Ny pilemager + en ide mangler dog hjælp

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
Ikoma

Indlæg af Ikoma » 3. nov 2009, 02:31

hej jeg er ny både her og i bueskydnings verdenen og jeg skal til at lave mine første pile glæder mig meget men har brug for lidt hjælp af andre mere rutineret pilemagere. jeg har en ide med at lave min pils nock i selve skaftet men ikke bare ren filet slise ned i skaftet, jeg ville meget gerne lave min nock ligesom på de almindelige plastik nocks man kan købe så min pil stadig klikker sig på buestrengen. vil starte med at bore et hul i skaftet et par mm større end den slise jeg laver med filen, jeg har lavet en tegning over det hvis folk gerne vil se hvad jeg mener eller hvis jeg skriver helt uforståeligt : )

men vil gerne høre fra folk hvad deres mening om det er. måske det ville være risikabelt og kunne ødelægge pilen meget nemmere end ved bare at have den almindelige rene slise. eller om det ville være helt okay men måske forstærke pilen ved at sætte noget tråd på ved starten at nocken. noget andet også som jeg ikke er helt sikker på, skal jeg investere i noget længere skafter for at kompensere mod nock i selve skaftet ? jeg får en samick skb 50" på 35# og jeg tror jeg ligger på 28-29" i træklængde og regnede med at en 40/45spine (som jeg forstår det er spine længden på skaftet ?) ikke ville være nok hvis jeg skal lave nocken i skaftet, skulle jeg gå efter en 50spine istedet ?

det var lige hvad jeg havde af spørgsmål håber nogen her inde kan svare på dem.

DAnny

[img]nock%20mugligheder10.bmp%20-%20Upload%20Billeder%20Gratis[/img]

Hrafn
Geografisk sted: Karlebo

Indlæg af Hrafn » 5. nov 2009, 10:15

Hej Ikoma
Nock i træskaft - hvis du saver/filer en nock i pilen vil du opleve at den skårne slidse lukker sig en lille smule hvilket afhængig af strengetykkelse og bredde på savspor vil give en fastholdelse af pil/streng.
Du kan bore eller rundfile i bunden af savsporet eller udforme slidsen så den "klikker", hvis du hygger dig med det - det er bare svært at lave ens pile på den måde og du risikerer at slide strengen.
Husk pile skal ikke sidde mere fast på strengen end at pilen falder af hvis du knipser let på strengen.
Men prøv dig frem.

KennethP
Geografisk sted: Hundested

Indlæg af KennethP » 6. apr 2010, 21:34

Hej Ikoma,

Hvis du saver nock'en lidt smallere end den fil du bruger til at file nocken med, vil du opleve at træet (som Hrafn skriver) næsten af sig selv laver det som du søger. Start med at save et lille stykke ned i enden af pilen med f.eks. 2-3 nedstrygerklinger sat sammen, og efterfølgende fil det til med en Kædesavsfil (Det bruger jeg - min er købt i BauHaus for ca. 30-40 kroner). Når du filer, så brug lidt mere tid i bunden af savsporet, og nock'en vil få en form lidt som et omvendt nøglehul. Dernæst er det som Rafn også skriver, at tage sig tiden til det for at få så ens resultater som muligt :-) ...

Jeg har ogås gjort det for at forstærke mine nock's, at jeg har startet med at save med årene ca. 2 cm. ind i pilen, og limet et stykke hårdtræ fast, inden jeg efterfølgende har savet nock'en modsat dette. (Se evt. JonJagd's nye pile her, de viser det godt :) ...

Billede

(Håber det er OK at jeg bruger billedet! :-))

Mvh. Kenneth

Besvar