Bue i ask - ingen spændstighed!

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
holmerz1
Indlæg: 11
Tilmeldt: 8. aug 2015, 17:51

Bue i ask - ingen spændstighed!

Indlæg af holmerz1 » 8. aug 2015, 18:02

Hej

Jeg er i gang med at lave en bue i ask til min søn. Det er en fladbue og jeg nået til det punkt i "tillingen", hvor der ikke skal ret meget mere af før den bliver for svag.

Jeg savner dog noget spændstighed/elasticitet i træet. Efter den har været strenget til tilling, retter buen sig ikke 100% ud, men holder et svaj. Om den retter sig helt tilbage efter et stykke tid har jeg ikke undersøgt endnu.

Er det dårligt buetræ eller har jeg bare taget for meget af? eller kan det skyldes noget helt tredie?

Gode råd modtaget gerne
på forhånd tak
Erik

Brugeravatar
JonJagd
Indlæg: 853
Tilmeldt: 15. nov 2001, 01:00
Kontakt:

Bue i ask - ingen spændstighed!

Indlæg af JonJagd » 10. aug 2015, 14:08

Hej Erik

Der er flere muligheder.

1. Enten er svajet den holder indenfor det acceptable. Man kan ikke forvente, at en træbue retter sig 100% tilbage til sin oprindelige form når man er begyndt at bøje den. En veldesignet træbue vil trække et par centimeter efter strengen i forhold til udgangspunktet, og det gør ikke noget. Det er også derfor, at det er en god ting at vælge en buestav der har en moderat refleks (et svaj modsat den vej buen skal bøje)
2. Træet er måske ikke helt tørt. Så bør man ikke gå videre før end den er tørret. En uges til 14 dage tid et tørt og luftigt sted skal nok få den ned på det ønskede niveau (ca. 10% fugtighed)
3. Buen er lavet for smal i forhold til dens styrke. En kraftig bue af ask bør være ca. 5 cm på det bredeste sted og minimum 165 cm hvis den skal spændes 28 tommer (71-72 cm). Hvis den kun er på 20 - 30 punds styrke så bør en bredde på 3-4 cm på det bredeste sted være OK.

Mine egner erfaringer med ask er, at det er sejt og at en relativt kort bue kan holde til at blive spændt ret langt. Til gengæld synes jeg ikke, at det virker så hurtigt og elastisk som eks. elm. Så rigtig udmærket til en børnebue, men når man begynder at gå rigtig meget op i hastighed, så skal man måske til at kigge på elm eller andre af de kendte træsorter til buer, eller også skal man til at eksperimentere mere med tørring og design for at få det optimale ud af ask.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

holmerz1
Indlæg: 11
Tilmeldt: 8. aug 2015, 17:51

Bue i ask - ingen spændstighed!

Indlæg af holmerz1 » 14. aug 2015, 11:26

Tak for svaret Jon

Træet har en fugtighed på ca. 11%, så det burde være ok. Buen er 132cm lang og ca. 3.5cm på det bredeste stykke. Jeg har nu spændt den op i en refleks position og varmebehandlet bugen med en varmepistol, håber det kan gi den lidt mere svirp. Den skal dog heller være stærkere end 15 pund.

Jeg har tænkt mig at "backe" den, men ved ikke helt med hvad. Er der noget man nemt kan få fat i til rimelige penge?

På forhånd tak
Erik

aaldog
Indlæg: 34
Tilmeldt: 8. jan 2002, 01:00
Geografisk sted: Møn

Re: Bue i ask - ingen spændstighed!

Indlæg af aaldog » 14. aug 2015, 15:44

holmerz1 skrev: Jeg har tænkt mig at "backe" den, men ved ikke helt med hvad. Er der noget man nemt kan få fat i til rimelige penge?
Jeg har tænkt mig at prøve med tyggeben til hunde, de er lavet af råhud (de rigtige af dem). Har ikke prøvet endnu, så ingen erfaringer, men der er videoer på youtube. Man skal ligge det i vand til det bliver blødt, lade det dryppe af og så lime det på inden det tørrer op igen, så vidt jeg har forstået. Et forslag, i hvert fald. :)
Mvh John

Edit: Et hurtigt link. https://www.youtube.com/watch?v=EuTQbTmrpKU

Brugeravatar
JonJagd
Indlæg: 853
Tilmeldt: 15. nov 2001, 01:00
Kontakt:

Re: Bue i ask - ingen spændstighed!

