helical fletching

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
Degn

helical fletching

Indlæg af Degn » 6. jan 2009, 22:57

jeg vil gerne lave nogle lange, tynde og lette pile til at øve mig med. men jeg ved ikke hvad for en metode jeg skal bruge til mine faner. jeg har tænkt på helical fletching men kan ikke finde ud af at lave det. kan i ikke komme med nogle råd og guides til mine pile

Degn

Indlæg af Degn » 6. feb 2009, 20:54

ok nu prøver jeg igen med en lille omformulering.

jeg har tenkt på to måder at sætte fanerne på offset og helical, men hvad er bedst til lette målskydningspile og hvordan laver man helical felching

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 7. feb 2009, 15:20

For at lave helical skal du have et faneapparat med en klamme der er drejet/vredet således at når du sætter fjeren i klammen og klammen mod pileskaftet så vil fjeren ikke kun sidde skrå på skaftet men også følger pileskaftets runding. Det giver en fjer der ikke kun sidder skråt på skaftet men decideret vredet rundt om skaftet (kun en lille smule) hvilket giver en mere udtalt rotation i flugten og dermed større stabilitet men mindre hastighed. Man siger at helical er godt til jagtpile og til præcision på korte afstande op til 20-30 meter.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Degn

Indlæg af Degn » 8. feb 2009, 19:50

ja jeg ved godt alt det med at man skal bruge faneapparet, men sådan noget er dyrt. er det ikke mugligt at lave helical i hånden ellers må jeg bare nøjes med offset

Besvar