Længde af riser - laminat bue

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
holmerz1

Længde af riser - laminat bue

Indlæg af holmerz1 » 6. nov 2015, 17:59

Hej
Jeg har købt et bue laminat med ask på ryggen og Jatoba (eller teak) i bugen, og i samme ombæring købte jeg et stykke træ beregnet til knivskæfte!
Jeg er dog bange for, at det ikke er langt nok (13cm). Sådan som jeg har forstået det, så er det godt hvis riseren har et skarpt "fade" til bugen, men samtidig øger dette også risikoen for at riser og laminat går fra hinanden.
Der er vel plads til at tage ca. 1.5cm i hver ende, hvilket vil resultere i en vinkel på ca. 67 grader. Er det helt hen i vejret? Er der nogle tommelfinger regler for hvor lang riseren bør være?

På forhånd tak
Erik

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Længde af riser - laminat bue

Indlæg af JonJagd » 10. nov 2015, 12:33

Et fade på 1,5 cm er meget kort, men om det vil give problemer afhænger af hvor tykt du lader riser-laminatet være, hvor abrupt du gør dit fade og hvor meget buen bøjer umiddelbart over og under fade. Hvis riserlaminatet kun er 5 mm tykt gør det nok ikke så meget. Hvis det fader fra en tykkelse på 2-3 cm til 0 cm over en længde på 1,5 cm og buen samtidig bøjer kraftigt lige over og under håndtaget, så vil du sætte limningen og håndtagssektionen under et meget stort pres. Så vil der enten ske det, at limningen fejler og riseren popper af, eller også vil buen udvikle kompressionsmærker lige efter de to fades, fordi buen tvinges til at begynde at bøje voldsomt over et meget kort stykke. Buen vil desuden (i mine øjne) se klodset ud med en tyk klods af træ på midten.
Hvis du ikke har andre alternativer så vil jeg foreslå en ret tynd riser, som desuden fader hele vejen ind mod midten af håndtaget. Så får du ikke et helt cylindrisk håndtag med samme tykkelse over 10 cm og to abrupte fades på 1,5 cm hver. I stedet vil det være mere flydende linjer og riseren vil ligne en mere integreret del af buen. Og det er faktisk bedre at holde på et håndtag, som er tykkest midt på, så det fylder håndfladen ud i stedet for et langt lige cylindrisk vandrør.
Hvis du prøver at stile efter noget der ser naturligt og harmonisk ud, så går du ikke helt galt i byen :)
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

holmerz1

Re: Længde af riser - laminat bue

Indlæg af holmerz1 » 15. nov 2015, 11:26

Tak for svaret Jon.
Jeg har fået fat i et stykke træ på 30 cm i stedet, og jeg tænker at formen af riseren skal være en klassisk Howard Hill type.

\Erik

Besvar