Tørring af elmetræ

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
skål!

Tørring af elmetræ

Indlæg af skål! » 5. jul 2019, 22:56

Jeg har et par spørgsmål med hensyn til tørring og halvering af de elmestammer jeg har: Hvor lang tid skal de tørre? Skal de flækkes, eller skal de saves over? Når de bliver halveret drejer/bøjer enderne så eller hvad?

Jeg så nemlig en person på youtuben, der flækkede en elmestamme som der efter noget tid vendte og drejede sig lidt. Jeg har hørt at de skal saves fordi de er svære at flække, men hvad er rigtigt? :D

billede kommer snart
''Den der søger skal finde''

ulfr
Geografisk sted: nær Frankfurt/main (Tyskland)
Kontakt:

Re: Tørring af elmetræ

Indlæg af ulfr » 8. jul 2019, 09:42

Hej Skål,
elm wood is indeed hard to split, but I recommend to split it though. If you split the trunk, you will immediately know whether it grew straight or not. If it didn´t (propel-træ), discard it :( . When I made my first bows from elm some 30 years ago, I sawed them in two halves instead of splitting them, because I thought: If I will saw the trunk straight and let it dry, the halves will stay this way. They will, but once you cut them down to bow stave dimensions, the staves will twist again following the tension inside the wood.
Best is to split the trunk right after cutting it down, then it is halfways easy to split even though it´s elm. Subsequently varnish the cut ends with glue and leave the bark on it to avoid drying too fast. Store them in a cool, dry and shady place until they accessed the equilibrium moisture content, then take them inside your house and store them under your bed (given you sleep in an unheated room), they say one year per cm in radius.
Hilsen
ULFR

skål!

Indlæg af skål! » 8. jul 2019, 14:55

Hello ulfr,
The trunks were felled 3 weeks ago and i have torn all the bark off the one i intended to use first, because i thought it would dry faster and then i could work on it earlier. I will try and split 1 of the three trunks i have( the one without the bark) and see how it goes. I had glued all of the ends of trunks the day it was cut. Based on what you said, i will not be able to work on any of them on my summer vacation :(
They are currently stored in cool and dry workshop, in a barn. I can already say that i wont be allowed to store them under my bed, so i think I will just keep them out there.

Hilsen Skål!

ulfr
Geografisk sted: nær Frankfurt/main (Tyskland)
Kontakt:

Indlæg af ulfr » 9. jul 2019, 14:39

Hej Skål,

du kan lige svar på Dansk, jeg kan læse mere eller mindere flydend, men ikke tale så godt - jeg er næsten uden praksis for flere år siden ... :oops:

Sad that these trunks were cut in midsummer, now the wood is full of sap and will take much more time to dry.

If you´d like to process the staves asap, you can of course remove the bark and work down the stave to proper dimensions - at least double as thick as the finish dimensions, so that it dries faster. But anyway the wood should have enough time to dry, otherwise the cells will collaps due to the pressure applied, if you put a string to the bow, and this would be a pity. Nothing is more frustrating than a finished, well looking bow which gets a buckling when full drawn for the first time ... :cry:

Good luck!
ULFR

skål!

Indlæg af skål! » 9. jul 2019, 19:46

stammer der ligger ned er følgende: en afbarket ahornstamme, en slank elmestamme med bark på, og den omtalte afbarkede elmestamme med to store knaster bag på men fejlfri på den anden side.
Vedhæftede filer
ECD4A586-35DA-4B8D-9CFE-272A6EE4C0A7.jpeg
Senest rettet af skål! 10. jul 2019, 19:02, rettet i alt 2 gange.

skål!

Indlæg af skål! » 9. jul 2019, 19:53

Billeder af stammerne
Vedhæftede filer
7AEFD58F-9FE0-4011-8F57-CBB247258500.jpeg

skål!

Indlæg af skål! » 9. jul 2019, 19:55

Jeg er ikke så god til det her teknik så det bliver i flere opslag