Lamineret bue - Dimensioner

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
holmerz1

Lamineret bue - Dimensioner

Indlæg af holmerz1 » 18. nov 2015, 22:29

Hej, det er spørge Jørgen igen!

Jeg er som nævnt igang at lave min første laminerede langbue, og jeg har indtil videre har jeg støttet mig op ad dimensionerne angivet i Sigurd Hansens bog "Langbuer og pile af træ", og planen foreløbig ser ud som nedenfor.

Billede

Her tages der udgangspunkt i en usymmetrisk placering af riseren, således det nederste bueben bliver kortere end det øverste. Er en bue med sådan et design ikke sværere at tillere i forhold til en bue hvor riseren er placeret symmetrisk og buebenene er lige lange? Og hvad vil I foreslå til en nybegynder?

En anden ting er det forlimede laminat af ask/Jatoba, hvilket har et let reflex, men det er ikke symmetrisk! Hvis man valgte Sigurd Hansens asymmetriske design ville det så være fordelagtigt, at have det kraftigste reflex i det øverste eller nederste bueben?

På forhånd tak
Erik

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Lamineret bue - Dimensioner

Indlæg af JonJagd » 16. dec 2015, 08:47

Undskyld det sene svar, men jeg er faktisk ikke helt sikker på hvad der er det mest rigtige at gøre. Umiddelbart tror jeg, at jeg ville lægge den største refleks i det øverste ben fordi, at det så ved normal strengehøjde vil se ud som om at det øverste og nederste ben bøjer lige meget i stedet for at det det nederste ben ser endnu stivere ud end normalt fordi det nu både har en refleks og i udgangspunktet skal bøje lidt mindre end det øverste.

Hvis det drejer sig om få centimeter så vil det nok ikke have den store betydning i sidste ende.

Mht. dit første spørgsmål så jo. Det er nemmere at tillere en symetrisk bue end en assymetrisk.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

holmerz1

Re: Lamineret bue - Dimensioner

Indlæg af holmerz1 » 25. dec 2015, 12:20

Tak for svaret Jon

Jeg endte også med at have det største refleks i det øverste ben og en asymmetrisk form. Ved tilleringen fik jeg dog fjernet så meget træ, at trækkraften kun var på 20 pund ved 27". Jeg har så efterfølgende limet glas laminat på ryg og bug, og jeg skal love for det gav noget trækvægt - 50 pund ved 20", da jeg så trak den til 22" røg laminatet af ved faden på det øverste ben :cry: Overfladen i fade området var heller ikke helt plant, og jeg kunne også se at limningen ikke var helt super, sikkert også fordi jeg ikke havde fordelt trykket jævnt i dette område.
Så nu skal jeg ha planeret bugen og specielt i fade-området, jeg håber så bare ikke at det svækker det øverste ben for meget, da det allerede har sat sig en del ved faden, efter laminatet røg af.

Billede

\Erik

Besvar