Splejsede faner.

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
OleS-J
Geografisk sted: Sønderborg

Splejsede faner.

Indlæg af OleS-J » 3. nov 2006, 23:01

Der er sikkert nogle af jer, der har set de egentlig ret flotte faner, der er lavet ved at man har klippet stykker ud af forskelligt farvede faner, sat dem sammen og limet dem på skaftet. Det er er et ret tidskrævende arbejde, hvis man vil gøre det selv, og det kræver også, at de faner man bruger, har den samme vinkel i strålerne, ellers hænger de ikke ordentlig sammen bagefter.
Der er dog en enklere metode at gøre det selv på. Jeg har i flere år eksperimenteret med indfarvning af fjer og det bedste til det er spritbejdse, beregnet til træ.
Hvis i vil lave en fjer med f.eks en rød trekant bagest på fanen, skiller I fanen med en nål, ligesom når man surrer fanerne, sætter et stykke plastik ned imellem (jeg tog et par stykker fra indpakningen til min datters sidste Bratzdukke) og pensler stykket med bejdsen. Der skal pensles på begge sider. Lad plastikstykket sidde indtil bejdsen er tør og ret fanen ud bagefter. Man kan lave alle de kombinationer man vil og med lidt øvelse kan man også lave "vilde kalkunfjer" og "ørnefjer". Her skal man bare male med fri hånd på fjeren.
Bejdsen fås i næsten alle farver, men hold jer fra vandbaseret bejdse. Det dur ikke. Eneste ulempe er, at bagsiden af fanen ikke tager så godt imod bejdsen som forsiden, samt (måske) at spritbejdse er ret dyrt, ca kr 50,- for et brev til 250 ml sprit, men så har man altså også bejdse til ret mange fjer - og pileskafter for den sags skyld.

Go' fornøjelse
Ole

PS.
Jeg glemte lige at tilføje, at det selvfølgelig virker bedst med hvide ubehandlede svanefjer eller ditto kalkun. Men der er jo heller ikke nogen der går ned og køber de der kulørte plastiklignende tingester, man kan få i butikkerne!? Selvgjort er velgjort!
Go' fornøjelse
Ole

Besvar