lidt nybegynder hjælp

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Nicolai-S

lidt nybegynder hjælp

Indlæg af Nicolai-S » 11. nov 2006, 23:05

Hejsa alle sammen.. Er lige gået igang med at gøre mig klog på pilemageri..

Jeg dyrker Traditionel Japansk Bueskydning (Kyudo) og mit store problem er at det koster mig en arm og et ben at få pile hjem fra Japan pga moms og transport.. og derfor tænkte jeg jeg ville kikke langbue skytterne over skuldrne og få lidt tips... så jeg selv kan reparere og lave mine pile..

Har som udgangs punkt 2 problemer, det første er pilenes længde.. en pil til min højde er 105 CM lang /41.3 inches.. (buen jeg skyder med er 2,32m lang)traditionetl ville man lave den i bambus. men da det er en speciel sort som bruges til pile, kan det desværre ikke lade sig gøre.. så jeg bruger Carbon... har kun fundet kun en enkelt dansk bueforhandler som kan hjælpe mig med skafter i karbon, men så skal jeg købe dem i pakker af 50 stk skafter som hver er 2M lange.. ret stort spild af penge, især da jeg skal bruge pile på 105CM, og også en ret stor investering..

jeg har set disse Easton Carbon Shaft ACC 3-18 til salg i Japan som kyudo pile, så det må vel være den spine 3-18 jeg skal gå efter.. trækket på den bue jeg skyder med er 16kg

andet er selve pilemageriet.. som i kan se på billedet har disse pile (Ya) tråd viklet tæt rundt om skafterne 3 steder.. foran og bagved fanen, og før nokken. jeg ved man kan gøre det med noget lim, og tråd af en art.. men er der ikke nogen hjælpe midler til at gøre dette arbejde.. bedre og mere ensartet..

fanerne er altid natur fjer.. helst fra ørne/falke/høge men i mangel af bedre (og pga de er udryddelsestruet for størstedelsn vedkomende) ellers er det Trane, fasan gås, svane eller hejre.. de yderste Halefjer regnes som de bedst egnede, herefter yderste vingefjer.. Kan i anbefale nogle steder jeg kan få fat i naturfjer?

Da jeg kun skal sætte fanerne lige på har jeg kikket pa SHERWOOD faneappearatetFLETCHING JIG 6

http://www.english-longbow.co.uk/cat20. ... %20Quivers

lidt bekymret om de faner jeg skal bruge kan passe ned i den.. da de er ca. 15 cm lange for 28M pilenes vedkommende. Der står den kan lave op til 6 inces faners, det skulle være omkring 15,3CM men det er godt nok ik meget ekstra plads at arbejde med.

venlig hilsen

Nicolai
Vedhæftede filer
Ya.jpg
Ya.jpg (20.08 KiB) Vist 17965 gange
Ya.jpg
Ya.jpg (20.08 KiB) Vist 17965 gange

Endelt
Geografisk sted: Dronninglund

Indlæg af Endelt » 12. nov 2006, 08:43

Hej Nicolai,

Hos http://www.flytying.dk/ som ligger i Mariager har jeg købt kalkunfjer.

De har et stort sortiment inden for fjer og i alle prisklasser.

Fandt denne side for noget tid siden da jeg var på jagt efter noget bambus til bueprojekt. De har kyudopile men de er lidt dyrere end man er vant til :shock:

http://www.bambuspfeile.de/

Mvh/Peter E.

OleS-J
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af OleS-J » 12. nov 2006, 13:36

Hej Nicolai
Hvis du vil købe et faneapperat, så kig på det der er lige under Sherwood modellen. Hvis du er lidt fingernem, kan du selv lave dig sådan en fanepåsætter, lige i den størrelse, du har brug for.
Hvad angår skafter, så prøv og eksperimenter lidt med 8mm rundstok i fyr. Det fås til ingen penge i byggemarkeder, men vær omhyggelig med kvaliteten.
Surringen kan evt gøres nemmere ved at du bruger en trådholder, som den fluefiskere bruger. Jeg har selv brugt en tilsvarende i flere år og de er ret handy til det formål.
Hvad fjer angår, så prøv om du kan finde en person i nærheden af, hvor du bor, der er medlem af Dansk Fjerkræavler Forening (søg på internettet efter deres hjemmeside) og spørg, om der er nogle lokale, der har kalkuner. Deres fjer er de bedste og flotteste.
Til sidst et nysgerrigt spørgsmål. Hvor ligger den klub, du er medlem af?
Go' fornøjelse
Ole

Nicolai-S

Indlæg af Nicolai-S » 12. nov 2006, 19:56

tak for svarene.. det tyske side med bamus pile er godt nok pricy.. kan næsten få pile hjem fra japan for samme pris.. men tak for linket.. sikkert handy i en håndvending.. hvis man står og skal have noget hurtigt... ville helst undgå kalkun fjer.. de er rigtigt nok de nemmeste at få fat i.. men kvaliteten er ikke specielt god til mit formål.. gås og svane er umiddelbart det bedste af ikke truede arter.. har også hørt der nogen gang er tilladelse til at skyde fiskehejre. de er også ret udemærkede.. fasan har jeg læst om blive brugt.. men ingen erfaringer med.. så jeg tænkte jeg vile prøve..

fjer er nogen som man går meget op i i kyudo.. og er ofte det dyreste ved en pil.. man kan også godt få pile med ørnefjer fra japan, ofte får man fjerne/fanerne fra ødelagte pile, sat over på nye pile.. derud over er de altid i sæt på 4 eller 6.

Det handler meget om estetik.. både ift. udstyret, påklædningen, og måden at skyde på.. når der f.eks. holdes konkurrencer (hvilket er ilde set af en stor del udøvere) tæller teknikken (evene til at ramme) 60% af de samlede point, og selve udførelsen af skudet 40% af points, så vidt jeg lige husker..

pt. er vi een håndfuld ildsjæle som forsøger at få en klub op.. vi har fået lov til at træne hos københavns bueskyttelaug, om eftermiddagen.. da vi skyder meget langsomt, er det helt umuligt for os at træne sammen med de gængse bueskytter, de blviver sindsyge.. og vi får stress ;) det forgør altså i KBH. i grøndalscentret.. hvor vi kan træne makivara (skud på en skive en buelængdes afstand væk (udelukkene for at træne skudproceduren) og 28M som er den normale afstand.. man kan også skyde på 90 meter. men det hr vi ikke rigtig plads til ;)

er meget i tvivl om jeg kan bruge gængse træpile, har læst om tippet med runstokke andetsteds på dette forum. har aldrig hørt om at der blvier skudt med andet end alu, karbon og bambus.. tænker måske at træpile er lidt for stive, og tunge? i forhold til bambus.. har som sagt set at i karbon bruges der Easton Carbon Shaft ACC 3-18, hvor det sidste vel er Spinen.. som så vidt jeg forstår er stivheden på pilen.. men jeg har slet ikke styr på alt det tekniske ifht. Carbon/alu. i aluminium hedder pilene 2015 til en voksen mand.. så hvis nogen kan oversætte det til menneske sprog, kan jeg måske gør mig lidt mere forståelig, når jeg snakker med leverandører ;)

Endelt
Geografisk sted: Dronninglund

Indlæg af Endelt » 13. nov 2006, 07:25

Hos http://www.flytying.dk/ har de masser af fasanfjer også og en del gåsefjer.

/Peter E.

OleS-J

Indlæg af OleS-J » 13. nov 2006, 21:08

Hej Nicolai
Jeg ved ikke, hvor du har fået kalkunfjer fra, men det er altså noget af det bedste du får på markedet. Jeg bruger sving- og halefjer fra vildkalkun, som jeg skaffer fra USA. Jeg bruger også svane- og gåsefjer, som jeg selv samler ind i sensommeren, og jeg har sågar et enkelt helligt øjeblik haft ørnefjer i hænderne.
Vildkalkun-, svane- og ørnefjer er lige gode, derefter kommer svingfjer fra påfugl og svingfjer fra opdrættede kalkuner. Gås kommer først ind på en 4./5.plads. Fasanfjer er uanvendelige. de er flotte, men alt for bløde, selv mågefjer er bedre.
Som du selv er indepå er det et spørgsmål om æstetik og en slags overtro. Ørnens kraft bliver overført til pilen, når dens fjer er monteret på og så er ørnefjer så sjældne, at bare det at have en pil med dem betyder noget særligt. Men i praksis er der ingen forskel på de tre bedste. Jeg vil ikke udelukke, at du kan finde fjer fra mere eksotiske fugle, der er lige så gode, eks marabustork, grib og andre store fugle, men så bliver prisen også derefter. Mit råd er at skaffe svingfjer fra vildkalkun og så til næste år omkring august/september gå ture langs en fjord/bugt, hvor du ser mange svaner. De fælder nemlig deres svingfjer omkring det tidspunkt.
Go' fornøjelse
Ole

