Hvordan monterer jeg de spidser???

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
Gvido

Indlæg af Gvido » 30. aug 2007, 15:28

Har pilespidser med "skaft", som jeg gerne skal have monteret på nogle pile.

Hvordan gør man det nemmest når man skal have forboret hullerne til dem i pileskaftet, sådan at de bliver lige?

skal ca. 5-7cm ind.

Der er tale om diverse middelalder (og lignende) pilespidser.

søvik

Indlæg af søvik » 31. aug 2007, 21:16

Hvis du har adgang til en drejebænk med en Nova-chuck, kan du montere pileskaftet, så det ikke stikker alt for langt ud - dermed undgår du vibrationer.
Mvh. Søvik

Gvido

Indlæg af Gvido » 3. sep 2007, 20:14

Bugger...! :D
Drejebænk kunne jeg lige følge med i men du tabte mig ved Nova-chuck og montere... :)
Jeg havde forestillet mig noget i retning af at have både boret/boremaskinen og selve pileskaftet i vatter og vinkel fra forskellige sider, men mere har jeg heller ikke forstået. Hvordan jeg gør det har jeg ingen anelse om.
Indtil viddere lavet det på øjemål, men jeg er pinligt bevidst om at bare et lille udsving vil gøre at pilen sikkert vil flyve lige så lige som en udstoppet hund.

søvik

Indlæg af søvik » 3. sep 2007, 20:28

En Nova-chuck er en spændepatron til drejebænken. Pileskaftet kan monteres i spændepatronen således at det meste af skaftet går igennem spindelen på drejebænken. Når Skaftet kun stikker lidt ud fra spændepatronen, undgår du vibrationer (som vil opstå hvis skaftet stikker 70-80 cm ud fra spændepatronen). Hullet borer du ved at sætte en borepatron i dokken, hvori du monterer boret.
Hvis det stadigvæk er sort snak, må jeg forsøge mig med nogle billeder.
Mvh. Søvik

Gvido

Indlæg af Gvido » 4. sep 2007, 08:55

Næ... nu tror jeg jeg forstår det. Jeg har ikke en drejebænk, men jeg kan vel lave en lignende rig ved at fastmontere en boremaskine. Mange tak for tippet!

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 9. sep 2007, 18:10

Gvido skrev: Jeg havde forestillet mig noget i retning af at have både boret/boremaskinen og selve pileskaftet i vatter og vinkel fra forskellige sider...
Det er sådan jeg i sin tid gjorde det med mine vikingepile. Pileskaftet kørte så i en vandret slidse på en lille træblok op mod boremaskinen der var spændt fast i vandret position på et bord. Det virkede udmærket.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Gvido

Indlæg af Gvido » 18. okt 2007, 12:27

Tak Jon, den prøver jeg!

Besvar