kan i hjælpe mig??

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
bendtsen3

kan i hjælpe mig??

Indlæg af bendtsen3 » 2. dec 2009, 20:08

hejsa jeg hedder marianne:D
jeg er ny her inde og ville høre om der er nogen der kan hjælpe mig...
jeg er facineret af bueskydning og vil godt prøve at lave min egen bue:D
er der nogen bestemte i kan foreslå når det er første gang jeg skal lave en ordenlig bue... jeg har tidligere i mange år lavet bue af piletræ nej de er ikke så gode..
jeg vil også høre om der er nogen der har muligheden for at sender en opkrift til buen og til at lave pile der til jeg vil godt havde spis på så de kan side fast... skal lige siges at jeg ikke skyder efter dyr eller levende ting men efter halmballer hvor jeg vil kunne sætte en skive op på

håber virkelig i kan hjælpe mig med at lave en bue og nogen pile

frank

kan i hjælpe mig??

Indlæg af frank » 3. dec 2009, 07:48

Kære Marianne:D
Hvis du skærer dig en stav af elm, ahorn, birk eller lignende hårdt træ, og hvis staven er mindst 4 cm tyk, og så lige og knastfri som muligt, så kan du lave en meget fin og effektiv bue. Se her på Jons hjemmeside, hvodan du gør; buen skal være flad og tynd i spidserne; det er det mest holdbare og hurtigtskydende design.

Find herefter et såkaldt vandris af hassel, d.v.s. et ungt skud, som på grund af et skyggefuldt voksested gror lige opad uden knaster. Skræl barken af og lad pinden tørre indendørs et par dage; ret de småskævheder, der temmelig sikkert er på dette pileskaft mens det tørrer. Skær derefter en kærv (rille) til buestrengen, monter lidt fjer for at skabe stabilitet, hærd den tilspidsede ende i ild og skyd!
frank

bendtsen3

kan i hjælpe mig??

Indlæg af bendtsen3 » 3. dec 2009, 18:01

hej frank tak for svaret kan du fx. sende den der hjemmeside??:D

Falken
Geografisk sted: Jordrup

kan i hjælpe mig??

Indlæg af Falken » 3. dec 2009, 22:21

Hej Marianne

Du er på hjemmesiden :)
Men her er et link til artiklen, hvor Jon beskriver prosessen
http://www.bueogpil.dk/modules.php?op=m ... d=9&page=1
Mvh.
Ole Schmidt

ulfr
Geografisk sted: nær Frankfurt/main (Tyskland)
Kontakt:

kan i hjælpe mig??

Indlæg af ulfr » 4. dec 2009, 11:59

Hej Marianne,

du kan også købe bøgerne "Bue og pil for 6000 år siden - byg din egen kopi" eller "En langbue fra Middelalderen - byg din egen kopi" af Flemming Alrune, sælges i HAF Lejre og andere museer. Han giver flere gode fif til buebygning. Hvis du kan læse Tysk, jeg anbefale "Das Bogenbauerbuch", læs mere om bogen under www.bogenschiessen.de

vh
ulfr

Besvar