Ny bue og længde på håndsektion?

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Felidae

Indlæg af Felidae » 11. mar 2013, 14:49

Hej alle sammen!

Jeg har skudt med Recurve efter mål i omkring et år. Jeg skal til at købe min første bue. Jeg en pige på 21 år, 168 cm høj og min træklængde er omkring 25.7"

Den bue jeg har i tankerne er en af disse to:
http://www.gimli-store.dk/sf_archery_op ... p-860.html
http://www.gimli-store.dk/sf_archery_op ... p-859.html

Jeg har tænkt mig at vælge længden på 68". Men så står valget mellem en håndsektion på 22" og 24". Nu ved jeg ikke en pind om længden på sådan en håndsektion. Hvad gør forskellen? Hvilken bør jeg vælge? (Og hvad tanker gør i jer ellers om mit valg af bue? Tænkte at den var til at betale da jeg ikke har mange penge at gøre godt med.)
Også! Når der står at trækvægten er 14-36 pund, betyder det at man selv kan vælge det?

På forhånd tak for hjælpen!

Zee

bolsjedyr
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af bolsjedyr » 21. mar 2013, 21:51

Nu er jeg ikke så vidende om moderne recurvebuer, men jeg vil tro at en længere håndsektion vil medføre en lidt mere stabil bue, lidt som at længden på en balancestang hjælper en linedanser med at stabilisere - Det er i hvert fald en af langbuens fordele, så det gælder nok også her.
Hvad angår trækvægten, så ja - Det betyder at du kan bestille bueben der passer til dit ønske om trækvægten på buen. Hvis du senere ønsker at få en kraftigere bue, kan du så købe tilsvarende kraftigere bueben og behøver ikke udskifte buens håndsektion.

Jeg vil da anbefale at du spørger i din bueskytteklub (jeg gætter på at du skyder i en klub?) - der er som regel nogle meget venlige og vidende mennesker, som også gerne vil hjælpe dig :-) og du skal vel også have passende pile osv. formoder jeg, så du har nok mange flere ting der skal afklares.
Når det er sagt, skal du selvfølgelig stadig være velkommen til at spørge om hjælp her, men ofte er det lettere at hjælpe ansigt til ansigt :-)

Håber det hjalp dig lidt på vej.

Johan
"If two men are to compete, it should be in archery. As they face the same direction, trying to accomplish the same goal, it is the most civilized of sports."
Confucius

Gubbien

Indlæg af Gubbien » 9. jul 2013, 22:59

du kunne jo få en bue med 25" håndtag og så smide nogle 66" ben på den , det svar cika til din højde Felidae, og angående den kilo din trækvægt er , er det meget at gøre med din styrke i dine skulder , ryg , arme. jeg vil dog sige det er bedst at begynde med en lavere trækvægt , da for stor vægt fra starten kan give dig skader, og du bliver også hurtiger træt og for ikke så meget øvelse når trækvægten er for høj. Hvilken klub går du i ? :)

Besvar