Laminering af buearme

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Steeneh

Laminering af buearme

Indlæg af Steeneh » 12. aug 2012, 16:53

Jeg har jo puslet med et buedesign: http://www.bueogpil.dk/modules/PNphpBB2 ... rybow.jpeg, og det resulterede i:
Det er en testmodel, og den skyder forbavsende godt. Buearmene er asketræ fra et gammelt langbueprojekt jeg havde liggende. Nu skal der så bygges fiberglaslaminerede arme. Linnås priser på fiberglas virker voldsomme, i Tyskland kan man købe her:http://www.bogensport-bogenbau.at/produ ... orie_id=18 til mere acceptable priser. Der skal så lægges 100,- i transport oveni.
Buearmene er 46cm lange ca 4cm brede og spidser svagt til udefter. Er der nogen der har et bud på tykkelsen af trækernen. Kan jeg umiddelbart regne med de eksisterinde arme, og så kliste glasfiber på begge sider. Den trækker ca. 60 pund.

Venlig hilsen
Steen
Vedhæftede filer
IMG_124234.jpg
IMG_124234.jpg (49 KiB) Vist 12601 gange

larsandersen

Indlæg af larsandersen » 12. aug 2012, 19:54

Hej steen

Det ser vildt spændende ud !
Du ser ud til at have løst en række af de problemer jeg løb ind i da jeg lavede min træ compund
www.youtube.com/watch?v=TNgm7kG_tSg&feature=plcp
du slipper for at have drejeledet på buearmen og så flexer buen ikke.

Men hvordan fungere det, når armene ikke er koblet sammen ?
Følges de ad ?

Venlig hilsen
Lars Andersen

Steeneh

Indlæg af Steeneh » 12. aug 2012, 21:04

Hej Lars
Hehe, forbindelsen mellem buearmen og "vægtstangen" er en 4mm gevindstang med en selvlåsende møtrik, det gør det meganemt at justere præcist, og der er ikke noget der smadrer op, hvis det havde været kabel. Det eneste jeg brokker mig over, er at når jeg har trukket ud burde der være mere "hvilestilling" Det måtte gerne have været bedre.

OleS-J
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af OleS-J » 14. aug 2012, 21:06

Jeg har fulgt lidt med i de her lidt specielle design, der har været her på siden og har hele tiden haft en fornemmelse af "deja-vu".
Og nu har jeg endelig fundet det.
"Martin MK-2 Kam-Act". Et noget specielt design, der kom frem engang i 70'erne, men som på mange områder ligner det, I har lavet. Og så er der Clarence Hickman's "Bow of Radical Design" fra 1937 som også har flere lighedspunkter med jeres ideer.
Fortsat held og lykke med jeres ideer.
Ole

larsandersen

Indlæg af larsandersen » 15. aug 2012, 20:52

Ole
Du har jo lidt ret der er mange sjove gamle buer

Steen
jeg forklarede mig dårligt
hvordan arbejder øverste og nederste del af buen sammen
bevæger de sig synkron?

"når jeg har trukket ud burde der være mere "hvilestilling""

det er et spørgsmål om vinkler og afstande på de 3 punkter
1 omdrejningspunkt
2 hvor gevindstangen er monteret
3 hvor buesnoren er monteret

Venlig hilsen
Lars Andersen

Steeneh

Indlæg af Steeneh » 17. aug 2012, 20:47

"1" er trækstangen der virker efter løftestangprincippet. "2" er den fleksible buearm, Herimellem er der en forbindelsesstang og "3" en fast "stav". Det fungerer som en compoundbue hvor man har udskiftet kamhjulene med trækstænger. På en måde

Mvh
Steen
Vedhæftede filer
12.jpeg
12.jpeg (37.24 KiB) Vist 12481 gange

larsandersen

Indlæg af larsandersen » 19. aug 2012, 19:30

Noget der er spændende ved din buer er at, da lejet på "vægtstangen" ikke sider på buearmen.
Så kan du i princippet omdesigne din vægtstang, så et stor del at trykket fra buearmen kommer "bag" lejet som så tager trykket, således at at du kan opnå et meget meget lavt tryk i hvilestillingen.

Venlig hilsen
Lars Andersen

Besvar