Indlæg af JonJagd » 17. aug 2015, 08:46

Man vil ikke få mere hastighed ud af at backe den med råhud eller sener. Begge materialer er tungere end træ og råhuden tilfører ingen ekstra trækstyrke - kun styrke mod brud. Senerne kan tilføre noget ekstra trækstyrke pga den refleks det medfører, men det er et stort arbejde. Ask er i sig selv en udmærket træsort at bruge som backing, da det er sejt, men du kan give den et ryglaminat for at gøre buen stærkere hvis det er det der er formålet. Så kan du bruge eks. ask, bambus eller hickory.

Varmebehandling af bugen er en god ting der kan forøge buens styrke og hastighed.

Det lyder som at designet er ok for en bue på 15-20 pund. Hvor mange centimeter trækker den nu efter strengen?

holmerz1
Indlæg: 11
Tilmeldt: 8. aug 2015, 17:51

Re: Bue i ask - ingen spændstighed!

Indlæg af holmerz1 » 17. aug 2015, 21:44

Tak for svarene John og Jon

Jeg har fået fat i et slangeskind, som jeg har limet på ryggen, har brugt trælim, så må jeg se om det holder :? . Desuden ser det ud som om varmebehandling af bugen har hjulpet noget, den har i hvert fald fået noget refleks.

Før varmebehandlingen trak den ca. 16 pund ved ca. 40cm fra grebet, kan ikke huske strenghøjden.

\Erik

Brugeravatar
JonJagd
Indlæg: 853
Tilmeldt: 15. nov 2001, 01:00
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 18. aug 2015, 11:18

Slangeskind er superflot på en bue, men det forstærker næppe buen nævneværdigt. Jeg har brugt råhud af klapperslange et par gange, og det er tyndt som pergament. Morten Holten her på forummet har brugt noget garvet slangelæder på en bue af guldregn, og det læder virker stærkere og sejere, så det kan muligvis tilføre noget styrke.
Vedhæftede filer
Slangeskind.jpg
Taksbue med klapperslangeskind limet på med hvid snedkerlim og håndtag af bæverhale.
Slangeskind.jpg (101.79 KiB) Vist 6545 gange

holmerz1
Indlæg: 11
Tilmeldt: 8. aug 2015, 17:51

Indlæg af holmerz1 » 19. aug 2015, 10:59

Super flot bue! Ja jeg kan godt mærke, at slangeskindet ikke virker super stærkt, men garvning gør altså skindet stærkere?

Med hensyn til backningen, skal det kun dække ryggen eller må det også dække siderne?

På forhånd tak
Erik

Brugeravatar
JonJagd
Indlæg: 853
Tilmeldt: 15. nov 2001, 01:00
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 19. aug 2015, 12:31

Jeg ved ikke om man kan få et tykkere lag skind med når man garver det. I hvert fald har de tørre stykker slangeskind jeg har arbejdet med været ret tynde og forholdvis skørt, mens det garvede slangeskind jeg har set var tykkere. Om det er processen eller arten ved jeg ikke.

Det gør ikke noget hvis skindet går ned ad siderne, men det er typisk nemmest at arbejde med, hvis man kun har det på ryggen.

holmerz1
Indlæg: 11
Tilmeldt: 8. aug 2015, 17:51

Re: Bue i ask - ingen spændstighed!

Indlæg af holmerz1 » 6. nov 2015, 17:18

Jeg fik aldrig svaret tilbage, beklager. Jeg fik limet slangeskindet på, men buen var generelt for svag, så jeg endte med at korte den af med 3cm i hver ende, hvilket forstærkede en i forvejen ringe tillering!

Besvar