykke tid og satte derved ild til bålet.

Jeg har også spekuleret på om man skulle prøve med beg. Jeg bruger det til at sætte fjer på autentiske forhistoriske pile (se evt. artiklen Uroksens overmænd ). Det brænder da også, men det tørrer ikke ind og bliver decideret hårdt. Hvis det bliver smeltet sammen med en lille smule harpiks har man til gengæld noget der både kan bruges som lim og som brændstof. Jeg ved dog ikke hvor hårdt det er at puste ud. Måske det skulle prøves.

Jon
Senest rettet af JonJagd 13. maj 2004, 21:40, rettet i alt 1 gang.

Gæst

Indlæg af Gæst » 18. jan 2004, 22:36

hej jon jeg ved ikke om du stadig leger med brændende pile men jeg fjollede lidt rundt med det idag .
gammel motorolie blandet med diesel på en pil belagt med tvist og gase viklet i et lag omkring tvisten til at holde på det hele i en 10 cm lang pølse .
gennem væd pølsen og sæt ild i lad brænde i 5 sek og skyd.

virker ret godt. ud af ti pile stod ni og brændte hyggeligt i et stykke tid, fik antændt to gamle halmballer der udgjorde det for målområde.

dette kunne jeg godt forfalde til at gøre noget oftere :lol:

mvh peter

Besvar