Rawhide and hide glue

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Merlit
Geografisk sted: Århus C
Kontakt:

Rawhide and hide glue

Indlæg af Merlit » 1. jul 2008, 17:01

Jeg er ved at lave en Holmegaard af eg - desværre har stammen en del knaster - store som små, men synes at det er spændende og lærerigt at gå videre med projektet - det er jo her fårerne bliver skilt fra bukkene. Bliver der en færdig bue ud af det eller et stykke pejsebrænde!?

I går var jeg så på udkig efter "backingmateriale" da jeg ved nærmere eftersyn ikke havde de store forventninger til at buen holdt til en tellering uden en ryg på! Jeg tog en tur i en dyrehandel og købte et 70 cm. langt tyggeben af kohud til hunde. Hold op - troede ikke de lavede dem så store!! Ekspidienten spurgte da også overrasket over mit køb til hvilken hund jeg havde og hvortil jeg kækt svarede at jeg ikke havde nogen hund, men derimod en dinosaur gående i baghaven.

Nu har jeg førhen arbejdet med hareskindslim og sinew til stor tilfredsstillelse, så tænkte at det indkøbte "tyggeben" skulle have den samme tur i en gryde med 60 grader varmt vand for at slippe sin form. Jeg fandt hurtigt ud af hvordan man laver hideglue... og det var jo så ikke meningen med det!!

Nu er mit spørgsmål som følgende til jer garvede buemagerer:
Når nu huden bliver varmet op til en gele der kan smøres på som "hideglue" forbliver så dens egenskaber de samme efter den er størknet eller brækker den af i flager som almindelig hareskinslim eller noget helt tredie? Det er lidt smart hvis dens egenskaber forbliver de samme da man kan påføre en backing med dette klisterstads med en pensel eller ligende uden at skulle indbinde buebenene osv. i tørreperioden. Kohuden har ingen synlige fibre og indtager sin styrke efter den er størknet - kan man så ikke lige så godt varme stadset op til en flydende konsistent og pensle det på buen som backing?

Se det var et godt spørgsmål :-)

Mvh.
Jesper Merlit

Merlit
Kontakt:

Indlæg af Merlit » 10. jul 2008, 18:43

Det er lidt synd at man ikke får respons i dette forum og bliver nød til at ty til udenlanske sider for svar. Øv :-(

martinc

Indlæg af martinc » 11. jul 2008, 01:32

hej merlit
jeg formoder at folk der læser dit indlæg ikk ved noget om emnet, ligesom mig.
ud fra hvad jeg har læst (bowyers bible primært) ville jeg mene at hele ideén med rygbelægning af dyre hud/sener, netop er fibre. tror ikk der er den store effekt i og lave senelim, også pensle det på. jeg har osse læst at putter man for meget lim på sener, kan limen simpelthen spræke, så mon ikk den hærder op og blir hård?
det var bare mine tanker om sagen.

MVH Martin

Merlit
Kontakt:

Indlæg af Merlit » 11. jul 2008, 08:50

Hej Martin

Det jeg efterlyser er måske mere en dialog imellem medlemmer og på den måde skabe et mere levende forum. Det er nok ikke den rigtige tilgang af mig at piske en stemning op på denne måde - den tager jeg på mine skuldre. Jeg er meget glad for dit indlæg - det er netop hvad jeg efterlyser. Selvom man ikke ved tilstrækligt om emnet kan man jo godt have en mening og du gav mig din - fedt :-)

Mvh Jesper

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 11. jul 2008, 13:56

Jeg havde også nogle tanker om det og prøvede at komme frem til noget konstruktivt men droppede det igen. Jeg lægger mig dog op af Martins indlæg og mener, at det der kræves i en rygbelægning er fibre på langs der umuliggør et brud på tværs. Og så kan man ellers bruge flere slags lim hvis man snakker rygbelægning af råhud eller slangeskind men hudlim er særdeles velegnet til formålet. Læs f.eks. http://www.stickbow.com/FEATURES/SELFBOWS/veneerII.CFm
Men hudlim i sig selv hvad enten den er købt eller hjemmelavet vil nok ikke have den store effekt :-)
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

martinc

Indlæg af martinc » 11. jul 2008, 23:54

jeg synes osse at indlægene er langt imellem, men sådan er det vel. personligt bruger jeg osse de amerikanske forums en del, der er hurtigere respons ihvertfald.
det kunne nu være rart med lidt input fra danske buebyggere, tror der er en lille forskel i den måde man ser på tingene, bare en lille smule...
feks går jeg rundt og drømmer (lidt) om at kunne afsætte buer, ikke noget stort bare en enkelt i ny og næ, men jeg har bare et indtryk af at markedet i danmark slet ikke er i nærheden af det amerikanske.
men det er vel bare og prøve og sætte et par buer til salg og se hvad der sker, ville dog hellere lave dem på bestilling, men det er nok lidt ude i fremtiden.
lidt fra mig.

