nocker

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
martinc

nocker

Indlæg af martinc » 4. apr 2007, 13:39

hej alle

jeg har nu lavet en kort bue til min søn.
mit "problem" er lidt at strengen har jeg lavet rimelig tynd, så lige umiddelbart "slubrer" nocken på stengen, og vil ikke hænge ordentlig fast.

nogen der har nogle foreslag til hvad man skal gøre, eller hvad der er smartest? jeg overvejde selv og bare lave en extra vikling omkring strengen der hvor pilen sidder på, men måske gør det strengen for langsom....
alle idéer er velkomne..

på forhånd tak
MVH Martin

Brugeravatar
majoren
Geografisk sted: Ballerup

nocker

Indlæg af majoren » 4. apr 2007, 17:07

Man kan koge lidt vand og dyppe pilens plasticnock i vandet et kort øjeblik. Klemme nocken lidt sammen eller udvide den hvis der er brug for det.

MVH Kristian

martinc

Indlæg af martinc » 4. apr 2007, 17:38

god idé kristian.
jeg havde selv tænkt lidt på det, men man kan jo så sige at man begrænser pilene til den ene bue, men det blir nok det bedste jo.

nilstor

Indlæg af nilstor » 4. apr 2007, 23:27

Sur litt tanntråd rundt strengen, akkurat nok til at pilen sitter, men ikke så mye at nocken blir for trang. Tanntråd er omtrent umulig å knytte, så bruk endeløs surring.

Brugeravatar
majoren
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af majoren » 5. apr 2007, 01:42

På den bue jeg bruger i KBL er der klistret/omviklet lidt malertape ved nockpunktet for at gøre strengen tykkere.
Jeg har kun testet det med det kogende vand på en pil og der virkede det. Grunden til at jeg ikke har lavet mere "nock-suppe" end på en enkelt pilenock er, at jeg regner med at buestrengen på min egen bue bliver tykkere end den på lånebuen. Jeg tror at hørstrenge er tykkere end de andre strengetyper der almindeligvis bruges er.

MVH Kristian

Brugeravatar
jesperdyhr
Kontakt:

Indlæg af jesperdyhr » 15. apr 2007, 20:43

Der er egentligt kun en vej til at få det til at fungere godt: Lav en ny bevikling på buestrengen, som passer i tykkelse til dine nocker. Jeg undrer mig stadig over at alle strenge er for tynde til de moderne nocker, så jeg har fundet mig tilrette med at lave en ny bevikling hver gang jeg skifter streng (eller langbue!)
Jeg fjerner den gamle bevikling, og ruller lidt malertape rundt om strengen i området hvor nockpunktet skal være, inden jeg laver en ny bevikling. Så passer det hele sammen, og du kan skyde ubekymret i lang tid fremover.

Jeg bruger ca. 20 mm bredt malertape, der rulles på langs af strengen, og derefter bruger jeg en beviklingstråd på 0,025" eller 0,026".

Hvis du skal se en vejledning til at lave en ny bevikling, kan du se på www.langbue.dk på følgende link: http://www.langbue.dk/teknik/teknik_flamsk.html

Med venlig hilsen
Jesper Dyhr - www.langbue.dk

martinc

Indlæg af martinc » 15. apr 2007, 21:07

det er faktisk ikk noget problem mere, nocken sidder rimelig fast på strengen og falder ikke umiddelbart af, den kan flytte sig lidt op og ned, men da jeg laver nockpunktet over pilen, kan den faktisk ikke flytte sig.
men den med malertape er en udemærket ide, hvis jeg bruger 14 kordeller passer det meget godt, men ved 12 er den lidt løs, så der vil jeg nok fremover bruge et stykke tape inden bevikling.
hvor er iøvrigt det bedste sted og sætte sit nockpunkt? vinkelret ud for pilehylden, eller lidt under? synes jerg har læst et sted at det er lidt under, så det har gjort indtil nu.

MVH Martin

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 16. apr 2007, 07:30

Pilen skal sidde lidt OVER vandret, ikke under. Hvis nocken på pilen sidder lavere end pilehylden, så vil du opleve, at pilene "deflin-haler" i flugten. Altså op og ned. Så det optimale plejer at være at nocken er mindst 2 mm over det vandrette plan. Jeg sætter altid mit øverste nockpunkt 10-15 mm over vandret.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar