Pilenes stivhed, 400-800? Jeg forstår vist ikke rigtig...

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
ehkristensen

Pilenes stivhed, 400-800? Jeg forstår vist ikke rigtig...

Indlæg af ehkristensen » 16. sep 2006, 12:56

Jeg har nyligt købt carbonpile til min nye (gamle) recurvebue. Efter gode råd herfra siden fandt jeg ud af at de var tunge nok til min bue? Tak for hjælpen, det er fantastisk med al den ekspertise samlet et sted. Nu er jeg så løbet ind i et forståelsesproblem ang. pilenes stivhed. Jeg har fået at vide at tallet 400 på mine Easton Ecxel pile er en måling af hvor meget pilen bøjer under et vist træk. Det er til at forholde sig til... Men min forhandler i HH-Archery siger at tallene på et mærke af pile ikke svarer overens med et andet mærke? Kan det virkelig passe at det ikke er standartiseret? Kan en Easton "400-pil" godt svarer til en "600-pil" fra et andet mærke? Er der virkelig ikke andet at gøre end at prøve sig frem med barskafttrimning hvis man skifter mærke? Hvad står tallene på pilen for?

Håber der er hjælp at hente.
På forhånd tak.
Emil

HLN
Geografisk sted: Tisvilde

Pilens stivhed eller spine

Indlæg af HLN » 19. sep 2006, 13:53

Jeg har forgæves ventet at der kom et svar som jeg også kunne blive klog af, så nu har jeg selv ledt lidt på nettet. Hvis man i Google skriver arrow + spine så kommer der en række udmærkede artikler på engelsk om emnet. Det fremgår bl. a. at der i hvert fald er både en amerikansk og en engelsk standard/ måde at måle spine på.
Det hele ser rwet indviklet og individuelt ud med så mange variable at der ikke kan siges noget helt generelt.
Det bedste er åbenbart at eksperimentere sig frem til ens eget behov med den bue man vil bruge og til det formål man har.

Jeg ser frem til at mere erfarne læsere kommer med indlæg om dette.

Skal man virkelig til at lave sit eget "spinometer"? for at kunne vurdere ens eget behov?

vh Henrik

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Pilens stivhed eller spine

Indlæg af JonJagd » 19. sep 2006, 16:18

Der er nok ikke så mange der har erfaring med de forskellige mærker af kulfiberpile herinde. Jeg ved dog, at Jacob Sandberg har og nok ville kunne svare, så vi kan håbe på at han lige slår et smut forbi. Og ellers vil jeg tro at der er nogle med svarene på Black Widows forum.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

JacobSandberg
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 20. sep 2006, 15:46

Hej
Uanset hvilken slags pile man bruger, skal man prøve sig frem med den enkelte bue, for at finde ud af hvilken spine der passer.
Søg på nettet og der er masser af information om tuning af bue/pile.

Eastons pile plejer at have det samme nr på pilen som den egentlige spine.

Dvs at hvis din hedder 400 så har den spine 0.400

Der er andre fabrikater af carbonpile der har nr. der ikke har noget med spinen at gøre. men så står det som regel på pilen eller på fabrikantens hjemmeside hvilken spine den er.
Nogle bruger at skrive spinen med fx. 55-70 # hvilket i princippet ikke kan bruges til noget efter min mening. men det er nok altid muligt at finde ud af hvad den præcise spine er, på nettet.
Hold jer langt væk fra goldtip pile da de rent faktisk svinger op til 20 pund i spine indenfor det enklte nr. fx. goldtip 55-75 #

Easton laver gode og præsise cabonpile.

Hvis man en gang har fundet ud af at en given spine passer til ens bue og skudestil så er det bare at købe samme spine igen næste gang.

Masser af information på nettet fx. Tradgang.com og Stickbow.com

Mvh
Jacob

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 20. sep 2006, 20:28

Hermed et bud fra en af mine venner (som bruger Gold Tip):
Her er mit bud.

1.Pilens vægt. For at opfylde krav til evt.garanti fra buemageren og evt. jagtlig relevans bør pilens vægt som tommefingerregel veje 10 grains pr.# trækvægt. For at opnå dette kan det være nødvendigt at tilføje carbonskaftet ekstra vægt.

