Langbue til jagt 48#-50# ved 27"

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Brugeravatar
switchback
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Indlæg af switchback » 29. sep 2009, 16:11

Overvejer at skifte min Merlin fra Border ud og har kigget på et par alternativer.

Dels en bue fra FALCO og dels en finsk TD.

Er der nogle herinde der har efaringer med buer fra FALCO eller fra

http://www.mukkanuoli.fi/ipobj/?v.portal.index

Både fra dem og FALCO kan man få hurtige buer til 3000-3500,-.

Hrafn
Geografisk sted: Karlebo

Indlæg af Hrafn » 29. sep 2009, 16:28

Jeg har skudt med en Falco Trophy et par år og kan kun give en varm anbefaling.
(vælg carbon i benene det giver lidt ekstra) Ellers er buen hurtig og rolig i hånden.
Du kan med 50#68" forvente omkring 200fps ! selvfølgelig afhængig af pilevægten.
Når du har valgt træ, grebs form, etc. skal du nok forvente en pris omkring de 4000 - og der er ikke meget at spare på selvindkøb af én bue da fragten er uforholdsmæssig dyr.
Men ta' en tur til Tallinn - de afholder nogle spændende 3d skydninger på deres gamle borge så får du en tur med i købet.

Brugeravatar
switchback
Kontakt:

Indlæg af switchback » 1. okt 2009, 16:11

Ja, lyder som en god bue.

men 68" er lidt lang til jagt.

Med hvilken pilevægt skyder den 200 fps?

JonasPlejdrup

Indlæg af JonasPlejdrup » 1. okt 2009, 21:20

Hej Switchback

Jeg har en Falco trophy 64" 46# og har haft en 53# begge med carbon i benene. Super velskydende buer, meget lidt håndshock og rigtigt bløde i trækket.
Falco har dog lige lavet en ny "top end" bue der har et mere radikalt reflex deflex design (skyder sikkert endnu hurtigere...) kan dog ikke lige huske hvad den hedder.

Jeg købte direkte fra Falco og har været yderst tilfreds med deres betjening (havde faktisk en delaminering med den første bue, men sendte bare et billede af delamineringen og inden der var gået to uger havde jeg en sprit ny bue og kunne bare beholde den gamle - super service). Kan ikke helt huske prisen men ca. 3200 inkl. forsendelsen, husker ikke at forsendelsen var så dyr (ca. 20-25 euro). Men skriv til Falco (de er gode til at melde tilbage) eller gå ind på deres internationale forum, der er der en helt række spørgsmål omkring forsendelse og valg af buetræ m.m.

Man får rigtigt meget bue til relativt få penge :-)

Vh Jonas

Brugeravatar
switchback
Kontakt:

Indlæg af switchback » 1. okt 2009, 22:37

Plejdrup...noget med en grumme stor ørred, karup å.

Lyder rart, alle anbefaler Trophy eller Force Carbon deres nye bue. Hvad med leveringstid?

Opfylder din 46# kravet til bueprøven - 40 joule og ved hvilken pilevægt?

Hvis du bor i Himmerland eller tæt på, kan man så få lov at prøve din bue?

JonasPlejdrup

Indlæg af JonasPlejdrup » 4. okt 2009, 09:23

Desværre må ørred historien gå til en anden Plejdrup...

Jeg har aldrig fået målt min 46# bue, men den er nu også bare tænkt som ren 3D/teknik bue. Jeg har en Canadisk Chek-made Chrusader langbue på 56# som er tiltænkt rollen som jagt bue, når jeg kommer så langt ;-). Chek-mate laver nogle fantastiske buer, dog ikke så kendte i DK, desværre er der min. 7 mdr. leveringstid.

Jeg er flyttet til Århus egnen og skyder i ÅBL, du er altid velkommen til at kigge forbi, men jeg er venstrehåndet (LH) så det hjælper dig nok ikke så meget.

Jepser dyhr skriver på sin hjemmeside: "En 68" bue på 45 pund giver et skud på omkring 200 fps med en 11/32" træpil, som er mere end rigeligt til at give de krævede 40 joule til brug for buejagt".
Jeg ved ikke hvor meget kast buen mister når den er 4" kortere (64") som min er. Du kan jo altid gå efter en 66" på 48# så burde den vel være kraftig nok.

Lad os høre hvad du finder ud af...

Vh Jonas

Brugeravatar
switchback
Kontakt:

Indlæg af switchback » 8. okt 2009, 16:39

Jamen det blev da en Trophy på 66" på 48# som Plejdrup anbefalede. Kunne iøvrigt ikke finde det omtalte forum.

Kunne du løfte sløret for hvilke pile jeg skal kigge på? Foretrækker carbon eller alu. Har dog købt 6 af deres egne pile sammen med buen så jeg kan komme igang med det samme.

Den skal supplere min Merlin på 55#, som jeg er meget glad for, men som er lidt træktung for mine spaghetti arme.

Får den lavet med carbon i benene og en ekstra bue til drengerne.

Så skal der trækkes.

Brugeravatar
switchback
Kontakt:

Indlæg af switchback » 2. nov 2009, 11:52

Så er buerne ankommet. De er godt nok flotte, især den lille Robin til drengene med color wood.

Men det er lidt småt med anbefalinger fra FALCO angående strenghøjde etc. Nogle anbefalinger jeg kan anvende som udgangspunkt?

Duce
Geografisk sted: CPH

Re: Langbue til jagt 48#-50# ved 27"

Indlæg af Duce » 2. nov 2009, 22:50

switchback skrev:Så er buerne ankommet. De er godt nok flotte, især den lille Robin til drengene med color wood.

Men det er lidt småt med anbefalinger fra FALCO angående strenghøjde etc. Nogle anbefalinger jeg kan anvende som udgangspunkt?
Prøv at start med 7½" (ca. 19 cm) og se hvordan du har det med det - det er lidt svært, men prøv at lytte dig frem; der hvor strengen/buen larmer mindst, er det rigtige sted.
Det helt rigtige sted, er der hvor pilen er vinkelret på strengen (har den samme vinkel på begge strenghalvdele - pilen slipper først når strengen har passeret den lige linie imellem buens nockender) når den slipper denne - derfor afhænger den korrekte strenghøjde også af om du skyder med splitfinger eller tre fingre under.

Hrafn
Geografisk sted: Karlebo

Re: Langbue til jagt 48#-50# ved 27"

Indlæg af Hrafn » 5. nov 2009, 10:05

Hej Switchback
Tillykke med de nye buer - mht. strengehøjde er det som Duce skriver ikke umiddelbart givet hvad den skal være.
En rettesnor som ofte bliver brugt er at strengehøjden skal være som højden på en knyttet hånd med en strittende tommel.
Det giver ofte ca. 6".
Ellers gælde
en lav strengehøjde = mere energi til pilen + pileplaceringerne vil vise meget synlige slipfejl (som vi selvfølgelig aldrig laver) og du bliver glad for at have en armbeskytter.
en høj strenge højde = mindre energi til pilen + buen er mere tilgivende overfor slipfejl.
Min anbefaling er prøv 6" (som falco'en formentlig er født med) og se om dit skud billede er som det plejer at være, dvs. forholdsvis samlet. Hvis pilene danser formeget i forhold til hvad du er vant til så prøv at øge strengehøjden.

Besvar