Buen trækker efter strengen. Kan den dampes/varmes tilbage?

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Magnus
Geografisk sted: Skanderborg
Kontakt:

Indlæg af Magnus » 5. sep 2012, 13:43

Jeg har lavet den her bue i ask for ca. 9 måneder siden. Jeg er udmærket tilfreds med den, da det er min første rigtige bue. Problemet er at den trækker en del efter strengen. Små 10 cm, ser det ud til.

Nu er spørgsmålet om man kan rette den ud med damp eller varme. Eller skal jeg droppe det og lave en ny. (Selvfølgelig skal jeg lave en ny, men vil også gerne vide om man kan fixe denne.)

Er der nogen der har erfaring med dette?

Magnus
Vedhæftede filer
foto.JPG
foto.JPG (35.35 KiB) Vist 9387 gange

Hrafn
Geografisk sted: Karlebo

Indlæg af Hrafn » 5. sep 2012, 14:47

Fin bue - du kan varme eller dampbøje buen, evt. give den en smule de/reflex men vær opmærksom på at du formentlig skal re-tiller buen.
Da det er en asketræs bue kan du varmebøje buen med en varmepistol på ryggen!! ikke på bugen, men der er mange fohold der spiller ind så det bedste råd jeg kan give dig er - læs Bowers Bible 4.

Magnus
Kontakt:

Indlæg af Magnus » 5. sep 2012, 15:00

Tak.

Jeg har før rettet små børnebuer/pinde ud ved at varme dem over en kogeplade i et par minutter og derefter bøje dem over knæet. Det har virket udmærket.
Kan man lave samme trick med sådan en svend her?
Den jo noget tykkere og vil nok kræve lidt længere tid over kogepladen. Jeg er bange for at den vil blive brændt.

Jeg har ikke prøvet at dampbøje noget før. Kan det gøres med en gryde med vand som koger, og så buen ind over? Eller kræver det yderligere udstyr?

Ps: Ja, jeg skal da have fat i Bowyer's Bible. Dem alle. :-)

Holten101

Indlæg af Holten101 » 6. sep 2012, 07:53

Det er desværre ret normalt for ask at tage meget "set". Ask er enormt fugt følsom...dets relative fugtindhold ændres hurtigt hvis buen er utilstrækkeligt overfladebehandlet så selv hvis træet var tørt da du lavede den så vil den tage "set" hvis den har stået fugtigt (et soveværelse, kælder, bryggers).

Du kan rette den med både tør varme og damp. Min erfaring er at du godt kan bruge en varme pistol på bugen, men du skal være meget forsigtig og have lidt "gefühl" med træet...ellers risikere du at rive fibre over.

MEN....når først træet har taget "set" som din, så bliver resultatet af en retning og/eller lidt reflex sjældent helt optimalt....det meste bliver hevet ud igen.

Bedste måde at undgå "set" på er at lave et bueprofil der passer træ typen...lav den eventuelt lidt breddere, lidt længere og prøve med varmebehandling INDEN du skyder den ind.

Cheers

Magnus
Kontakt:

Indlæg af Magnus » 6. sep 2012, 20:04

Tjaa, jeg tror løsningen på det her set bliver vel egentlig bare at jeg accepterer det, ligesom jeg har gjort indtil videre, og snart laver en ny. Jeg vil helst ikke risikere at ødelægge denne første bue ved at rette unødigt på den. Den skyder ok, men en anelse for slattent efter min mening.

Det er dog rart med jeres råd. Jeg er sikker på at jeg kan bruge dem i mit næste bue projekt.

Hrafn
Geografisk sted: Karlebo

Indlæg af Hrafn » 10. sep 2012, 15:04

Hej igen - mht. varmebehandling er det selvfølgelig bugen og ikke rygen der kan varmebehandles. Jeg fik skrevet det omvendte tidligere /beklager

Besvar