behandling

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
Degn

behandling

Indlæg af Degn » 3. maj 2009, 20:10

skal man behandle pileskaftet inden man laver en færdig pil ud at det

skal man behandle pilen jævnligt bagefter

skader det pilens flygt at vikle snor mellem fanerne for at få pilen til at se middelalder agtig ud

Lynge
Geografisk sted: Brovst, Nordjylland

behandling

Indlæg af Lynge » 4. maj 2009, 09:54

Jeg giver mine pileskafter 4 gange lak, med mellemslibning. Derefter bliver de tildannet, og så en sidste gang lak. Derefter mongering af nokker, faner og spidser.
Når pilen bliver slidt på det forreste halvdel, får den en let slibning, og en ny gang lak.

ulfr
Geografisk sted: nær Frankfurt/main (Tyskland)
Kontakt:

behandling

Indlæg af ulfr » 4. maj 2009, 10:37

Jeg kan kun snakke om stenalderpile. Naturskafter fra hassel, kvalkved, cornus eller lignende skall forsegle på endene med voks eller lim, for at de flækker ikke ved tørringen. Efter pilen er færdig, jeg giver det en behandling med malkefedt.

En vikling af snor skal ikke skade pilens flygt, hvis det er udført med en meget tynde snor. Vikling skal udføres i afstænde fra 4-5 enkelte fjerfaner (ca. 1 mm) Det er også vigtig at klæbe styrefjer på med en lag ægte birktjære, så snoren skal lidt synke ind i tjære.

Billede

vh
ULFR

Degn

Indlæg af Degn » 6. maj 2009, 12:52

tak for de gode svar.

hvad betyder det at man tildanner skaftet.

er helical fleching godt til mål skydning

Degn

Indlæg af Degn » 11. maj 2009, 09:59

hallo. det er der da nogle der må vide.

Lynge
Geografisk sted: Brovst, Nordjylland

Indlæg af Lynge » 11. maj 2009, 12:02

Prøv at kigge på denne hjemmeside

http://www.langbue.dk/teknik/teknik_pile.html

Uden at skal reklamere. Jeg køber selv mine materialer der, og er godt tilfreds.
Med hensyn til Helical fletching: Prøv dig frem.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 11. maj 2009, 18:00

Ved helical drejer styrefjerene sig en anelse rundt om pileskaftet i stedet for bare at stå lidt på skrå så det giver endnu mere ludtmodstand og derfor også en bedre styring. Prisen er lavere hastighed. Det er typisk en fordel på jagtafstande op til en 20-30 meter, ved pileskafter der er lidt for bløde eller varierer indbyrdes i spine og ved jagtspidser som kan "plane" i vinden. Ergo vil det i de fleste tilfælde være en fordel til skydning med langbue og træpile til jagt- og 3D-stævner. Det er en ulempe når man kommer op over de 30 - 40 meter pga. den lavere hastighed, fordi så begynder den krumme bane at have en større negativ indflydelse på præcisionen end fordelen ved en lige stabil flugt, som til gengæld er vigtig på korte afstande og gennem grene mm.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Degn

Indlæg af Degn » 13. maj 2009, 17:59

hvad betyder det at man tildanner skaftet.

er helical fleching autentisk

Besvar