Spørgsmål vedrørende køb af håndlavet bue.

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Xerophthalmia

Spørgsmål vedrørende køb af håndlavet bue.

Indlæg af Xerophthalmia » 17. sep 2014, 20:50

Jeg starter snart i Aarhus Bueskyttelaug og har i den forbindelse kigget lidt på buer. Jeg vil gerne skyde med en tradition bue uden hjælpemidler, andet end den pilehylder der måtte være. Det er vigtigt for mig at jeg finder en bue jeg bliver rigtig glad for og den har jeg måske fundet. Jeg har haft kontakt med en bugemager, der har fået gode anmeldelser. I hvert fald i denne anmeldelse:

https://www.youtube.com/watch?v=H7clRpSHvzk

Buen i videoen er en recurve/rytterbue hybrid, altså med et greb og pilehylde, men med form som en rytterbue. Kontruktionen af buen gør af den får et mindre let-off, så den ikke er helt så svær at holde. Den bliver selvfølgelig ikke lettere, men den bliver ikke så meget tungere de sidste tommer mand trækker, hvis det giver mening. Buen han er på 50 lbs :-)

Jeg ved at jeg har en træklængde på 29" (er 183cm høj og vejer 90 kg, 30 år), men ved endnu ikke hvad trækvægten skal være på. Jeg vil helst skyde 3D og skiveskydning. Er godt klar over at man heller skal starte med lidt lavere trækvægt, men jeg er en rimelig kraftig/stærk fyr og vil også gerne ha' en bue jeg kan bruge når jeg er blevet bedre og kan trække mere. Han anbefalede mig 40-45 lbs til disse formål. Det ville selvfølgelig være bedst selv at kunne prøve buen inden, men jeg kan desværre ikke finde noget tilsvarende herhjemme. Han laver også buen efter mine anvisninger, så man får også en helt unik bue. :-)

Hvad vil i anbefale? Hvad er jeres erfaring ift. trækvægt da i selv startede og hvor hurtigt kunne i trække mere?

På forhånd tak :-)

Besvar