Nye pile

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
Brugeravatar
SRN
Geografisk sted: Kbh

Nye pile

Indlæg af SRN » 14. feb 2007, 12:51

Hej,
jeg vil gerne have lavet mig et sæt pile til den kommende sæson.
Min bue er på 63# ved 29,5"
Jeg har i øjeblikket cedertræs pile, spine 40-45#, 125gr Bullet spids og 5" Shield faner.
De er meget urolige i starten, men forbavsende præcise når bare afstanden er større end 16-18 meter. Det giver lidt problemer når jeg gerne vil træne hjemme i haven. :oops:

Jeg har brugr for lidt hjælp til spine, spidsvægt og fanestørrelse. Jeg har ingen preferencer mht til træsort, bare de passer til min bue.

Spine : Jeg har søgt en del og fundet ud af at spine skal ligge imellem 50-80# afhængig af hvilken artikel jeg kigger i.

Spidsvægt : Skal jeg fortsætte med de tunge eller bruge 100gr ?

Fanestørrelse : Skal fanerne være mindre, når nu pilen ikke flexer så meget ?

Jeg håber du har et godt råd :!:
Mvh

Steen

aske

Indlæg af aske » 15. feb 2007, 10:16

Hej Steen

Jeg ville også mene at du skulle en hel del længere op i spine. Vi har et par 65# langbueskytter i min klub, som skyder med en spine som i hvert fald ligger over de 65-70. Det skal lige siges at den ene har den reneste pileflugt jeg nogen sinde har set.
Du skriver ikke om du skyder med langbue, men vis du gør skal du huske at du vil ryge over i barbue klassen i stedet for langbueklassen til stævner, vis du skifter spidser til under 125 grain!
Det med faner er efter min mening en ren og skær smags sag.
Alt i alt er jeg og en anden bueskytte dog blevet enige om, at alle har forskellige skydemetoder og derfor er det kun sig selv der kan finde ud af hvad der er det rigtige for en'.
Mit bedste råd ville være "prøv dig frem" :wink:

Held og lykke med det

Hilsen Aske

Brugeravatar
SRN

Indlæg af SRN » 15. feb 2007, 11:28

Hej Aske,
tak for svaret :D

Jo det er en langbue jeg skyder med :oops:

Det var for at undgå at skulle købe pileskafter i 4-5 forskellige spine, og så prøve sig frem, at jeg ville have hjælp til at ramme spinen mere præcist, inden jeg investerer i 12 skafter.
Mvh

Steen

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 16. feb 2007, 07:24

Spine afhænger meget af buen og skyttens skydestil. Men det vil undre mig meget hvis 40-45# skulle være tilstrækkeligt til en bue på 63#, og det at de flagrer i starten er et typisk tegn på for lav spine. De store styrefjer får den så rettet op på den længere afstand.

Hvis det er en hjemmelavet træbue så vil jeg gå efter en spine på det samme som buens vægt. Hvis det er en moderne glasfiberlamineret langbue så vil jeg vælge pile med en spine på minimum 10# mere end buens vægt, altså ca. 75#.

Den eneste måde man kan være helt sikker på at man har fundet den rigtige spine er ved at prøveskyde pilene og lade en anden se på flugten fra en position over og bag ved skytten (evt. fra en stol).
Mange sværger til at skyde med barskafter, altså skafter uden styrefjer, på 10 meters afstand af skiven. Hvis pilen peger mod venstre med spidsen så er den for stiv. Hvis spidsen peger mod højre og nocken mod venstre så er den blød. Når skafterne sidder helt lige i skiven så har man den rette spine.
Advarsel: Træskafter har det med at knække når de bliver affyret uden styrefjer ind i en hård skive af f.eks. ethafoam.
Senest rettet af JonJagd 16. feb 2007, 17:36, rettet i alt 1 gang.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Brugeravatar
SRN

Indlæg af SRN » 16. feb 2007, 09:39

Hej Jon,
det hjalp :D

Det er en lamineret hjemmelavet træbue (bambus, purpleheart, ipe og valnød).

Jeg prøver med nogle 65#

Tak
Mvh

Steen

Besvar