2.Pilens længde. For at opnå optimalt sight window ved instintiv skydning bør pilens længde ikke være længere end 1" mere end træklængden.

3.Pilens spine. En optimalt spined pil vil sidde vinkelret i skiven hvis den afskydes barskaft(uden fjer) mod skiven på 10 skridts afstand, udslag til højre pilen er for stiv og udslag til venstre er for blød (højrehåndsskytte).

Vægt tilført pilens spids gør den blødere, vægt tilført pilens nockende gør den stivere.

Afkortning af pilen gør den stivere.

Gold tip carbonskafter har et system med at tilføre vægt til begge ender af pilen,og findes i tre stivheder som kan tunes fra 35-55# 55-75# 75-95#

Man kan købe et testsæt og der medfølger en udførlig vejledning http://ns1.bowsite.org/acb/showdetl.cfm ... 69&CATID=3

Det er en morsom og lærerig proces og med en limpistol en varmepistol og en elkedel kan man nå mange kombinationer på en dag, og tilsidst opnå den glæde at se et skaft gå snorlige
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

JacobSandberg
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 21. sep 2006, 10:25

Vil godt tilføje at jeg har en spine måler og at jeg personligt har oplevet de ovennævnte dybt uaccepttable udsving i spinen på goldtippile !
Det svarer til at en person der skyder med træpile bestiller både 55 # og 75 # træpile og tror at han kan skyde ens med dem :roll:
Compound skytter som bruger goldtippile plejer at sortere i dem ved at smide dem ud der ikke rammer sammen med de andre. ( somregej 2 pr. dusin ) Det er til gengæld ikke så let at sortere i dem med en traditionel bue og det kan give store problemer for en nybegynder der prøver at lære at tune sin bue ( er svært nok i forvejen )
Det mes optimale er at bruge alupile i starten og lære at tune dem korrekt så kan man altid skifte til andre pile. Tunings principperne er de samme.
Og desuden er det vigtigt at man lærer at god form er essentielt for i det hele taget at kunne tune buen.
Mvh
J

Mvh
J

Henkel

Indlæg af Henkel » 21. sep 2006, 17:42

Prøv dette link. http://www.blackwidowbows.com/forum/threadsx.cfm
og skriv (gold tip) under (search topics ) der er til et par timers læsning om for og imod gold tip, enten hader du dem eller også elsker du dem, det er fifty- fifty. De har bragt min skydning til nye højder, så hvis DET er møjpile så har endnu ikke nået mit endelige potentiale.------------> Torben Henkel

Olaf
Geografisk sted: Tommerup

Indlæg af Olaf » 22. sep 2006, 09:10

Jeg har lige spine testet mine Goldtip Traditional 55-75 og de ligger inden for 2 til 3 # i nøjagtighed så jeg er indtil videre godt tilfreds med mine, Jeg kunne godt tænke mig at prøve Beman MFX Classic de er lidt tungere men også noget dyrere så indtil videre holder jeg mig til Goldtip.

Olaf

JacobSandberg
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 22. sep 2006, 10:42

Det er rigtigt Olaf, de fleste ligger inden for 3 # nøjagtighed heldigvis da !!

En nybegynder uden en spine måler har bare ingen mulighed for at finde dem der ikke gør ! hvilket er et fact at ca hver 5-6 ikke gør.

Torben, så se at få skovlen under ham Jacob Kerkov... :mrgreen: :roll: :D

Mvh
J

Henkel

Indlæg af Henkel » 22. sep 2006, 13:50

Jeg arbejder på det, men han er jo en hård nyser, ham Kerkov!

>>------------------------------------> T.H.

biojsn
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af biojsn » 10. okt 2006, 20:05

Jeg vil forslå en søgning der hedder; carbon spine chart. Evt. kombineret med det mærke man har kig på.

Ang. GT, så flyver mine goldtip 55-75#nu lige og hårdt ... Faktisk langt bedre en håndspindede cederpileskafter fra Bodnik... Så at sige at man skal holde sig laaaaangt fra dem, vil jeg nu ikke :-). Jeg er SUPER tilfreds med dem. Men vi kan godt blive enig om, at man skal prøve frem, være kritisk og tune sit udstyr.
Angående tuning, så kan jeg anbefale følgende link: http://www.bowmaker.net/tuning.htm
Mvh. Jan

Besvar