elmelangbue og lim

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
skål!

elmelangbue og lim

Indlæg af skål! » 2. jun 2019, 17:26

Jeg har fundet mig et dejligt elmetræ der er højt og lige og har ikke for mange knaster. Det skal der laves buer ud af, men kan elm bruges til den engelske langbue model?
Jeg har også endnu et spørgsmål: hvilken lim er gode til pilspidser? Jeg har haft en helvedes masse bøvl med at skulle lime pilespidser på hele tiden, fordi de falder af. Indtil videre har jeg brugt en blyantspidser til at spidse pilen med, og trælim til at sætte den på. Nu mangler jeg en pilespids da den faldte af ved noget målskydning fra lang afstand pga. den ikke sad ordentlig fast. Jeg har meget brug for hjælp så al hjælp er selvfølgelig velkommen.
''Den der søger skal finde''

Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Re: elmelangbue og lim

Indlæg af Lars Veileborg » 3. jun 2019, 09:05

Ifølge min erfaring (og mange andres) egner elmetræ sig ikke til den engelske langbueform. Heller ikke med en forstærkning på ryggen som f.eks ask. En af mine første buer var af elm og tilvirket efter engelsk “design”. Den tog meget strengfølge og brækkede pga for store spændinger i de smalle ben. Derimod er elm fantastisk godt til en fladbue, her kommer træets egenskaber virkelig til sin ret, især med evt ryglaminat.
Jeg bruger altid to-komponent lim som f.eks Araldit til pålimning af spidser, og har aldrig haft problemer med at spidserne faldt af. Det er en forudsætning at pilens træspids tilvirkes nøjagtigt ind i indersiden af metalspidsen. Under arbejdet hermed må der ikke kunne føles det mindste rokkeri mellem de to dele.
Held og lykke med din elmestamme! Må det blive en fantastisk bue! :)

skål!

Indlæg af skål! » 4. jun 2019, 18:56

jeg skal nok prøve med at få formet spidserne så de passer med selve pilespidsen, og så også bruge det araldit lim til at fastgøre dem med. Men så er mit spørgsmål bare, kan en fladbue godt komme op omkring 40-50-60 lbs i trækvægt? jeg har nemlig besluttet mig for, at jeg skal have lavet en bue omkring den trækvægt, enten af ahorn eller elm.
Med hensyn til fladbuer så har jeg læst den instruktion der er på selve hjemmesiden med 'byg din egen langbue' filen, og der har jeg bemærket på buernes design at der ikke er lige langt ind til håndtaget fra hver ende af buen? hvorfor?

Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Lars Veileborg » 4. jun 2019, 20:03

Hvis man tilvirkede håndgrebet lige på buens midte, ville det sted hvor pilen afskydes fra lige for højt, således at det øverste bueben blev kortere, og derfor skulle arbejde hårdere end det nederste. Det ville give en uskøn og uharmonisk bøjning af buebenene. Derfor vælger man at rykke håndgrebet lidt ned. Selv plejer jeg som tommelfingerregel, at placere håndgrebet, således at buens midterlinie ligger i revnen mellem pegefingeren og langemand. Andre har sikkert andre metoder. Under alle omstændigheder tilstræber man en bue, hvor øverste bueben er ca. 4-5 cm længere end det nederste.

skål!

Indlæg af skål! » 5. jun 2019, 15:51

tak, det giver mening nu.

kram

Indlæg af kram » 5. jun 2019, 21:55

Fladbuer i elm kan godt komme op i de trækstyrker du efterspørger.
Denne her: viewtopic.php?f=4&t=1139
er på ca. 55 pund ved 27 tommers træklængde. Den er dog ikke jævnt pyramideformet, men med skuldre a la Holmegaard/Hjarnø/Møllegabet II/Maglemosegård. Skuldrene er dog ikke lavet efter mål, men bestemt ud fra knasternes placering og hvad der fungerede med det pågældende træ.
God vind med buebyggeriet. Godt der kommer flere til.
Mvh
Mark

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 6. jun 2019, 13:30

skål! skrev:
4. jun 2019, 18:56
Med hensyn til fladbuer så har jeg læst den instruktion der er på selve hjemmesiden med 'byg din egen langbue' filen, og der har jeg bemærket på buernes design at der ikke er lige langt ind til håndtaget fra hver ende af buen? hvorfor?
Jeg og mange andre laver faktisk ind i mellem buerne med det man kalder symmetrisk tiller. Dvs. at midten af håndtaget også er buens geometriske midtpunkt og ikke som Lars skriver lidt forskudt (balanceret tiller). Jeg har læst både for og imod for de to slags tiller, og det er en af de ting hvor jeg aldrig har set (eller forstået) det endegyldige argument for det ene eller det andet, og jeg kan heller ikke mærke den store forskel når jeg skyder med de forskellige slags tiller. Men jeg synes at den balancerede tiller (håndtaget forskudt en tomme ned mod det nederste ben) er lidt kønnere og "lettere" at se på end en bue med symmetrisk tiller, hvor det nederste ben kan se lidt "tungere ud". Buen med balanceret tiller føles også behageligt balanceret i hånden når man holder den med løs hånd.

Besvar