Skal - skal ikke...flække taksstamme.

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Skal - skal ikke...flække taksstamme.

Indlæg af Lars Veileborg » 16. apr 2019, 18:36

Jeg er kommet i besiddelse af en ret fin taksstamme. Den er 2,10 meter lang og diameteren ved roden er 20 cm. Jeg vil tro den vejer henad 70 kg, og der vil nok kunne blive en fire, fem buer ud af den, når den tid kommer. Jeg søger jeres råd mht til, om jeg skal flække den på langs - eller undlade dette?
Hvis jeg flækker den, åbner jeg op for et par store flader, som der kan opstå revner i. På den anden side vil der vel gå en otte-ti år før jeg kan komme i gang med at lave buer af den. Det er lang tid. Hvad vil være bedst at gøre?
Vedhæftede filer
86E85FD6-53C3-430B-8810-68198E8F9F21.jpeg

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Skal - skal ikke...flække taksstamme.

Indlæg af JonJagd » 23. apr 2019, 10:34

Hej Lars

Tillykke med takstræet! Jeg har tidligere givet et par råd om tørring af taks, som kan ses her:

http://bueogpil.dk/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=311&p=1598

Morten har også givet et par råd her:
http://bueogpil.dk/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=908&p=4113

Jeg kan se på dit billede, at du har afbarket stammen. Det er normalt lidt risikabelt at gøre med taks, da det har større tendens til at udvikle langsgående tørrerevner end eksempelvis elm. Derfor bør du være mere varsom med at tørre træet hurtigt end hvis du havde ladet barken sidde. Til gengæld er de langsgående tørrerevner normalt ikke ødelæggende for buen, så længe de er overfladiske.

Det at du har afbarket den taler nok i endnu højere grad for, at du bør flække den i halve eller kvarte, så træet får en chance for at komme af med fugt og skrumpe andre steder end bare på barksiden. For at kontrollere flækningen bedst muligt, ville jeg lave savspor på langs af stammen med en håndrundsav, der hvor du gerne vil have stammen til at flække. Så er der mindre risiko for, at flækningen går skævt.

Selve tørringen ville jeg nok sørge for i starten foregik et sted, der ikke er alt for varmt og tørt, for at minimere tørrerevnerne på barksiden.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 24. apr 2019, 20:52

Hej Jon. Tak for svar. Jeg har ikke afbarket stammen helt, kun fjernet det yderste af barken, så dét du ser er basten. Ja, jeg har haft de samme overvejelser som dem du giver udtryk for - og derfor jeg bad om råd. Indtil videre har jeg lukket enderne med en blanding af linoliefernis og lidt smeltet stearin, og desuden lagt en stram forbinding af ståltråd omkring. Og endelig har jeg lagt stammen en halv meter over jordniveau på nordsiden af mit værksted og med regnbeskyttelse over.
Jeg har aldrig haft at gøre med så stor en stamme, så jeg vil følge dit råd med at skære riller dér hvor der ikke ligger buestave. Det meget tørre vejr, som vi har nu, er heller ikke godt for tørreprocessen, så jeg må se at komme igang! Endnu engang tak!
Vh Lars

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 25. apr 2019, 08:54

Det lyder godt. Med barklaget intakt og en flækning nu her, så tror jeg ikke der er grund til at være nervøs for det tørre vejr. Så kan det være at du kan gå videre med buestavene til vinter.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 25. apr 2019, 18:39

Jeg flækkede stammen ned gennem midten idag. Ingen steder viste tegn på revnedannelse :D

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 26. apr 2019, 14:39

Perfekt :-)

Besvar