nybegynder?

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Jonasl

nybegynder?

Indlæg af Jonasl » 31. jan 2008, 15:01

hej alle :D
jeg har lige fattet interesse for selv at lave sine buer. Jeg har prøvet at lave en helbue af asketræ men den knækkede desværre,
kunne godt bruge tips.
jeg har mulighed ffor at få fat i disse træ arter i lister:
jatoba,ask,eg,teak...kunne godt tænke mig at lave nogle forskelige laminat buer, og ville høre jer hvilke af disse træ sorter der går sammen.?
ps:jeg har læst bue opskriften på en helbue på denne side og det meste af de forumer jeg syntes så interesante ud. jeg synes det er en super side og tænkte på om nogen er jer halv proffer ikke lige kunne hjælpe mig lidt ville helst ikke ødelægge en bue mere :P

Hrafn
Geografisk sted: Karlebo

nybegynder?

Indlæg af Hrafn » 1. feb 2008, 09:34

Buebygning af helvedsbuer er direkte nedavlet fra Sisyfos da buerne er dømt til at knække på et eller andet tidspunkt (helst først efter flere års brug) - reglen er at buen er 9/10 knækket når den er færdig, for at få det optimale kast.
Det afgørende for levetiden er trækvaliteten(bl.a. ingen fibre som løber ud i ryggen, påpasselighed omkring knaster...), buens design, og fremstillingsprocessen - hvert område giver rigeligt med variations muligheder ligesom de indvirker på hinanden. Derfor er buebygning en udfordrende dans hvor konklusionen er at du ikke kan lære at gå på vandet men får erfaring i at færdes på tynd is.
Prøv at læse nogle af buebygnings bøgerne (se link samlingen her på siden) ligesom der her i forummet er en række indlæg om trætyper til laminering (f.eks. ask(god til træk) i ryg og jatobe(go' til tryk) på bug men der er et utal af kombinationsmuligheder).
- og endelig, at knække buer giver, udover den selvfølgelige ærgelse, en rig mulighed for at lære hvad man ikke skal gøre :wink:
Et lille hint - begynd med at få benene til at bøje ved riseren(håndtaget).
Go' byggelyst.

Jonasl

nybegynder?

Indlæg af Jonasl » 1. feb 2008, 09:39

tak skal du have jeg tror jeg læser lidt på lektien og prøver mig frem,
jeg tager til fillipinerne i dag og kommer hjem om tyve dage 8)
tips er stadig meget velkomne men jeg svare nok ikke lige foreløbig.
god weekend :D

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

nybegynder?

Indlæg af JonJagd » 1. feb 2008, 17:06

Jeg har personligt knækket langt flere laminerede buer end helvedsbuer. Min procentmæssige succesrate har været langt højere med helvedsbuer end med laminerede. Jeg synes de er langt nemmere at lave, kræver mindre værktøj og giver større garanti for at man får det rigtige åreforløb. Og de gode af dem har også holdt rigtog lang tid. Men det afhænger jo nok altsammen hvilken "byggestil" og metode man tillæger sig :-)
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar