Montering af pilespids

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
Falken
Geografisk sted: Jordrup

Montering af pilespids

Indlæg af Falken » 17. aug 2008, 12:36

Hvilken monterings form er den bedste ?
Jeg er nybegynder på dette meget spændende område, og har anskaffet mig en langbue med 6 færdig monterede træpile.
Jeg har planlagt at bruge spidser af bullet typen, da jeg jo nok skal have en del træning på skiver, inden jeg begiver mig ud i skydning på 3D figure. :oops:
Mine pile er forholdsvis lange (32"), og bliver brugt på en bue med et målt trækvægt på ca. 50#
Jeg vil lave mine egne pile, men er lidt i tvivl om hvilken monterings form der er den bedste til pile spidser.
Skal jeg vælge at anskaffe mig værktøj til at komprimere skaftet, eller spidse skafterne og lime spidserne på, eller købe spidser med gevind.
Jeg formoder at alle monterings former kræver en eller anden form for lim.

Hvis der evt. er andre og bedre monterings former må i gerne beskrive dem, samt evt. linke til en shop hvor man kan købe spidserne. :)

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Montering af pilespids

Indlæg af JonJagd » 17. aug 2008, 19:13

Hej Falken

Jeg bruger de samme spidser til skiveskydning og 3D. Det er jo de samme krav der er til spidsen.

Jeg har i noget tid benyttet mig af feltspidser (Stål feltspids m/gevind - http://www.langbue.dk/pile/spidser.html) , der skal skrues på og så almindelig varmelim til pilespidser eller varmelim til limpistol og nogle gange araldit rapid. Jeg bruger en almindelig "pilespidsspidser" til at spidse skaftet. Det er ligesom en blyantspidser, men som er lavet til pile og nocker og giver den rigtige vinkel til det formål.
Når jeg bruger pilespidser, som ikke skal skrues på så bruger jeg altid araldit, da jeg lidt for tit har oplevet at de forskellige typer af varmelim ikke kan holde på en spids uden gevind hvis det bliver varmt i vejret eller hvis skivematerialet er meget hårdt/sejt.

Jeg har aldrig konverteret til det system, der komprimerer pileskaftet (Tophat) da det jo er lidt bekosteligt og så vil jeg gerne have muligheden for at konvertere til jagtspidser eller ande typer spider eller f.eks. andre typer skafter, som måske ikke lader sig komprimere lige så let som f.eks. fyr eller cedertræ. Det er sikkert et udmærket system og man kan nu også få adaptere til systemet så man kan bruge skruespidser, og så har man igen noget af den fleksibilitet jeg gerne vil have. Så hvem ved, måske jeg en gang prøver Tophat-systemet af. Men jeg er altså ikke kommet til det endnu :-)
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Falken

Indlæg af Falken » 17. aug 2008, 20:08

Hej Jon

Tak for svaret.
Jeg har efterhånden fået læst en del artikler om fremstilling af pile, og glæder mig faktisk til at montere mine første pile.
Jeg har bestilt det meste til pilene, men mangler at bestille spidser.
De vil dog blive bestilt senere idag, og jeg synes at der er meget logik i dit svar, så det bliver nok typen med gevind.

Mvh.
Ole Schmidt

Brugeravatar
SRN
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af SRN » 17. aug 2008, 21:33

Hej Ole,
jeg bruger de her :
http://web23.webbox172.server-home.net/ ... ophat.html

Med disse behøver man ikke og spidse skafterne.
Mvh

Steen

Michael
Geografisk sted: Lerskovvej 35, 4652 Hårlev

Indlæg af Michael » 17. aug 2008, 21:55

Hej Falken
Jeg har selv brugt systemet med at kromprimere pileskaftet. Det virker udemærket og er meget hurtigt at anvende. Det skulle også gøre skaftet stærkere, da ingen fibre skæres over. Skaftet har det jo med at knække lige bag spidsen, når man rammer noget hårdt. MEN, for at kromprimere skaftet skal man have en kørner som sætte på boremaskinen. Den er dyr! Ca. kr. 200,- Pilespidseren koster kun omkring kr. 70,-
Mvh.
Michael

Falken

Indlæg af Falken » 18. aug 2008, 22:54

Tjaaa.... det lyder som om der er lidt delte meninger angående dette emne.
Jeg har nu taget den beslutning, at jeg vil finde min egen favorit.
Så der dumper nok et fane apperat, samt værktøj til at komprimere skafter med, ind af døren i en af de nærmeste dage. :D
Så vil jeg lave 6 pile med skrue spids, samt 6 pile med komprimeret skaft.
Herefter vil det så vise sig hvilken type der passer til mit behov og temperament.
Jeg synes nu også at det Tophat system som SRN (Steen) linker til, ser ret fedt ud, og de ca. 6,- kr, pr. spids er vel heller ikke så galt.
Det eneste "men" er jo fragt omkostninger, som jo kan blive en anselig post i regnskabet, medmindre man køber stort ind. :wink:
Mvh.
Ole Schmidt

Brugeravatar
SRN
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af SRN » 19. aug 2008, 12:19

De virker bare og er til at montere for en med adskillige tommelfingre, som jeg har :oops:
Jeg købte temmelig mange da jeg skulle have til mig selv, ungerne og svigerfar, og jeg mener ikke fragten var særlig stor.
Jeg kigger lige.
Mvh

Steen

Fisker
Geografisk sted: Rynkeby, Fyn

Indlæg af Fisker » 28. aug 2008, 21:38

Hej
jeg er lige gået over til komprimerede spidser (husk i øvrigt at komprimere skaftet før du lakere), men 6 kr. pr. spids som du nævner er da lidt meget. jeg har købt mine ved bogensport ( http://www.bogensport-bodnik.de/home_gb/home_gb.html ) og der er prisen ca. 4 kr.
ved køb af under 50 stk. lidt mindre ved ved over 50 stk. + fragt

Det eneste irriterende ved bogensport er at det er besværligt at få lov til at betale, jeg fatter ikke at de ikke gør det nemmere... :?

Mvh.

Benjamin

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 29. aug 2008, 07:42

Jeg må indrømme at jeg nu har droppet Bogensport pga. betalingsmåden og leveringen. Ærgerligt fordi de har mange gode ting som ellers ofte kun kan fås i USA, men sidste gang jeg handlede hos dem fik jeg en lille pakke med fragtfirmaet GLS Logistics (såvidt jeg husker). Fragten kostede en tredjedel af pakkens værdi, og det endte med at jeg måtte hente det på deres lokation. Og de ville ikke sende det med alm. post. Det vare bare dråben. Siden har jeg kun handlet hos amerikanske firmaer og Quicks når de har varen fordi så bliver det jo billigere i fragt og minus told.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar