Seriøst projekt - lever-/compound-bue af træ.

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.

Compoundbuer i træ?

Afstemning sluttede 6. maj 2010, 06:33

Kunne du tænke dig en "lever-bow" i træ?
2
100%
Kunne du tænke dig en compoundbue i træ?
0
Ingen stemmer

Afgivne stemmer: 2

Thorvald

Seriøst projekt - lever-/compound-bue af træ.

Indlæg af Thorvald » 6. apr 2010, 06:33

Hej.

På AIUK (Archery Interchange forum UK), har jeg dette emne "wooden compounds".

Dette er et seriøst projekt, som jeg er ved at udvikle i samarbejde med Monsterbows (se www.monsterbows.com) - en version i træ af disse camless leverbows. Monsterbows arbejder sammen med en seriøs buemager - så vidt jeg ved Jim Belcher fra Belcher Bows, der også arbejder med Sky Archery. Jeg har ikke vældigt mange detaljer endnu, andet end at de har en plan for projektet og at vi snakker relativt få måneder før de første buer kan realiseres. Så med lidt held, kan de første buer måske være klar til midsommer.

Disse buer bliver enestående og state-of-the art buer, der ikke findes magen til i verden og som sandsynligvis vil blive en begrænset produktion. Det bliver buer på højde med de fineste kundetilpassede traditionelle buer. I udgangspunktet er det kun disse lever-bows, vi snakker om at lave i træ - men da buen i udgangspunktet vil blive meget dyr (prisniveau $1800-$2500) - hvis der kun bestilles én bue, snakker vi om at lave et slags fælleskøb (efter principperne kendt fra www.recordere.dk). Dvs. jo flere der går med i projektet og bestiller en bue, des billigere bliver den enkelte bue. Derfor har jeg også foreslået, at vi samtidigt tilbyder compoundbue i træ - for at kunne nå ud til en større gruppe, der måtte være interesserede.

Men dette bliver et enestående og tidsbegrænset tilbud, der ikke kommer tilbage. - Det er muligt at muligheden for at bestille en sådan bue i træ, stadigvæk vil være der efter dette projekt. Men da sandsynligvis til en højere pris end "fælleskøbsprisen". Køberne i fælleskøbet har de samme rettigheder som hvis det var en enkeltstående ordre, men med fordelen ved den billigere pris. Tidsbegrænsningen mht. tilmelding bliver sandsynligvis ca. 1 måned til i begyndelsen - medio maj.

Min tanke har været - ud over at træbuer er flotte - at der måske blandt compound folket findes nogen (andre end mig), der gerne vil skyde "traditionelt med compoundbue". Hvis du er seriøst interesseret i dette projekt, så send mig en mail eller privat besked, så holder jeg dig direkte opdateret med projektet. Selvfølgelig vil jeg også poste nyheder her i denne tråd. Men hvis du sender mig en mail, så kan jeg holde styr på, hvor mange der er seriøst interesserede og dermed hvor langt ned vi kan komme i pris.

Lad os se, hvad det udvikler sig til - hvor stor interessen er. :wink:

larsandersen

Indlæg af larsandersen » 13. apr 2010, 09:35

Hej Thorvald

det er ret spændende !

I bue bygger biblen er der beskrevet muligheden for at, der "kunne" have opstået en traditionel træ compoundbue.

Monsterbows buer er tæt på denne mulighed.

det store spørgsmål for mig er om den træ bue som bliver bygget
er beregnet til traditionel bueskydning, altså til at holde med fingrene

for mig personligt er en bue med ”aftrækker” en armbrøst !
(men det er en helt anden diskussion)

Venlig hilsen
Lars Andersen

Thorvald

Indlæg af Thorvald » 13. apr 2010, 11:40

Hej.

Ja, det er et temmeligt spændende projekt. Og som tiden går er der efterhånden flere, der har meldt deres interesse på de internationale fora, end jeg umiddelbart først havde regnet med. Dvs. i øjeblikket er der totalt set over 20 der kunne være interesserede i at købe en sådan træ-compound bue. Projektet udvikler sig også efterhånden fra at være en "one-off" bue, kun til mig, til at være en alternativ model som Monsterbows vil sælge på linie med deres andre modeller - men altså som en kundetilpasset bue, som vi kender det fra recurve- og langbuer af træ. Tidshorisonten for realiseringen er vurderet til mellem 3/4 år og 1 år.

Se også vedhæftede artikel.

Dit store spørgsmål: Jeg vil sige det på den måde, at jeg ville ikke skyde en compoundbue med release og heller ikke med scope og pip og pap. Ikke for at se ned på denne type skydning, den har sin berettigelse - men det ligger ikke til mig. Jeg havde en compound bue, for en del år siden - den skød jeg med fingrene og med almindeligt sigte. Jeg har bestilt en Phoenix fra Monsterbows (eller er ved det) - den vil jeg skyde på samme måde som min recurve - altså som barbue. Jeg ved at der er nogen der skyder disse buer fra Monsterbows med fingrene - hvilket var årsagen til, at de lavede Dragon, der er en lidt længere model end Phoenix.

Disse lever-bows er så tæt på at være en recurve bue som en compound bue kan komme. Som én fra Monsterbows har som slogan "we perfected camless" - vi gjorde compoundbuen uden hjul perfekt. Og det har han ret i - designet er så genialt og så simpelt, så det er utroligt. Oneida Eagles buer som er en forgænger til Monsterbows version - har cams/hjul. Træk-kraft kurven er så blød så det siges at buen er som recurve bue at skyde med. Jeg ser på den som en recurve bue med let-off (men efter reglerne er det en compound bue). Jeg tror at det kan være muligt at med et større kendskab til disse buer og med muligheden for at få en version i træ - at der så måske startes en trend for compound barbue.
Vedhæftede filer
Projekt - compoundbue af træ.pdf
(42.53 KiB) Downloadet 854 gange

Thorvald

Indlæg af Thorvald » 13. apr 2010, 17:52

Hej Lars.

Jeg har lige fundet ud af noget smart idag. Monsterbows har lavet, eller er ved at lave - et kit, der omformer deres compoundbuer til en recurve eller langbue på under 5 minutter... Først kunne jeg ikke se hvad formålet skulle være med det, men det er nu egentligt smart nok. Så kan man have to eller flere forskellige buer - med én midtersektion - blot ved at udskifte buebenene. Buebenene skal blot være ILF kompatible.

Se mere her: http://www.monsterbows.com/forums/viewt ... =34&t=6719

Der kommer også senere en ny buemodel, der er en recurvebue - om det bliver én der kan omformes til compound, recurve, langbue - alt efter hvad man er i humør til - ved jeg ikke.

Holten101

Indlæg af Holten101 » 14. apr 2010, 09:30

Meget tiltalenden af en compoundbue. personligt tror jeg at jeg ejer min sidste compoundbue, men der vil helt sikkert være et marked for Monsterbows.

Jeg vil dog lige pointere at strengvinklen i compound konfigurationen nærmest udelukker 2-3 fingerslip (måske er tommelring en mulighed?)...men der er lagt kraftigt op til brug af mekanisk release.

Cheers

Thorvald

Indlæg af Thorvald » 14. apr 2010, 09:51

Man siger at fra 38" længde er compoundbue ok til "fingerskydning" - så det burde ikke være noget større problem. Men det finder jeg nok ud af, da jeg køber en af dem inden ret længe, som jeg kan "lege med" indtil versionen i træ evt. bliver en realitet. De har to udgaver en på 38# og en på 44,5# og jeg vil købe den "lille". Jeg havde en gang en compound bue på vistnok 42" og den skød jeg "med fingrene" uden problemer med fingrene.

Thorvald

Indlæg af Thorvald » 15. apr 2010, 08:16

En lille opdatering på hvor mange der har vist interesse for at eje en lever-bow / compoundbue af træ:

Lever-bow af træ: 18.
Compoundbue af træ: 15 (13).

Så interessen er der, og den vokser stille og roligt.

Thorvald

Indlæg af Thorvald » 22. apr 2010, 21:12

An update regarding the interest:

Wooden Lever-bow: 21
Wooden Compound: 18 (16)

Of course this poll is showing what we already know: There is a limited interest and the bows will "speak to" a limited market. But one thing we of course should be aware of is, that it is very difficult to show an interest (and to keep the interest warm) as long as the bow isn't there. As long as people don't know how the bow will look like, what would be the caracteristics, how will it perform - then of course people can't decide for fullest if they are interested or not. But when the bow is real, it could also drag a greater interest in the product. I think that this poll shows that there are some interest, but of course people need to know more about the bow. But it will probably take a good while, before we get to the point, where more information is available.

Thorvald

Indlæg af Thorvald » 1. aug 2010, 13:59

See this http://www.5150bows.com/forum/index.php ... topic=5473, with a poll, about the length of the bow.

Steeneh

Indlæg af Steeneh » 15. aug 2010, 09:51

Jeg har også været optaget af tanken om at bygge en compoundbue i træ, så det var morsomt, at se, at andre også pusler med det. Mit nuværende projekt er med een buearm, og med meget fine og nemme justeringsmuligheder, hvad der tiltaler mig meget.

Steeneh

Indlæg af Steeneh » 15. aug 2010, 09:54

Prøver at få billede med

Steeneh

Indlæg af Steeneh » 15. aug 2010, 09:57

Ok, nogen der ved , hvordan man uploader billeder

Thorvald

Indlæg af Thorvald » 15. aug 2010, 11:18

Steeneh skrev:Ok, nogen der ved , hvordan man uploader billeder
Ja, f.eks. kan du oprette en konto på PhotoBucket (www.photobucket.com), hvor du uploader billedet til. Der kan du så "copy and paste" et img (image) link ind i det indlæg, og vupti billedet vises.

Skal lige prøve om det også virker på dette forum, men det skulle virke på alle fora:

Billede

Thorvald

Indlæg af Thorvald » 15. aug 2010, 11:35

Steeneh skrev:Jeg har også været optaget af tanken om at bygge en compoundbue i træ, så det var morsomt, at se, at andre også pusler med det. Mit nuværende projekt er med een buearm, og med meget fine og nemme justeringsmuligheder, hvad der tiltaler mig meget.
Lyder interessant, Håber du får uploaded billedet, da jeg er nysgerrig efter at se hvad du har puslet med.

Jeg har færdiggjort mine tegninger / skitser af mit design og afventer nu muligheden for at få den bygget - evt. bygger jeg den selv, men jeg skal jo også have materialer til det, så det er jeg også ved at finde ud af.
Vedhæftede filer
Projekt - compoundbue af træ, 2 - 14-08 2010.pdf
Opdateret artikel, opdateret 14-08 2010.
(37.88 KiB) Downloadet 708 gange

Steeneh

Indlæg af Steeneh » 15. aug 2010, 13:09

Besvar