MVH Martin.

Merlit
Kontakt:

Indlæg af Merlit » 12. jul 2008, 04:57

Synes også at Sverige og Norge er lidt længere fremme i skoen end vi - kunne være fedt hvis vi her i Skandinavien lavede en samlet forum - bare en tanke :-)

Hrafn
Geografisk sted: Karlebo

Indlæg af Hrafn » 13. jul 2008, 20:31

Jeg slutter mig til følget - har ikke erfaring med semi kogt kohud.
Men ved 60gr slås en række æggehvidestoffer(proteiner) i stykker og danner formentlig derfor ikke lange kæder = sprødt materiale ved optørring.
Hvor stor "sprødningen" bliver aner jeg ikke men da ideen med kohuds backing er at tilføre et fortryk af ryggen - og dermed øge træets mulige trækstyrke vil jeg tro at du ikke vil få afskalninger, med mindre at du virkelig har kogt huden.
Anbefaling?? - prøv på et tyndt stykke træ inden du gi'r den rigtige bue.

Merlit
Kontakt:

Indlæg af Merlit » 14. jul 2008, 01:01

Jeg oplever at kohudens egenskaber forbliver "stort set" uændret, så længe den har en gele supstans. Den kan påføres med en stor pensel/skraber og fungerer samtidig som lim. Det er nok ikke lige så strækt, som en almindelig backing med kohud, men en sjov opdagelse jeg har gjort mig!

Jeg forstærkede buen i går på den traditionelle måde med kohud, men vil helt sikkert prøve eksperimentet med geleen, på den næste bue jeg laver.

Merlit
Kontakt:

Indlæg af Merlit » 14. jul 2008, 18:58

Hvor uheldig kan man være???

Min dremel gik i stykker imens jeg var ved at lave nogle broadheads. Buen knækkede ved en knast lige da jeg var ved at være tilfreds med telleringen og min mobil gik i stykker imens jeg var i færd med at dokumentere/tage billeder af den brækkede bue :-(

martinc

Indlæg af martinc » 15. jul 2008, 01:34

øv øv og tusind gange øv.
surt for dig, men nu kommer der sikkert et eller andet helt fntastisk til dig...

Merlit
Kontakt:

Indlæg af Merlit » 15. jul 2008, 22:05

Jeg fik taget et par billeder i dag af buen for at vise hvordan den så ud før og efter den knækkede.

I desperation over ikke at have noget ordenligt buetræ "og vel at bemærke - uden knaster" tog jeg en tur i skoven og nuppede et dejligt stykke elm - min dag er reddet.

Nå, men her er nogle billeder af buen.
Vedhæftede filer
1.jpg
1.jpg (125.96 KiB) Vist 11960 gange
2.jpg
2.jpg (73.45 KiB) Vist 11960 gange
3.jpg
3.jpg (108.47 KiB) Vist 11960 gange

Fisker
Geografisk sted: Rynkeby, Fyn

Indlæg af Fisker » 15. jul 2008, 23:33

Øv at den knækkede, nå op på hesten igen;-)

nu er jeg ikke den herinde med mest erfaring, men jeg kan ikke lade være med at tænke, hvad nu hvis du havde boret knasten ud. på det øverste af billederne ser den ret stor ud, og jeg vil tro at en stor død klump midt inde i et arbejdende bueben vil hæve risikoen for at den knækker mere end hvis der blot var et hul... ( ja jeg ved godt det er lidt sent at komme med gode råd, men til en anden god gang) hvad mener i andre? ville det have været en sikrere fremgangsmåde eller???
"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake." - W.C. Fields

Merlit
Kontakt:

Indlæg af Merlit » 16. jul 2008, 01:34

Havde faktisk selv overvejet om jeg skulle bore den ud - det samme gør sig gældende på det andet bueben hvor en stor knast sidder midtpå. Jeg tænkte at nu måtte det briste eller bære med backing på - den eneste måde jeg kan blive bedre og mere erfaren var ved at tage udfordingen op. Hvis jeg kunne lave en velskydende bue ud af denne "knastbunke" så kunne jeg med rette kalde mig selv for buemager.
Men sådan gik det jo ikke - he!

Den forrige bue jeg forsøgte at lave var også et dårligt stykke eg der desværre allerede brækkede ved floortellering. Tror jeg skal holde mig fra eg et stykke tid indtil jeg tør tage kampen op med denne træsort igen. Næste projekt må være noget af det kirsebær jeg har liggende - godt nok heller ikke uden knaster...

Brugeravatar
SRN
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af SRN » 17. jul 2008, 10:26

ØV ØV ØV Føler med dig

Nu er det lidt svært at se på billederne, men jeg ville ikke have været så bekymret for den knast. Der sidder en i kanten af buen, der ville have vakt mere bekymring hos mig.
Så vi må vel bare lære at træ er et levende materiale der går sine egne veje ??

PS. Buen ser ellers godt ud.
Mvh

Steen

Besvar