Rumblebeast
Geografisk sted: Vancouver B.C

kyudo

Indlæg af Rumblebeast » 14. nov 2006, 16:45

Har du snakket med andre kyudo folk i Dk? Jeg så lige der var en tråd om det på Budodanmark.dk

mvh Bjørn

Nicolai-S

Indlæg af Nicolai-S » 16. nov 2006, 12:11

tak for de gode forslag.. og tjaa.. andre kyudo folk er ofte ret fanatiske mht. at alt udstyret skal være originalt japansk osv. jeg ville bare gerne selv kunne lave mine pile.. bare fordi.. det føles lækkert. vil også gerne eksperimenter med træ-skafer.. hvis jeg kan finde ud af hvilken spine som passer matcher en 3-18 carbon pil..

i Japan kan man sagtens købe pile med ørne fjer.. (spørg mig ikke hvor de får dem fra) og da ligger en pil typisk på alt fra 500 -7000 kr (ja du så rigtigt.. 1000$ koster de dyreste pile) have-ørne fjer går for at være det bedste overhovedet.. og de dyreste pile kan også være lakeret, med de specielle lak teknikker som man traditionelt bruger i japan.. derudover er det at preperarer bambusen en lang process med opvarmning over 2 omgange for at rette ud og hærde, og nedslibning af ringene osv. selve bambussen er også en speciel art, som ikke er almindligt i europa.. processen er nogenlunde det samme som vist her af en koreansk pilemager. http://bambooarrow.com/video.html

Nok også derfor at man i Japan ærgere sig gul og blå hvis man flækker sin pile med det andet skud ;)

Fasan fjer var blot noget jeg havde set på nogle billeder.. tror det var halefjerne.. nok ikke umuligt det kan have været nogle pile til religiøst brug.. som f.eks. den som hedder cerimoniel arrow her..

http://anthromuseum.missouri.edu/grayso ... ery2.shtml

har selvfølgeligt set at alle vestlige bueskytter bruge gateway fjer osv.. min største anke er egentligt blot, at jeg vil have naturfjer, og ikke farvede fjer... fordi jeg synes de naturlige aftegnigner er smukkest.. og min tanke med pilene er at de skal være både flotte og funktionelle ;) lidt ligesom når folk laver knive..

Men det kan da være jeg skal ud og trave lidt for at jage fjer ;)

Rumblebeast
Geografisk sted: Vancouver B.C

bambus

Indlæg af Rumblebeast » 16. nov 2006, 12:54

En af mine venner har en Kyudo bue (som han aldrig skyder med) og jeg ved at han prøvet at få fat i den bambus man skal bruge til pile med henblik på at dyrke den selv. Jeg tror dog ikke det er lykkes - har ikke set nogle nye buske i den have jeg deler med ham!

mvh Bjørn

Nicolai-S

bambus

Indlæg af Nicolai-S » 16. nov 2006, 19:32

hvis din ven vil prøve hedder arten hedder Pseudosasa japonica, og der er en del bambus foreninger rundt omkring i verden.., hvor man sikkert kunne få den hjem.. første hit på google er et sted hvor du kan købe den per postordre..

http://www.bamboogarden.com/Pseudosasa%20japonica.html så når han engang er færdig og har lært teknikken.. gi mig et kald ;)

OleS-J

Indlæg af OleS-J » 30. mar 2007, 10:22

Hej Nicolai
Hvis du går ind på Primitive Archers hjemmeside, www.primitivearcher.com er der en lille artikel om japanske pile, den kunne måske være interessant for dig
Go' fornøjelse
Ole

Ibel
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af Ibel » 4. apr 2007, 23:53

Easton lager kyudoskaft i aluminum i flere farger og spineverdier, jmf http://www.koyama-kyugu.net/good/ya-carbon/carbon.htm. Disse kan kjøpes ved større forhandlere, men ikke forvent at hver buebutikk har dem på lager

Til å sette på fjær bruker jeg en Artenmodell

http://www.bogensport-gaertner.de/shop/ ... =115_3.jpg

dog med en modifikajson som gjør det mulig å bruke lengre fjær.

