pro and cons-

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
Brugeravatar
switchback
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

pro and cons-

Indlæg af switchback » 8. aug 2009, 14:56

har 2 sæt pile som egenlig skyder fint, både med felt og jagtspids.

alu vejer ca 35 gram, er 30 tommer og starter med ca. 155 f/s

kullene vejer ca 28-29 gram, er 32 tommer og starter med 175 f/s.

Spidserne er i begge tilfælde 145 grains, fanerne 5". Kravet til bueprøven er lige netop opfyldt med begge typer.

Overvejelserne går på hvilken pil der skal vælges? Formålet er at blive bedre til at ramme (instinktivt).

Kulpilen (xt55/70) er jo noget hurtigere og lettere, hvilket giver en fladere bane, til jagt er det vel også bedste med en hurtig pil, og 28-29 gram burde være nok. Den er lidt længere og alt andet lige, hvis man "gapper" bevidst eller ubevidst i begyndelsen, så er en lang pil vel lettere at bruge til dette på korte afstande (under 30-40 m)

Alu er med sin større tyngde en mere traditionel pil til langbuen, og den skyder også fint og stabilt.

Så, lad mig høre fra jer der allerede har bestået prøven og er gode til at skyde. Og gerne snart prøven er primo september.

Bue Merlin , trækker ca 27"-28" ca. 50# og skytten har trænet benhårdt siden foråret - og nydt hvert sekund.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

pro and cons-

Indlæg af JonJagd » 9. aug 2009, 12:03

Til prøven bør du nok gå efter den fladere pilebane for højere præcision på de længere afstande, og de længere pile bør også være nemmere og bedre at sigte med hvad enten man "gapper" bevidst eller ubevidst som du siger.

Nu har jeg aldrig hverken skudt eller eksperimenteret med kulfiberpile (jeg brugte selv Easton Eclipse Alu til prøven), men ud fra hvad jeg kan forstå på andre "traditionelle" buejægere jeg snakker med om pile til jagt, så vil kulfiberpilene højst sandsynligt også være de bedste her, da de jo ofte har en mindre diameter og sammenlignet med alupilene er tungere i forhold til deres diameter, hvilket derfor givere en bedre penetration i vildtet end alupilene. Og så er de for det meste også stærkere end alupilene. Alupile kan få en skade og blive skæve, hvor kulfiberpilene er enten OK og lige eller de er totaltskadede og splintrede.

Der hver alupile stadig kan have en fordel er såvidt jeg har forstået deres præcision og ensartethed, som man vist stadig kun kan matche på de aller dyreste kulfiberpile. Det betyder, at du af alu kan få en billigere og superpræcis pil, der vil være supergod til f.eks. en indendørs FITA-runde. Og alu-skafternes større diameter er her ligefrem en fordel i forhold til en scoren (større diameter giver flere pile i 10'eren).

Så alt andet lige og hvis begge sæt af pile er lige godt tunet til din bue og din skydestil, så vil min konklusion være, at du bør gå efter kulfiberpilene til prøven.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Brugeravatar
switchback
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

pro and cons-

Indlæg af switchback » 9. aug 2009, 14:54

Tak Jon

Det var jeg også kommet frem til, men rigtigt rart at høre en eksperts mening. Nu trænes der målrettet mod bukkeskiverne med kul-pile.

Mine evner so far kræver vist ikke super lige pile, men mine Legacy har nu skudt godt, og det er rart, at pilen ikke går til, når man i ny og næ rammer forrige pil. Det kræver blot en ny nock.

Besvar