Billige børnepile

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
Brugeravatar
SRN
Geografisk sted: Kbh

Billige børnepile

Indlæg af SRN » 28. aug 2008, 13:47

Hej alle,
jeg overvejer at lave et sæt bue m. pile der kan bruges som gave/præmie ved diverse arrangementer.
Jeg mangler ideer til at lave funktionelle pile med meget lave omkostninger.
Nocken kan skæres direkte i skaftet, men hvad med spids (er det nødvendigt) og faner :?: :?: :?:
Mvh

Steen

Fisker
Geografisk sted: Rynkeby, Fyn

Billige børnepile

Indlæg af Fisker » 28. aug 2008, 16:23

Hej
Ideen med en spids er vel generelt bare at tilføre lidt vægt, således at pilen flyver med den rigtige ende forrest.
såå hvad med en 8mm møtrik hvor du lige pudser skaftet såmeget med sandpapir at den kan gå på + lidt lim. hvis du vil have spids, kan du jo altid placere møtrikken 1 cm. fra spidsen og så bare spidse træet. så vil møtrikken også fungere som stopklods sådan at pilen ikke gør længere end 1 cm. ind i skiven.

eller hvis tid er mindre vigtigt kan man jo lave en spids i masaranduba eller andet hård træ... men det er nok lidt tidskrævende...

Faner.. hmmmm. den var værre... den skal jeg lige tænke lidt over :-)

Mvh.

Benjamin
"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake." - W.C. Fields

Merlit
Geografisk sted: Århus C
Kontakt:

Indlæg af Merlit » 28. aug 2008, 17:39

Ang. faner - så kan du bruge 3 stk. gaffatape som klister imod hinanden med stokken i midten.

Merlit
Kontakt:

Indlæg af Merlit » 28. aug 2008, 18:19

Kan du bruge denne tegning jeg har lavet Steen?
Vedhæftede filer
pil.jpg
pil.jpg (42.81 KiB) Vist 7028 gange

Fisker
Geografisk sted: Rynkeby, Fyn

Indlæg af Fisker » 28. aug 2008, 21:27

eller en stump rør (8 mm indvendig), til os som ikke kan bore lige :wink:
"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake." - W.C. Fields

Brugeravatar
SRN
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af SRN » 29. aug 2008, 08:17

Det var lige det jeg skulle bruge !

1000 tak skal i have :D

@Merlit,var det en tegning du havde, eller er det bare noget du lige smækker sammen ?? Det er lidt nørdet (på den gode måde) med Autocad tegninger af pile :wink:
Men så kan selv jeg forstå det :oops:
Mvh

Steen

Merlit
Kontakt:

Indlæg af Merlit » 29. aug 2008, 08:34

Hej Steen - jeg lavede tegningen til dig og i Photoshop.

Det samme emne er aktuelt i dette forum:

http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/ ... ching.html

KennethP
Geografisk sted: Hundested

Indlæg af KennethP » 18. jul 2010, 02:07

Hej Steen og Merlit,

Prøvede også for et stykke tid siden at lave en pil med Gaffatape som fjer. Det virkede også rimeligt OK de første par skud, men når det blev lidt slidt, kunne det godt give nogle gevaldige rifter i fingrene - også selv om det var en børnebue de blev skudt fra. (Min søn Mikkel var i hvert fald ikke glad, da han skulle ind og have plaster på!)

Jeg er gået over til at lave fjerene fra en pose "blandede fjer" fra hobbyforretningerne, når det er børnepile. Det koster lidt, og kræver væsentligt mere arbejde - men slutresultatet bliver også flottere, og så undgår man budget til plaster også :-) ...

Med hensyn til spidser, så er jeg i gang med at eksperimentere med brugte patron-hylstre og en rørskærer. (spidsen af patronhylstrene skæres bort, da den er lidt smallere end resten af hylstret. Derefter bør de kunne limes på direkte?). Som sagt er jeg ved at eksperimentere med det - jeg vender tilbage når jeg ved mere :) ...

Mange venlige hilsener
Kenneth

Besvar