Johannes Ibel
Oslo Kyūdō Kyōkai — オスロ弓道協会

Gvido

Indlæg af Gvido » 3. sep 2007, 13:04

Hej,

Jeg er den omtalte ven (Bjørns)som har en kyudo bue. Den er sjov nok at skyde med og egentlig kan man skyde alt med den, bare dt er langt nok, spids i den ene ende og faner i den anden.

Har prøvet fyr og ramin - begge virker fint. Fanen kan - men behøver ikke - være meget lang. Hvis du ser på historiske japanske fjer på pile så svinger det meget (lige som alle andre steder). Udformningen svinger også rigtigt meget - alt fra Legolas typen til en almindelig parabol til bølgeformede faner.

Estetik omkring japanske ting er vigtigt, men jeg tror at man får en minus bedømmelse hvis man stiller op til en kyudo skydning med ørnefjers faner på sine pile og skinner igennem at man har skudt kun i kort tid (altså kun 10-15år) :)
Jeg tror at man skal være lidt opad ud i skyde rangene før man skal den vej... :)

Jeg foreslår en nogenlunde lige pind som er skarp i den ene ende og daglig makiwara træning i en 3 års tid, så sparer man også fanerne...

MEN det er jo rigtigt, at det er sjovt at lave pilene selv... jeg får Pseudosassa Japonica så jeg kan plante den ud forår 2008. derfra er det 1 og 2 års skud som er de bedste.
Derfra skal de rettes, poleres, ryges, lakeres, svøbes ind i kejserens underhyllere ( :) ), osv. osv. før de kan bruges til at lave selve pilen. Vi får se om jeg når det i min livstid.

Jeg skal nok give et praj, når mine bambus er klar.

I mellemtiden er der mulighed for at købe ganske gode bambus pilesskafter fra Canada. Kan ikk' li huske hvad sitet hedder... Han skrev til mig at han også vil have smedede japanske pilespidser. Det var godt nok ½ år siden efterhånden.

Ellers så kan man købe japanske pilespidser fra e-bay. Normalt i sæt a 4 eller 6 stk.

Angående faner - der er en del udbydere af færdiglavede japanske pile. Og ja, man kan købe dem med ørnefjer mm. Men selv mange japanske pile mestre bruger fjer vra vild kalkun (Bronze kalkun). Der findes Bronze kalkun farme i dk.
Jeg så en del kalkunfjer på pile i Kyoto til en kyudo/kendo/dø-grusomt taikai sammenkomst for et par år siden.
En lille meget vittig (doh) anekdote - der var en temmelig rig tysker som havde dyrket kyudo i kort tid som var i Japan med sin lærer (fra tyskland). Han så så et sæt med flotte 6 pile til den ringe pris af ca. 20.000 danske kroner. Han ´havde jo penge nok og ville gerne købe dem på stedet - men fik ikke lov til det at pilemageren. Det skinnede vist igennem at han ikke havde skudt længe :) nok...

Nok om det. I øvrigt intet af det jeg har skrevet skulle lyde arrogant eller nedladende. Stor respekt til alle implicerede parter og deres ønsker til livet :)

Nicolai-S

Indlæg af Nicolai-S » 28. sep 2007, 01:08

[quote="Gvido"]Hej,

Har prøvet fyr og ramin - begge virker fint. Fanen kan - men behøver ikke - være meget lang. Hvis du ser på historiske japanske fjer på pile så svinger det meget (lige som alle andre steder). Udformningen svinger også rigtigt meget - alt fra Legolas typen til en almindelig parabol til bølgeformede faner.

