kul

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
Brugeravatar
switchback
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

kul

Indlæg af switchback » 12. jun 2009, 22:03

Jeg har træpile og jeg har alu-pile. Begge fungerer udmærket.

Men, bueprøven lokker og til det formål vil jeg gerne have nogle lettere hurtige og mere fladtskydende pile.

Overvejer derfor at købe nogle carbon'er hvor jeg kan få en pil med en vægt på 26-28 gram.

Buen er en Merlin der ligger på ca #50 pund (55 ved fuld træk), mn jeg trækker ca 27". Sid fra Border mener jeg kan gå helt ned i 25 gram.

Hvilke kan I anbefale, lover kun at bruge dem til prøven :P

Har kig på Gold Tip XT eller GT Trad i en 55/75, men har søgt og fundet Jacob Sandberg indvendinger mod samme. Alu'erne er Legacy 2018, men de er tunge og de larmer iøvrigt også.

Håber på noget input. Der er jo ikke så lang tid til prøven.

Træk og slip

Henkel

kul

Indlæg af Henkel » 14. jun 2009, 17:25

ca. 50# ca 27 " ? Hvis din bue trækker 50# ved 28" og du trækker 27" yder den 47# . goldtips kategorier af pile skiller lige der omkring, så mit råd er ; bestil et prøvesæt af 35-55 og 55-75, monter indsats og point og kort dem af ,til de flyver perfekt som barskaft.
>>--------------->

Brugeravatar
switchback
Kontakt:

kul

Indlæg af switchback » 15. jun 2009, 15:45

Afstanden mellem streng og den ydre kant ef pilehylden(buen ryg) er ca. 28" ved normalt træk. Måtte lige måle. Da jeg nu var igang skrællede jeg lige et par Vapor 4000 og 5000 med 100 grain spids. Begge 30". De burde være for stive og da jeg trækker med højre hånd burde de hælde med nocken til ......de hældte kraftigt til HØJRE med nocken!!! 4000 lidt mere end 5000....5000 er den mest stive.

Det betyder rigtigt nok, at pilene er for stive.

Buen trækker 55# ved 29" ifølge hvad der står på buen, en 68" Merlin fra Border.

Henkel

kul

Indlæg af Henkel » 16. jun 2009, 14:39

Det lyder som om begge skafter er for stive til at du kan redde den ved en tungere spids, Dit mål er vel at tune pilen til den spidsvægt som du vil bruge til bueprøven samtidigt med at du vil have en let pil ?

>>----------------------->

Brugeravatar
switchback
Kontakt:

kul

Indlæg af switchback » 19. jun 2009, 13:08

Ja, en pil med en samlet vægt på 26-28 gram, hurtig og fladtskydende.

Faldt lige over nedenstående (helt i bunden) og kan godt se, at det med at korte en tomme af gangen, ikke var det absolut smarteste. Men holder de tal efter jeres erfaringer?

Men, det stiller jo også store krav til pilene, og jeg kan se, at ved gentagne skydninger, så er det samme pile der flyver til højre og samme der flyver til venstre (træpile). Spørgsmålet er om f,eks. Gold Tip er ens nok i spine.

Hvilke spidser til prøven er lettest at tune ind, formoder ikke jeg må skyde med feltspids?

Er det en fordel med en kort 29" pil eller en lang f.eks. 32" rent sigtemæsigt?

På forhånd tak for hjælpen.

Smilet i avataren kan skyldes at året buebuk netop er forlagt :lol:

Draw length is measured from the bottom of the groove of the nock to the outermost edge of the back of the bow.
(The side opposite and away from you. Then add a minimum of 1" for broadhead clearance.
Longbows and recurve bows are marked at the factory with their weight when pulled 28".
On average there is a
2#-3# change in weight per inch of draw. A 50# @ 28" bow would pull approx. 47# @ 27" or 53# @ 29".
Arrows are more stiff the shorter they are and less stiff the longer they are. The change is approx. 5# per inch.
A given arrow that when cut 28" has a spine "weight" of 50# is 55# if cut to 27" or 45# if cut 29".

All information herein is presented only as a guide. Every situation is slightly different and your results may vary.
We make no guarantees of what will work for you. Copyright 2006 3Rivers Archery

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

kul

Indlæg af JonJagd » 26. jun 2009, 15:26

Jeg skød med en såkaldt Thunderhead med små ventilerede udskiftelige blade. De har ikke meget vindmodstand. Find en broadhead til prøven uden de store flader der kan fange vinden.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar