fremstilling af lamineret bue

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Gåsebuen

Indlæg af Gåsebuen » 18. jul 2013, 23:07

Hej alle!

Jeg er igang med min 2 laminerede langbue med glasfiber på ryg og bug. Jeg har flg. spørgsmål, som jeg grubler over;

1. Jeg er nu i færd med at lime håndsektionen, og den bliver ialt 45 cm lang ca (altså MED udsvejsningen ;) ) Er en tykkelse på 3,5cm nok for denne ?

2. Jeg har læst, at man til sidst skal slibe glasfiberen, hvorfor egentlig dette?
Og hvilket korn sandpapir skal jeg bruge?

3. Jeg benytter smooth-on lim, og lige nu tørrer håndsektionen ved stuetemperatur (20-25 grader) Hvor længe skal denne tørre så, før jeg kan arbejde med den?
Vil det svække buens/limens styrke, hvis jeg også limer buen ved stuetemperatur i stedet for i varmekasse?

Håber på at I kan hjælpe :)

Træk & slip, Søren.

bolsjedyr
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af bolsjedyr » 8. jan 2014, 17:15

Hej Søren
Jeg kan se det er gået lidt lang tid uden du har fået svar, så her komme lige mit input.

1) Hvor tyk din håndsektion skal være afhænger jo i høj grad af den buetyppe du vil lave, men hvis vi går ud fra at der er tale om et klassisk håndgreb (altå ikke et moderne "pistolgreb") så burde 3,5cm være tilstrækkeligt.

2) Du skal slibe kanterne på glasfiberen (afrunde dem lidt) fordi skarpe kanter har det med at få nogle slemme afsprængninger, hvis de får et lille slag direkte på kanten.

3) Her er jeg lidt på tynd is, da jeg aldrig selv har limet glasfiber, men smooth-on hærder, så vidt jeg husker, helt op på 24 timer ved stuetemperatur.
Jeg ved ikke med sikkerhed om varmekasse influerer på styrken af limningen, men det burde give en hurtigere ophærdning - ikke at det nødvendigvis er lig med en bedre eller ringere hærdning, men det går hurtigere.

Håber det gav de svar du mangler.

V.h. Johan
"If two men are to compete, it should be in archery. As they face the same direction, trying to accomplish the same goal, it is the most civilized of sports."
Confucius

Besvar