Transformer til fjerbrænding (Feather burner)

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
KennethP
Geografisk sted: Hundested

Indlæg af KennethP » 6. apr 2010, 21:25

Hej,

Jeg har kigget mig omkring efter en Fjerbrænder, og har ikke umiddelbart kunnet finde nogle. Jeg har efterfølgende søgt herinde, og der er en reference til Sigurd Hansens bog, hvor man kan bygge sin egen fjerbrænder.

Jeg har rimeligt styr på konstruktionen, men er i tvivl om det "elektriske" - det vil sige, hvilken transformer kan jeg "sikkert" bruge til dette? (allerhelst hvis der er en der kan sige, at "Denne ### kan bruges, den koster ca. X kroner hos X) :-) ...

Vil bare ikke risikere at springe sikringerne, eller brænde hytten ned :wink:

Fandt et link til bygning af en fjerbrænder, men der skrev de bare en transformer fra en hobbyforretning? ... (Hvor kraftig skal den være, hvilken type, transformer fra 220v til ??).

http://www.silysavg.com/tutorials/fletching_burner.html

Håber der er en der kan hjælpe mig :-) ...

Mange hilsener
Kenneth

Holten101

Indlæg af Holten101 » 8. apr 2010, 12:55

ledte selv længe efter en transformer..men opgav til sidst da el ikke er min stærke side og sikringer er dyre i længden;-)

Men jeg ved dog at det er gængst at bruge en transformer fra 220v til 24v. Jeg har læst at en oplader til et bilbatteri skulle fungere, samt en 24v transformer til hobby tog.

Det er dog på eget ansvar hvis du følger mit råd;-)

Cheers

bolsjedyr
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af bolsjedyr » 10. maj 2010, 20:23

Problemet er vel mest at finde en passende tråd, der ikke har for lav en impedans og "futter" transformatoren af - og så at vide hvor meget strøm der skal til. Så burde resten give sig selv. Har dog ikke bygget sådan en fætter selv, da jeg ikke bryder mig om lugten af brændte fjer.
Kan man ikke bruge konstantan tråd?
Ellers er der en udemærket beskrivelse i Sigurd Hansens bog... og så vidt jeg husker også nærmere defineret hvad for en type tråd og transformator der er hensigtsmæssig.
"If two men are to compete, it should be in archery. As they face the same direction, trying to accomplish the same goal, it is the most civilized of sports."
Confucius

martinc

Indlæg af martinc » 10. maj 2010, 23:26

hvis du helst vil lave dine faner selv af "rå" fjer, ville jeg nok kigge efter en fjer "hugger" (feather chopper) det lugter ikk og er helt ufarligt, hvis du altså husker og flytte fingrerne.

hotshot
Geografisk sted: Skuldevig

Re: Transformer til fjerbrænding (Feather burner)

Indlæg af hotshot » 14. maj 2010, 22:16

Hej Kenneth
Jeg læste engang man skulle bruge en variabel strømforsyning fra modeljernbane og tråden fra en gammel brødrister :idea:
Træk og slip Halsnæs

KennethP

Re: Transformer til fjerbrænding (Feather burner)

Indlæg af KennethP » 18. jul 2010, 01:38

Hej igen,

Så lykkedes det endelig - jeg fik "brændt" de første fjer idag :-) ... Supergodt resultat, men F*** hvor det lugter!! (Og den bliver bare hængende længe den der lugt af brændte fjer!)

Efter nogle fejlkøb m.v. lykkedes det mig at finde en Bil lader i Harald Nyborg: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 67&n=60100 som kan:

- indstilles til 6-12-24 volt.
- Med sikring, så huset ikke brænder af!

Tråden endte med at bliver en H streng fra en elektrisk guitar. (For dem der ikke er musiske, så er det den anden-tyndeste streng på guitaren. Kan købes "løst" i musik forretninger for ganske få kroner, og er til at bukke i de former som vi gerne vil have).

Virker fint - jeg tændte og slukkede laderen imellem hver pil, men jeg tror faktisk ikke at det er nødvendigt. (Den blev stillet på 6v langsom ladning, og det så ikke ud som om at den overbelastede på det meter der sad på den).

I løbet af 4-5 sekunder var strengen rødglødende, kunne så bruges - og det fortsatte den med at være (den blev ikke hvidglødende eller noget).

I alt udgift ca. 350 kroner (laderen var på tilbud da jeg købte den). der kan laves en 5-6 forskellige forme pr. guitarstreng vil jeg gætte på. Jeg brugte armene fra en "tredje hånd" til at holde guitarstrengene, men der er en del forskellige konstruktionsforslag - det vigtigste er, at det er stabilt nok til at fjeren ikke "skubber" til strengen når den er i brug, så fjerene får forskellige forme - de skal helst være éns :-) ...

Venlig hilsen
Kenneth

KennethP

Link til billeder af Fjerbrænder

Indlæg af KennethP » 18. jul 2010, 15:05

Fik taget nogle billeder, men har problemer med at justere størrelsen her på siden af billederne.

Linker i stedet, hvis det er OK?

http://www.bergquistpoulsen.dk/buebygni ... c3%a6nder/

Venlig hilsen
Kenneth

hotshot
Geografisk sted: Skuldevig

Indlæg af hotshot » 19. jul 2010, 21:39

Ser sku meget godt ud, sikkert bedre end det lugter hvis du mangler frisk luft skyder vi i dunke (Dunkestien mod auderød) onsdage 16- ca .18 søndage 10-12 vel mødt Frv. Bue

KennethP

Indlæg af KennethP » 20. jul 2010, 01:33

Hej Hotshot,

Tak for tilbuddet :-) ... Kan være at sønnike og jeg kigger derud enten her på onsdag, eller søndagen (Vi har fødselsdag i familien på onsdag, så det er lige om vi kan nå det hele *S*) ...

Lyder ellers godt! ... Kan rigtig godt bruge lidt vejledning til skydning, da jeg er Rookie på det område *S* :) ...

Vi ses!
Mvh. Kenneth

Besvar