Strengevoks?

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
johan.budh
Geografisk sted: Sønderborg

Strengevoks?

Indlæg af johan.budh » 19. okt 2008, 21:55

Jeg er ved at fremstille en ny bue og ville helst lave strengen fra bunden, så jeg har skaffet en god kvalitet hørtråd (uvokset) men buevoksen volder mig lidt problemer.
Jeg har læst at den kan fremstilles af bivoks (billigst at skaffe hos biavleren) og enten skomagerbeg eller harpiks - men hvor skaffer men det? og kan f.eks. naturharpiks til sport anvendes?
(kan se på indholdsfortegnelsen at det indeholder lidt andre småting, men det virker vel efter hensigten? formålet er jo at harpiksen skal klistre og at voksen skal smørre, så kordellerne arbejder som én tråd og friktionen mindskes)

johan.budh

Strengevoks?

Indlæg af johan.budh » 12. nov 2008, 11:51

Jeg har nu afprøvet med en blanding af ca 1/2 bivoks og 1/2 naturharpiks (til sports-brug) sidstnævnte indeholder lidt andre godter som sikkert indvirker på resultatet.

Indtil videre må jeg sige at det fungerer omend voksen er lidt mere klistret end forventet - der skal muligvis benyttes lidt mere voks eller behovet for shellak er mere vigtigt end jeg har antaget.
Strengen jeg har lavet virker i hvert fald indtil videre og virker nu stabil (giver sig ikke længere).

Hrafn
Geografisk sted: Karlebo

Strengevoks?

Indlæg af Hrafn » 12. nov 2008, 14:15

Et forslag til en autentisk hør tråds streng er:
Du bager streng og bivoks i ovnen ved 100 gr (voksen smelter ved ca. 65gr. og skal "koge" ind i hørtråden) - og pas på lugten i køkkenet.
Alternativt smelter du voksen og "fortynder" voksen med linolie ved ca. 65-70gr. Så er det nemmere at få Bivokscremen gneddet ind i hørtrådene. Vil du undgå at linolie/bivoks stiver kan du supplerer med en snaps terpentin (pas på brandfaren)
Den nemmeste - at bruge vokset hørtråd til strengen og så eftervokse med lunken bivoks på en lædderlap.

Naturharpiks ?? - den har jeg ikke hørt om før

johan.budh