Hugin er klar til at flyve

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Hugin er klar til at flyve

Indlægaf JonJagd » 9. jun 2016, 15:27

Så er Hugin olieret og klar til at sende pile så hurtige og lette som tanken mod skiven!

Hvad kan vel være mere rammende end at dukke op til Odinstævne på søndag med en af Odins ravne i hånden :-)

Der er så meget stærk medicin i den bue, at jeg bliver helt svimmel af at spænde den! Jeg håber ikke, at Fyns Buemagerlaug har indført dopingkontrol ;-)
Billede

Der er stadigvæk lidt udskæringsarbejde på topnocken:
Billede
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

holmerz1

Re: Hugin er klar til at flyve

Indlægaf holmerz1 » 23. jun 2016, 19:07

Lyder spændende, kan vi få lidt mere info/billeder af buen?

\Erik

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlægaf JonJagd » 25. jun 2016, 10:52

Det er en engelsk langbue af det sidste amerikanske taks jeg havde liggende. Træet var rimelig tætåret og lige uden de store knaster, så visionen var en klassisk engelsk langbue med hornnocker og ikke en "karakterbue" med en masse knaster og vridninger. Tanken var at eventuelle vridninger skulle dampes væk.

Jeg startede på den en gang i 2015 og i maj satte jeg en tillerstreng på. Resultatet var skuffende (se første billede) da den vred sig ret voldsomt fordi at ryggen på buen ikke havde den samme vinkel hele vejen. Jeg kan godt lide karakterbuer, men det var bare ikke det jeg havde haft i tankerne. Så den blev lagt til side og det var først i vinteren 2015 - 2016 at jeg fortsatte med den igen.
WP_20150502_003.jpg
Første gang der kom streng på var det tydeligt hvor meget den vred sig.
WP_20150502_003.jpg (161.42 KiB) Vist 1945 gange

Jeg har forsøgt at udjævne bulerne på ryggen, hvilket betyder, at jeg ikke følger én årring slavisk. Det kan man godt gøre med taks til en vis grad. Jeg har heller ikke forstærket ryggen med råhud og det har holdt indtil nu.
Den er 70 tommer lang og 50 pund ved 28,5 tommers træklængde.

Jeg har haft en særlig plan med udskæring af topnocken. Det er lykkedes nogenlunde. Jeg sender billeder af det, når jeg har haft den med i konkurrencen om smukkeste langbue til Vejen Traditionel Træf i morgen. Vi tager af sted i dag :D
WP_20160622_18_53_20_Pro_LI.jpg
Min kønne unge model Morten viser buens profil ved fuld træklængde.
WP_20160622_18_53_20_Pro_LI.jpg (150.52 KiB) Vist 1945 gange
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

holmerz1

Indlægaf holmerz1 » 27. jun 2016, 20:37

Imponerende stykke arbejde, og flot bue der er kommet ud af det.

\Erik

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlægaf JonJagd » 29. jun 2016, 11:26

Og som lovet slutteligt et billede af topnocken. Jeg havde en vision om at lave en ravnefigur ud af topnocken. Jeg har aldrig rigtig givet mig af med udskæringsarbejde, og når man går i gang med den slags så når man lynhurtigt til "point of no return". Så det var med en vis nervøsitet, at jeg gav mig i kast med det, og ret hurtigt fik jeg fornemmelsen af at det ville komme til at se frygteligt ud. Da jeg kom til det punkt, hvor jeg ikke følte, at jeg kunne gøre udskæringsarbejdet bedre med de borehoveder jeg havde, gav jeg den bare en ordentlig omgang polering med bivoks og et lille poleringshoved af filt, som jeg havde til mit lille dremel-multiværktøj. Jeg endte med at blive ganske godt tilfreds, og faktisk mere tilfreds jo længere tid der går :-)
WP_20160629_07_51_54_Pro_LI.jpg
Udskæring af topnocken på engelsk langbue. Nocken er lavet af horn og udskæringen skulle helst minde om en ravn.
WP_20160629_07_51_54_Pro_LI.jpg (126.37 KiB) Vist 1898 gange

Tilbage til "Buemagerens værksted - Debat, spørgsmål og svar"