Som regl for fane,har jeg læst mig til 1/6 af pilens længde. jeg er kommet en del længere siden jeg startede det her eventyr, jeg har fået lavet mig en klipper til fjerrne, udfra det her template, ( http://www.sichlau.com/Ya-Feather.pdf ) som jeg har tegnet i illustrator. har prøvet en del fjer, og må nok sige at fjer fra vilde fugle har klart den bedste kvalitet. Køber dem her http://www.customfeathers.com/gallery2.htm de færdig skårede fjer er ikke så hotte til kyudo pile,, da fjerposen er skåret/slebet for godt ned, det er dog mest en estetisk betragtning, især ifht bindingerne

j

"Jeg foreslår en nogenlunde lige pind som er skarp i den ene ende og daglig makiwara træning i en 3 års tid, så sparer man også fanerne..."

well, makivara er god til mange ting, (makivara er at skyde på 3 meter for at fokusere på teknik) men sgu ikke hele tiden ;) hvis man skal ha en chance for at se hvad man lave af fejl, er det nødvendigt med nogel pile sæt med ensartedhed. Sæt i bambus koster en arm, og alu pile bryder jeg mig simpelthen ikke om, de er kolde, og bøjer for nemt.

MEN det er jo rigtigt, at det er sjovt at lave pilene selv... jeg får Pseudosassa Japonica så jeg kan plante den ud forår 2008. derfra er det 1 og 2 års skud som er de bedste.
Derfra skal de rettes, poleres, ryges, lakeres, svøbes ind i kejserens underhyllere ( :) ), osv. osv. før de kan bruges til at lave selve pilen. Vi får se om jeg når det i min livstid.

Jeg skal nok give et praj, når mine bambus er klar.

Lyder godt-- er en god tysk artikel her om en yashi i arbejde.. ;)

www.kyudo.dk/yashi1.jpg
www.kyudo.dk/yashi2.jpg

I mellemtiden er der mulighed for at købe ganske gode bambus pilesskafter fra Canada. Kan ikk' li huske hvad sitet hedder... Han skrev til mig at han også vil have smedede japanske pilespidser. Det var godt nok ½ år siden efterhånden.

heheh fik en prisliste fra en yashi

sæt på 6 pile koster efter kvalitet og 105 cm

Nami 49.000 yen
Jō 65.000 yen
Tokujō 86.000

og det er kun rene skafter.. ik ligefrem træningspile ;) 6 pile i bedste kvalitet koster det samme som en bambus bue ;) små 4000 kr

jeg vil slet ikke have ørn fjer mm. de er sgu pænere på fuglen. og desuden er det også forbudt at handle med dem i Europa/USA. ville gerne ha fat i nogle fjer fra vilde gæs.. mangler sgu nogle flere venner som jæger ;)

Ibel: har du selv lavet den modifikation til dit faneapparat? kunne ikke finde en klemme som var lang nok på det site du angav..

Ibel
Geografisk sted: Oslo
Kontakt:

Indlæg af Ibel » 29. sep 2007, 12:39

Uansett hvilke typer piler som har blitt brukt i historien, så finnes det en standardisering for kyudo.

ANKF har i 2000 definert dimensjoner for kyudopiler

- diameter minst 6 mm (dvs det er ikke lov med ekstremt tynne carbonskaft)
- fjærlengde 9 til 15 cm
- fjærhøydde minst 5 mm

Jeg oppfatter ikke treskaft som særlig egnet for den nødvendige lengden - og bambusskaft i akspetabel kvalitet er som alleerede nevnt dyre. Dessuten er de ømfintlige - og en dårlig eller skadet bambusskaft er meget farlig. Brekker den under skuddet, kan de oppflisete sylskarpe bambusfibrene forårsake meget stygge skader i buehånden - og de er ikke en gang synlige på røntgenbilde...

Aluminiumskaft XX75 fra Easton har i Japan så å si blitt standard. De er riktignok mindre estetiske en bambuspiler men av de ovennevnte grunnene mye mer egnet til nybegynnere. (Først fom godaneksamen er naturmaterialier foreskrevet.) De finnes forresten i forskjellige farger, også i gull - og kobbertoner som ligner litt mer på bambus enn de sorte.

Hvis de bøyes, så kan de med litt kunnskap rettes - og dessuten bør det være en god grunn til å se nøye på skyteteknikken, i og med det ved riktig håntering ikke burde skje.

Modifikasjonen til min Artenmodell ble utført en en venn med velutstyrt verksted - jeg kan lage et bilde og poste det her.

Det finnes dog en grei do it yourself - versjon under http://www.kyudoyouself.de/Befiederung.htm. Nettstedet http://www.kyudoyouself.de/ har en del nyttige beskrivelser for å bygge annet kyudoutstyr inkludert fjær - så fremt man leser tysk.

Besvar