elmestammer og design

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
skål!

elmestammer og design

Indlæg af skål! » 27. jun 2019, 18:50

Jeg har nu fået det elmetræ fældet og skåret 3 træstammer ud, der hver er 180 cm lang. Den største er ca. 20 cm i diameter og den mindste ca 10 cm. Derfor vil jeg gerne vide om der var andre design/modeller af buer, udover fladbuer, man kunne lave ud af sådan et par stammer? Jeg regner med at der sagtens kan komme 5-6 buer ud af de stammer, med forskellige trækvægte selvfølgelig, så det ville være godt hvis jeg ikke endte med 6 identiske buer.

Desuden vil jeg også høre hvad vikingebuer var lavet af, og i hvilken model? Jeg har kendskab med hedebybuen men forstår ikke helt dens design med bøjede ender, hvilken profil den har og hvorfor den har et søm i sig? håber der er nogen der kan gøre mig klogere. :D

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: elmestammer og design

Indlæg af JonJagd » 2. jul 2019, 13:58

Uanset hvordan man vender og drejer det, så er fladbuen det bedste design for elmetræ. Men man kan som hovedregel få flere ELB'er (engelske langbuer) ud af en stamme end fladbuer, da ELB'erne er smallere og derfor kræver mindre diameter træ. De skyder bare ikke lige så godt og længe som fladbuerne. En stamme på 10 cm i diameter vil dog nok akkurat kunne give to fladbuer (hvis begge sider er gode og uden alt for store knaster) og selv om det måske ville være muligt at få tre engelske langbuer ud af den, så vil det kræve, at stammen er ret perfekt, og at du kan save helt lige :)

Jeg ved ikke om der er gjort nogle nye fund af vikingebuer de seneste år, men hedebybuen er jo lavet af taks. De bøjede ender har jeg heller aldrig hørt en logisk forklaring på (og med bare et eksemplar er det jo ikke sikkert, at det var tidens design). Sømmet har måske været til at holde strengen på plads, når den var afstrenget så løkken ikke gled ned af buen.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

skål!

Re: elmestammer og design

Indlæg af skål! » 3. jul 2019, 14:26

Tak for svar,Jon.
Den mindste stamme har et par store knaster på den ene side, så det er nok kun en jeg får ud af den. Jeg er blevet enig med migselv om at jeg bare laver fladbuer ud af dem, da det nu giver mest mening.

Besvar