Brændende pile

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
nightshade
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af nightshade » 19. jan 2004, 21:04

bomuldsstof dyppet i salpeter og sukker (1-1) opslemmet i vand og lagt til tørre, rulles i 7 cm bredde på pilen og spidsen af det "kandiserede" stof dyppes i linolie. tænd til det sprutter og der kommer lyserøde flammer (nej det eksploderer ikke).

opskriften er kun testet på kastemaskine med linolie og svovl (3-1) i krukke men det går ikke ud af en lille vandpyt eller lidt sne.

indkapslet kan salpeter og sukker brænde uden luft tilførsel og laver en del røg (røgpile anyone?)

salpeter som det fås i drivhusgødning (KNO3) er udmærket til røg og lunteeffekter

Brugeravatar
peter
Geografisk sted: rønnede sydsjælland

Indlæg af peter » 20. jan 2004, 16:43

det lyder sjovt .....
vender tilbage senere med feedback på om det virker :wink:

mvh peter

nightshade

Indlæg af nightshade » 22. aug 2004, 14:46

hvordan gik det så med saltpeter og sukker ??
har selv gode erfaringer. men ville da gerne se om nogen andre havde haft spas med ideen.

overvejer at smelte sukker ( i vandbad) og røre saltpeter i (udendørs) for så at fylde en tomat pure dåse med min dejlige karamel masse og en pil i midten. mens karamellen størkner vil jeg stikke en stormtændstik i som lunte.

regner med en tæt røghale efter pilen.

ideen er baseret på diverse opslagsværker om unoder med ild og kemikalier. Måske skulle man sikre sig et sted at afprøve konceptet lidt udenfor emsige naboers synsvidde.

KEn

Du der vil smelte salpeter og sukker(!...)

Indlæg af KEn » 6. sep 2004, 15:52

Gjør du den riktig kan du bare spare buen helt, Sucrose- KNO3 (KNSU) er rakettdrivstoff

Vær OVERMÅTE forsiktig eller la være, hvis du ikke vet nøyaktig hva du gjør. Utendørs hjelper ikke nødvendigvis.
Se f.eks. www.nakka-rocketry.net (http://members.aol.com/nonillion/sucrose.html)og sett deg iallefall godt inn i hva du gjør, bør gjøre og absolutt ikke må gjøre.

Disse blandingene har ansvaret for utallige mistede fingre, øyne, brannskader, og en og annen død.

KEn
KEn

nightshade

Indlæg af nightshade » 14. sep 2004, 23:36

det er korrekt at man kan drive raketter med blandingen. dog er den anvendte blanding normalt sorbitol (en slags sukker) og salpeter. ved brugen af almindeligt sukker dannes der slagger i forbrændingen som stopper raketdyser til og så har man rigtigt meget tryk i et lukket rør.
hvilket bringer os frem til hvorfor man ikke skal putte blandingen i nogen form for tæt beholder og tænde op. i givet fald brænder hele den indelukkede masse på ekstremt kort tid pga koncentreret tryk og varme og en evt beholder vil eksplodere. raketter med denne type brændstof er egentligt gasflasker med et dyse formet hul i bunden. i den forstand at alt brændstoffet er forbrændt indenfor rakettens første 0.00 ingenting flyvetid. herefter blæser der bare røggas ud af dysen til trykket i raketten er faldet til nul.
konklusion lad være med at lege med ting i en skala du ikke kan håndtere (ja det betyder afprøv de opskrifter du vil lave i theske skala),
og hvis der står lad være med at pakke noget ind så betyder det nok lad være.

alt det her sagt så er der intet farligt i den opskrift jeg foreslår, hovedsagligt idet brændstoffet ikke lukkes inde og er fortyndet med bomuldsstof.
jeg har på intet tidspunkt ville opfordre til ulovligheder men alene ønsket at viderbringe en fungerende brændpils opskrift

er der forøvrigt nogen der har testet den udover mig ??
(2 gange 70 m skud på sankthansbål med en 60 punds compound ca 3 m plus i højden på sigtet)

jonas

Hm

Indlæg af jonas » 17. jan 2005, 15:46

Er saltpeter, Pulver eller syre, og hvor kan man købe det?

nightshade

Indlæg af nightshade » 29. jan 2005, 22:35

saltpter eller kalisaltpeter. kan købes i matas mod skriftlig erklæring om at man ikke vil lave bomber osv af det.........
jeg har kun prøvet med saltpeter gødning 70 % tror jeg nok. det er noget drivhusgartnere har i 25 kilos sække. jeg tror også ammoniumnitrat kan bruges igen noget gartnere har i sække.

lad nu være med at starte dit eget rumforsknings institut det er meget jeg gentager meget ulovligt at affyre hjemmelavede raketter. og så er det osse pænt farligt og svært.

du skal nok ha en god forklaring klar når du spørger en bondemand efter et par kilo saltpeter og i det hele taget er det lettere ulovligt at fjolle rundt med den slags.

biojsn
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af biojsn » 7. maj 2005, 18:14

En god og "sikker" måde er at bruge stjernekastere på pilene. De skal være bundet fast med ståltråd. Sådan et par stykker på en pil og så af sted i Skt. Hans bålet skulle nok virke!

Tejeda

Røgpile

Indlæg af Tejeda » 5. okt 2005, 09:31

I udsendelsen "Nørd" på DR1 den 4/10 forklarede en af medlemmerne af danish space challenge at sorbitol og salpeter ikke er sprængfarligt hvis det brændes af i luftige omgivelser.... men deriomod en bombe hvis det kommes i lukkede beholdere...

jeg har erfaringer med almindeligt sukker og salpeter som røg pulver og det virker helt efter hensigten...

skal bare sætte en strimmel bomuldsstof på en pil og så rulle noget røgpulver med ind i og sikre det hele med ståltråd..... laver en fin tracer stribe 8)

Håber i kan bruge denne info

p.s. har lige bestilt 1 Kg sorbitol så skal nok lige give et resume :wink:

Okay-Buer

Røgpile

Indlæg af Okay-Buer » 8. nov 2006, 16:22

er der endlig nogen der har prøvet det med stjernekasterene ????
hvis ja virker det så???

Besvar