Laminatlimning

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
maasha

Laminatlimning

Indlæg af maasha » 11. okt 2014, 12:51

Jeg er igang med laminatbuer med ryg i ask og bug i ipe. Uheldigvis sprang foerste bue i limningen ved foerste opstregning. Jeg har brugt SikaBond-540, som er en vandafvisende hvid snedkerlim. Det ser ud til at limfladerne har vaeret for glatte og at presset (smaa skruetvinger) har vaeret for hoejt saa det meste af limen er presset ud. Jeg skal spaende mindre kraftigt ved naeste forsoeg, men jeg kunne egentlig godt taenke mig at goere noget ved overfladen af emnerne saa limen har noget at binde til. Aabenbart er en gang korn 80 sandpapir ikke nok. Jeg har set noget om en limfure et eller andet sted? Jeg taenkte at man maaske kunne tage sin surform blokhoevl og tage et eller to traek over emnerne?

Mvh

Martin

AES
Geografisk sted: Sorø

Laminatlimning

Indlæg af AES » 12. okt 2014, 14:03

hvis du skal lime ipé så skal du "vaske" den i acetone. jeg plejer at tage en acetone våd klud og derefter tørre det ind i ipé'en. Jeg har haft mangle problemer med limning og ipé men acetone virker.
Jeg skyder selv med bambus/ipé bue

Andreas
Billede

maasha

Laminatlimning

Indlæg af maasha » 18. okt 2014, 20:27

Jeg havde godt set andensteds nogen bruger acetone foer liming af ipe, men andre goer ikke.
Senest rettet af maasha 24. okt 2014, 11:08, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Laminatlimning

Indlæg af JonJagd » 21. okt 2014, 19:40

Jeg har med held limet ask og ipe med henholdsvis Smooth-On 2-parts epoxy og en lim der hed Casco Marin (også 2-komponent). Jeg vil tro at Urac 185 også kan bruges. Jeg prøvede en gang med Cascamite, men det gik ikke. Den delaminerede lige så fint. Andre har efter sigende brugt hvid snedkerlim med held.

Hvis man bruger 2-komponent lim eller epoxy så kan man evt. raspe limefladerne lidt med en fil, raspe eller tandhøvl. Hvis man bruger snedkerlim skal man ikke raspe, da limen svinder ind når den tørrer og derfor kræver at limfladerne passer præcist sammen.
Jeg vil under alle omstændigheder anbefale at affedte grundigt med acetone inden limning på tropiske træsorter.

Fin artikel om lim:
http://bowyersedge.com/glue.html

"Generally speaking, any glue that has gap filling properties requires a less than perfect mating surface for a sound bond. The important word here is "requires." In other words, those glues with gap filling properties fail when they are used on tight fits. Conversely, furniture glues created for close tolerances fail when they are asked to mate irregular surfaces or sloppy joints."
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

maasha

Laminatlimning

Indlæg af maasha » 24. okt 2014, 11:07

Tak, Jon, det er en god artikel. Jeg havde egentlig bestemt mig for at koebe Casco Marin, men Carl Rasmussen ville have ikke alene 170kr for limen, men ogsaa 40 kr for at ekspedere mig i forretningen. Nu har jeg saa bestemt mig for at teste SikaBond-540. Jeg vil give den en chance mere med affedtning og lidt mindre limpres.

AES
Geografisk sted: Sorø

Laminatlimning

Indlæg af AES » 26. okt 2014, 08:56

jeg køber epoxy fra dette sted http://www.meripol.dk/epoxyprodukter-32
West System Epoxy A-pakke
Langsomhærder 206, 200 gr

det virker rigtigt godt og 1 liter rækker laaangt

Andreas
Billede

Besvar