Bue stave.

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Østergaard

Bue stave.

Indlæg af Østergaard » 21. feb 2018, 09:20

Hej Buebyggere :)
Jeg er ny inden for faget (mangler stadig at bygge min første bue) i den forbindelse står jeg og mangler en bue stav (planen var det skulle være ask).
så spørgsmålet lyder: hvor skaffer i jeres stave til buebygning, hvis ikke det er noget i selv fælder, jeg har prøvet linaa uden held, og synes hurtigt det bliver for dyrt at købe gennem ebay når det nu er første gang det skal prøves :D

Vh Østergaard

Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Re: Bue stave.

Indlæg af Lars Veileborg » 21. feb 2018, 21:54

Hej Østergaard
Så snart jeg er udenfor matriklen - hvad enten på gåben eller på cykel eller i bil - kigger jeg efter mulige stammer til buer. Kan simpelthen ikke lade være. Hvis jeg finder en stamme, som ser lovende ud, er der kun en vej: At gå ind og pænt spørge ejeren, om man må fælde den pågældende stamme. Jeg undlader naturligvis ikke at fortælle, hvilken pragtfuld hobby det er, at bygge buer. Ofte vil ejeren meget gerne se resultatet. Det gør jeg med glæde, idet jeg gør opmærksom på, at der godt kan gå en rum tid pga tørrinsprocessen på min. et halvt år, samt tid med at bygge buen. Når tørreprocessen er overstået, ja, så er det bare med at komme i gang...
Vh L.V.

kram

Indlæg af kram » 22. feb 2018, 08:40

Hej Østergaard
Jeg har købt buestave her: http://jonas-bigler.dk/bue%20og%20pil.html
Han har både elm, ask og taks.
En let-tilgængelig træsort er hassel, som man kan finde mange steder uden knaster. Den er let at arbejde med, men du skal måske ikke regne med den mest langtidsholdbare bue. Min erfaring er at bue-benene sætter sig lidt med tiden, forstået på den måde, at de bibeholder noget af krumningen når ikke er opstrenget.
Er du på udkig efter taks, så kan den lokale kirkegårdsgartner måske være behjælpelig. Det hænder jo, at der skal ryddes en taks på en kirkegård.
Min første bue (der blev til noget), var lavet af en aske-planke fra en trælasthandel. Her skal du dog kigge dig godt for om der er en uafbrudt åre, der kan bruges som ryg på buen. Jeg endte med en noget skæv opskæring af planken, da årerne løb skråt igennem planken, og ikke som jeg troede, da jeg købte den, lige igennem planken. Så se efter i plankens ender hvordan årerne ligger. Det er dog ikke den nemmeste måde at få lavet en bue på, og den holdt da heller ikke mere end et halvt års tid.
Og ellers så kig dig omkring når du går rundt. Pludselig en dag, da jeg kom forbi en askelund i en skov, som jeg længe havde udset mig til at have gode små stammer, lå lunden ryddet, og jeg kunne samle en fin stav op fra en bunke, der var på vej til udsmidning.
God fornøjelse med byggeriet.
Mvh
Mark

Østergaard

Indlæg af Østergaard » 25. feb 2018, 10:24

Mange tak for svarene, har købt et par stave hos jonas birgler, så venter på bare på det kommer hjem. Derudover var jeg en tur ude i en skov jeg har adgang til, det er bare primært eg og bøg, nogen der har erfaring med det til bue?

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 25. feb 2018, 22:08

Nej, ingen erfaring med netop disse to træsorter. Men tror ganske enkelt ikke de dur til buer - ellers ville man have hørt om dem for længst....

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 26. feb 2018, 19:51

Hvis du har adgang til eg, så er du på den grønne gren :-) Eg egner sig fortrinligt til samme buedesign som elm, ask, ahorn mm. Dvs. at du med eg kan lave kopier af jagtlangbuerne fra jægerstenalderen (Tybrind Vig, Holmegaard, Hjarnø, Møllegabet osv.) Så find dig et lille egetræ med en ret stamme på omkring 10 cm i diameter over en små to meters længde, fæld det, afbark og flæk den og læg dem til tørre et lunt og luftigt sted og lav et par buer nogle måneder efter :-) Du kan følge opskriften her: http://bueogpil.dk/instruktioner-vejen- ... en-langbue
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 26. feb 2018, 20:01

Hej igen, Østergaard
Det gælder om at holde øjnene åbne for mulighederne, når man skal finde buetræ! Idag på vej hjem fra byen var nogle af kommunens folk i gang med at fælde træer langs vejen. Netop da jeg kørte forbi så jeg, at de var kommet til en flot elmestamme, som jeg har haft et godt øje til i flere år.
Kørte ind til siden, og spurgte om jeg måtte få to meter af netop den stamme. Jo da, intet problem. Træet blev fældet, og jeg kom hjem med en rigtig flot stamme, som der kan blive 3-4 flotte elmebuer af....

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 27. feb 2018, 12:06

Har aldrig vidst, at man kunne lave buer af egetræ! Aldrig hørt eller læst om det. Men det lyder spændende, for så får man udvidet mulighederne for buemageri. Går ud fra, at formen skal være som på en fladbue. Men hvad med splinten? Skal den bevares, eller fjernes? Og i fald man beholder den, hvor tyk skal den ideelt set være? Trækker den meget efter strengen eller hur?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 27. feb 2018, 13:48

Du laver den fuldstændig som en elmebue. Dvs. samme design og uden at bekymre dig om splint vs. kerneved. Og den ender med at have nogenlunde samme tykkelse og bredde da vægtfylden ikke er voldsomt anderledes. Mht. hvor meget den trækker efter strengen så designer man buen efter at minimere strengfølge, og derfor vil den også følge strengen nogenlunde lige så meget som en elmebue af samme design.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

kram

Indlæg af kram » 27. feb 2018, 17:14

Dette er muligvis en gen-post, men her er en oversigt over danske og nogle udenlandske sorter, der er egnet til buebygning.
http://www.iwaz.dk/wp-content/uploads/2 ... r-m.m..pdf
Mvh
Mark

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 27. feb 2018, 18:51

Imponerende og meget brugbar liste.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Østergaard

Indlæg af Østergaard » 27. feb 2018, 20:06

Jeg takker for alt hjælpen, vil ud og se om jeg kan finde nogen flere gode ege stammer, (min første havde propel vækst ups) så den kan vel ikke bruges eller hvordan??

Har lige fået mine stave hjem fra Jonas, må nok erkende jeg var lidt skuffet, de er ikke engang 5 cm på bredeste sted, så kommer til at ændre det ellers planlagte design. Efter jeg fjernede barken så jeg til stor skuffelse at der havde været biller i barken/træet, så er blevet lidt i tvivl om det overhovedet kan bruges, nogen der kan hjælpe der?? Har vedhæftet et par billeder af et par af angrebene, de er jævnt fordelt over hele staven desværre.
Vedhæftede filer
IMG_20180227_195128.jpg
IMG_20180227_195118.jpg

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 27. feb 2018, 22:23

Propelvækst er ikke for godt afhængig af graden. Et par grader kan måske gå men hvis det er f.eks. en 45 graders tvist over to meter vil det nok ikke du.

Billederne ser jo desværre ikke for gode ud :-( Det havde været god stil at rive barken af og tjekke ryggen før den røg med posten. De små revner kan måske reddes ved at fjerne den yderste årring på hele staven, men det er ærgerligt ekstraarbejde. Er den store mørke revne på tværs en knast eller et hul fra en bille? Hvis det også er et hul, så er det vist ikke nok at fjerne en enkelt årring. Jeg tror jeg ville sende billederne til Jonas og høre hvad han siger til det.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Holten101

Indlæg af Holten101 » 28. feb 2018, 08:33

kram skrev:Dette er muligvis en gen-post, men her er en oversigt over danske og nogle udenlandske sorter, der er egnet til buebygning.
http://www.iwaz.dk/wp-content/uploads/2 ... r-m.m..pdf
Mvh
Mark
Fed liste:-)

Østergaard

Indlæg af Østergaard » 28. feb 2018, 20:57

har skrevet en mail til ham og vedhætet et par billedet så han selv kan få syn for sagen, så må jeg bare vente på hans afgørelse :)
desværre så er det ikke en knast, med biller der har lavet de sorte huller, og der er 5 på hele staven, fordelt på begge sider.

Besvar